Den dagen som deltagaren börjar så får de enskild information på sitt modersmål om vad som gäller på Bas KALMAR.
De blir också kartlagda efter sin nuvarande kunskap i det svenska språket för att därefter kunna ge de bästa möjliga undervisning utifrån deltagarens behov och kunskap.
För att veta att deltagaren förstår innehållet i samtalet finns det en tolk med. Något som tas upp vid samtalet är:
Personal berättar sedan om schema, aktiviteter tider och självstudier.
Tiden på Bas KALMAR är individuell, men oftast stannar de medverkande i cirka sex månader som en förberedelse för SFI. Därför sker det många samtal kring självstudier, eget ansvar och studieteknik. Det är i detta sammanhang även viktigt att förklara att alla arbetar utifrån sina egna förutsättningar och det är ok.
På Bas KALMAR behandlar vi varandra med respekt och accepterar varandras olikheter. Alla får göra egna val och ha egna åsikter.
Är deltagaren sjuk ska detta anmälas till Bas KALMAR och eventuellt Arbetsförmedlingen om deltagaren har etableringsplan. Gäller det vård av sjukt barn, VAB, så behöver deltagaren även kontakt Försäkringskassan. Därför är det bra att lära sig frasen "Hej! Jag heter … Jag är sjuk".
Sedan kollar personalen i Bas KALMAR av alla bokstavsljud, små och stora bokstäver, samt hur mycket deltagaren kan sammanljuda med hjälp av “Att lära barn läsa” av Bodil Jönsson och Göta Englund.Så här såg välkomsthäftet ut för projektet Bas KALMAR Pdf, 635.4 kB.