Dzenita Abazas inledningsord till Integrationsnytt juni 2020

Hoppas ni alla har det bra trots dessa Coronatider.

Jag hoppas och tror stenhårt på att vi har mycket att lära av detta, att vi kommer omvärdera en hel del om samhället i stort. Tror också att vi kommer att omvärdera mänskligheten, lära oss hantera kriser, hur och vad vi ska göra. Vi kommer nog att ta vara på varandra mer i framtiden.

Detta är bra för att vi kan fånga upp våra tankar och känslor. Jag själv har börjat skriva min bok om min flykt från kriget i Bosnien. Det hjälper mig att bearbeta mina känslor och komma vidare. Jag har ”samlat” känslorna under så många år eftersom det då fanns mer viktiga saker att göra. Etablering i det svenska samhället och på arbetsmarknaden och att ta hand om min familj tog alla mina krafter. Nu är det dags. Äntligen har jag tid för mig själv. Jag har tänkt ”inget ont som inte har något gott med sig”.

Vad skriver man om de senaste månaderna?

Ja, det kommer en stor GEMENSKAP ut av det här. Vi blir starka tillsammans. Vi hjälps åt och hjälper varandra. Vårdpersonal gör underverk. De är så värdefulla! Alla vi kan göra något. Vi får möjlighet att stanna upp och reflektera och känna oss själva. Väldigt värdefullt i denna stress som många av oss lever i. Vi ser och värdesätter det lilla. Miljön mår bra av detta. Vi flyger inte, vi handlar inte så mycket som tidigare. Vi tar vara på det vi har och värnar om varandra och oss själva.

Så småningom (hoppas jag) kommer det att rulla på igen, som vanligt. Under tiden får vi försöka att se det från den ljusa sidan. Inget varar för evigt men under tiden får vi hjälpas åt att må så bra som vi kan! Vi får ALLA hjälpas åt!

Hoppas att vi ses snart igen och fortsätter med vårt arbete för att göra Kalmar till en stad för alla!

Dzenita Abaza (S), kommunalråd och ordförande i integrationsrådet i Kalmar kommun