Elevhälsan rör alla elever - men alla har olika behov. För elever i förskola, grundskola och anpassad grundskola finns möjlighet att ta del av elevhälsans resurser och kompetenser.
Elevhälsan omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.
Övergripande mål för elevhälsa inom utbildningsförvaltningen
Barn som är i behov av särskilt stöd ska få detta tillgodosett av förskolan och skolan. Det är rektor som ansvarar för att se till att stödbehovet utreds och att barnet får rätt insatser. Barnets vårdnadshavare ges möjlighet att vara med vid utformningen av det särskilda stödet.
Psykologens viktigaste uppgift är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande och bidra med kunskap för en optimal utveckling i förskola och skola.
Psykologen arbetar främst med att handleda och utbilda förskolans och skolans personal. Psykologen kan även utreda enskilda barn och elevers behov i situationer där man behöver mer information för det pedagogiska arbetet.
Elever, vårdnadshavare och personal kan komma i kontakt med psykolog genom rektor.
Josefine Hedfors
josefine.hedfors@kalmar.se
Karina Nilsson
karina.nilsson@kalmar.se
Lena Jonssonlena.jonsson_3@kalmar.se
Malin Annegård
malin.annegard@kalmar.se
Maria Sävenstedt
maria.savenstedt@kalmar.se
Stina Jonssonstina.jonsson@kalmar.se
Björn Appeltoft Hovenäs
bjorn.appeltofft-hovenas@kalmar.se
Kurator återfinns på respektive grundskolas sida.
Skolsköterska och skolläkare utgör Elevhälsans medicinska insats (EMI),
tidigare kallad Skolhälsovården. EMI bidrar med medicinsk kompetens kring barns och ungdomars utveckling, psykiskt, fysiskt och socialt. EMI är en del av elevhälsan och arbetar förebyggande och hälsofrämjande.
EMI erbjuder alla elever hälsosamtal i förskoleklass, årskurs 4 och årskurs 7
samt hälsoundersökning i årskurs 2. Vid dessa genomförs screening med avseende på syn, hörsel, tillväxt och rygg.
EMI ansvarar också för att genomföra vaccinationer enligt det nationella
vaccinationsprogrammet och för att komplettera vaccinationer hos ofullständigt vaccinerade elever.
EMI fungerar också som stöd för rektor i arbetet med att utreda elevers behov av stöd för att nå utbildningens mål.
Elever kan vid behov anlita EMI för enkla sjukvårdsinsatser.
Karin Lingekarin.linge@kalmar.se
Malou Axelsson-Johansson
marie-louise.axelsson-johansson@kalmar.se
När barn och ungdomar behandlas på sjukhus eller dagsjukvård och inte kan gå i sin ordinarie skola, har de rätt till undervisning på sjukhusskola (Skollagen 24kap. §16–19).
Sjukhusskolan erbjuder undervisning i grundskola, gymnasieskola, anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Undervisningen bedrivs i sjukhusskolans lokaler eller på avdelningen och anpassas efter elevens hälsotillstånd.
Den ordinarie skolan är ansvarig för elevens utbildning under den tid eleven vårdas på sjukhus. Sjukhusskolan samarbetar med elevens ordinarie skola för att elev så smidigt som möjligt ska kunna återvända till sin skola efter sjukhusvistelsen.
Hus 18, plan 2
Länssjukhuset, 391 85 Kalmar
Lena Elgan, leg. lärare
010-352 54 28010-358 00 00lena.elgan@kalmar.se
Hus 36
Avdelning 51 Barn- och ungdomspsykiatrin
Länssjukhuset, 391 85 Kalmar
Catarina Berglund, leg. lärare
010-352 54 27
catarina.berglund@kalmar.se
Specialpedagoger i centrala elevhälsan (MSU) arbetar i ett 1-16-årsperspektiv och vägleder genom pedagogisk handledning och konsultation såväl enskild pedagog som arbetslag i förskola och skola. Syftet är att utveckla metoder och arbetssätt för att öka måluppfyllelsen.
I gruppen finns fördjupad kompetens inom områdena: språk– och kommunikation, språkstörning, SvA, flerspråkighet, intellektuell funktionsnedsättning, autismspektrumtillstånd, assisterande teknik, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, läs- och skrivsvårigheter, alternativ kommunikation (AKK), matematik, syn och hörsel.
Camilla Sandström Nordin
camilla.sandstrom-nordin@kalmar.se
Tove Rosenqvist
tove.rosenqvist@kalmar.se
Camilla Johansson
camilla.johansson_3@kalmar.se
Lizette Månsson
lizette.mansson2@kalmar.se
Jeanette Ekbergjeanette.ekberg@kalmar.se
Jenny Almkvist
jenny.almkvist@kalmar.se
Lena Ziegenfeldt
lena.ziegenfeldt@kalmar.se
Inom centrala elevhälsan finns syn- och hörselpedagoger och deras uppdrag är att:
Camilla Johansson (hörsel)camilla.johansson_3@kalmar.se
Tove Rosenqvist (syn och hörsel)
tove.rosenqvist@kalmar.se
Elwira Bergman - kurator
elwira.bergman@kalmar.se
Elisabeth Karlsson - kurator
elisabeth.karlsson_3@kalmar.se
Jeanette Magnusson - specialpedagogjeanette.magnusson@kalmar.se
Björn Appeltoft Hovenäs (skolpsykolog)
bjorn.appeltofft-hovenas@kalmar.se
Moa Johansson (skolsocionom)
moa.johansson3@kalmar.se
Specialpedagogiska skolmyndigheten driver tio specialskolor
Specialskolorna lär ut samma saker som grundskolan, men på ett sätt som utgår från eleverna och deras förutsättningar. Specialskolornas verksamheter och miljöer är anpassade för undervisning av elever med funktionsnedsättning. Utbildningen är tioårig för att eleverna ska få mer tid för sitt lärande. Antalet undervisningstimmar i specialskolan är cirka 1200 timmar mer än i grundskolan.
Skolorna följer läroplanen för specialskolan, som till stor del liknar grundskolans läroplan. Det finns däremot några skillnader. Ett exempel, förutom skillnader i timplanen, är att tvåspråkigheten är tydligt framskriven för våra tvåspråkiga skolor.
Specialskolan är till för elever som är döva, har hörselnedsättning, grav språkstörning, dövblindhet eller synnedsättning i kombination med flera funktionsnedsättningar.
På våra fem regionala skolor kan elever som är döva eller har hörselnedsättning få tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö.
Birgittaskolan i Örebro Länk till annan webbplats.
Kristinaskolan i Härnösand Länk till annan webbplats.
Manillaskolan i Stockholm Länk till annan webbplats.
Vänerskolan i Vänersborg Länk till annan webbplats.
Östervångsskolan i Lund Länk till annan webbplats.
SPSM driver även tre nationella skolor för elever med grav språkstörning. De tar emot elever från hela landet och erbjuder en anpassad lärmiljö med personal med hög specialpedagogisk kompetens.
Hällsboskolan Kungsholmen, Stockholm
Årskurs 2 till årskurs 10.
Hällsboskolan Mälarhöjden, Stockholm
Förskoleklass till årskurs 2.
Hällsboskolan Umeå
Förskoleklass till årskurs 10.
Ekeskolan i Örebro
Förskoleklass till årskurs 10.
Åsbackaskolan i Örebro
Förskoleklass till årskurs 10.
Läs mer på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.