Enheten flykting och integration i Kalmar kommun har tagit information om coronapandemin till utlandsfödda på stort allvar och det är något som enheten har arbetat med sedan mars månad 2020.
- I samarbete med kommunens kommunikationsenhet har vi tagit fram informationsmaterial och arbetat med att tillgängliggöra materialet till personer som behöver kunna ta del av innehållet, men även till personer som i sitt arbete möter människor med annat modersmål än svenska, till exempel inom äldreomsorgen, säger Carolina Andersson, enhetschef för flykting och integration.
I ett tidigt skede spreds den framtagna informationsaffischen med QR-koder till ett stort antal aktörer i Kalmar. Ett axplock av de som har tagit del av informationen har varit kommunens förvaltningar, kommunala bolag, fastighetsbolag, bibliotek, föreningar och studieförbund, KLT, Bergkvarabuss och samtliga taxibolag.
- Även flera köpcentra, livsmedelsbutiker, restauranger, pizzerior, butiker och bensinstationer fick också ta del av materialet i informationssyfte för att kollektivt hjälpa varandra och även hjälpa utlandsfödda till självhjälp genom tillgång till information om hur man håller sig frisk, säger Carolina Andersson.
Mottagningen av flyktingar avstannade och stod under en period under 2020 helt stilla. Enheten arbetade då fokuserat med att nå ut med information om corona samt att svara på frågor och stilla oro hos målgruppen.
- Foldrar med bildstöd, så kallade pictogram, togs fram och gjordes tillgängliga på olika arenor i kommunen, dessa gjordes även tillgängliga för digital nedladdning på Kalmar kommuns webbplats, säger Carolina Andersson.
Genom krissamverkan i länet producerar och distribuerar Länsstyrelsen i Kalmar även nyhetsbrevet ”Nytt om corona” på olika språk. Nyhetsbrevet innehåller lokal information och sprids fortfarande på olika språk genom många olika kanaler. Även det återkommande informationsbladet, Integrationsnytt, har kommit ut tätare än vanligt och med mer anpassat och riktat innehåll.
- I Integrationsnytt vill vi belysa och lyfta fram olika aktörers arbeten för att underlätta situationen för befolkningen under den svåra situation som har orsakats av coronapandemin, säger Carolina Andersson.
Flygblad spreds både fysiskt och digitalt inför den muslimska högtiden Eid. Information på olika språk med bildstöd, pictogram, rullade på Kalmars bussars skärmar under ett par veckor i maj 2020.
Kommunen har också varit i kontakt med verksamma apotek och har erbjudit möjligheten att sprida informationsblad om corona på olika språk genom att placera dem i informationsställ i butikerna. Informationsstödet togs tacksamt emot och ställ placerades ut på 9 av kommunens totalt 16 apotek. Liknande informationsställ för allmänheten placerades även ut för tillgänglighet på statens servicecenter som bemannas av medarbetare från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
- Kommunens framtagna material har fått nationell spridning, vilket känns bra. På så sätt har informationen kunnat spridas till fler snabbare. Det är viktigt att vi hjälps åt och jobbar tillsammans, säger Carolina Andersson.
På enheten infördes tidigt restriktioner och riktlinjer för såväl personalens som besökarens säkerhet. Flykting och integrations öppna verksamhet Integra, som ligger centralt i Kalmar, har hela tiden haft öppet för frågor och funderingar i det vardagliga. Hit vänder sig många men också för att ha en plats i en pandemitid där tillgängligheten överlag i samhället minskar.
- Integra, som räknas som en samhällsviktig funktion, har bland annat anordnat språkcafé under en längre tid. Under coronapandemin har denna aktivitet gjorts om till ett alternativt språkcafé av typen walk-and-talk för att lättare kunna hålla avstånd mellan deltagare och minska smittspridningen, säger Carolina Andersson avslutningsvis.Här hittar du allt informationsmaterial som du kan ladda ner och sprida i din verksamhet
Vill du ta del av informationen utan logotype för att använda i din egen verksamhet? Kontakta enhetschef Carolina Andersson