Avlyssning är en viktig del av skrivinlärningen och uttalsträningen. Den är också en hjälp för att lära sig att lyssna efter ljud, leta efter ljud både i början, mitten eller slutet av ett ord samt för att lära sig läsa.
I Bas KALMAR:s ansökan till ESF står det att personalen ska jobba utifrån Wittingmetoden, med fokus på tillämpningsmetoden ”Svenska som nytt språk, att lära sig läsa och skriva”.
”Detta tillämpningsområde innehåller den speciella variant av Wittingmetoden som är tillämplig, när elever med ett annat förstaspråk skall lära sig läsa och skriva svenska.
Undervisningen arrangeras med start i det talade språket. Detta för att ge eleven förutsättning att utan krav på skriftlig bearbetning förvärva språklig medvetenhet. Metoden ger eleven möjlighet att dels med särskild noggrannhet arbeta med de unika svenska språkljuden och dess motsvarighet i bokstäverna, och dels att utveckla den kreativa sidan av språket.
Läs även Maja Wittings bok Svenska som nytt språk att lära sig läsa och skriva.”
Citat från Wittingföreningens hemsida
Personalen har gått utbildning i metoden men den fick inte genomslag i hela personalgruppen. Utbildningen startade på en nivå som hade krävt mycket större förförståelse för metoden hos personalen. De flesta hade aldrig hört om Wittingmetoden tidigare. Det tog tid att ta till sig metoden i projektets alla olika delar. Personalen hann inte ända fram innan projektet avslutades i förtid.
På SFI i Kalmar används Wittingmetoden av flera SFI-lärare. De har uttryckt att det har varit bra när elever som har gått på Bas KALMAR har fått en grund i metoden inför det fortsatta arbetet med läs- och skrivinlärningen.
Här kan du läsa mer om Wittingmetoden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Modersmålsstöd är centralt för att deltagarna ska förstå vad som förväntas av dem.
Läraren har en långsiktig plan i lärandet som bryts ner i delmoment under lektionerna.