Kalmar kommun är drabbad av omfattande störningar i delar av IT-miljön

Vi uppdaterar informationen löpande.

Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år

Korttidstillsyn är en fortsättning på skolans fritidsverksamhet och kan erbjudas från och med vårterminens slut det år du fyller 13.

Tillsynen erbjuds i anslutning till skoldagar samt under lov när dina föräldrar arbetar eller studerar.
Korttidstillsyn kan ordnas på olika sätt. Det är ganska vanligt att man kan gå kvar på sitt fritidshem. Du kan också vara med i en grupp med andra ungdomar med funktionsnedsättning, till exempel på en fritidsgård.

Vad kostar korttidstillsyn?

Att ha korttidstillsyn kostar inget för dig.

Vem kan få korttidstillsyn?

Du som har en funktionsnedsättning och som har rätt till hjälp enligt LSS kan ansöka om korttidstillsyn.

Ansök om korttidstillsyn

Du själv, din företrädare eller vårdnadshavare ansöker om korttidstillsyn. Ansökan kan göras i e-tjänsten du hittar i länken nedan.

Vad händer med min ansökan?

När din ansökan kommer in till kommunen är det en handläggare som utreder om du har rätt till korttidstillsyn. Handläggaren träffar dig för att samtala om vad du behöver hjälp med. Du kan också behöva lämna intyg exempelvis från läkare eller psykolog. Du får ett skriftligt beslut när utredningen är klar.

Om jag inte får korttidstillsyn

Om du får avslag på din ansökan, det vill säga att du inte får korttidstillsyn, kan du ha rätt till annat stöd som passar dig. Prata med din handläggare. Du kan även överklaga beslutet.

Fler sidor inom stöd och insatser

Avlösarservice i hemmet

Hjälp och avlösning för anhöriga som behöver vila eller få möjlighet att genomföra egna aktiviteter

Boendestöd

Boendestödet kan vara både ett motiverande stöd och praktisk hjälp med personlig omvårdnad och att sköta hemmet

Bostad med särskild service för vuxna

För dig med funktionsnedsättning som har behov av särskilt stöd, vård eller anpassning av bostaden

Daglig verksamhet

En meningsfull sysselsättning, struktur i vardagen, social gemenskap och ökad delaktighet i samhällslivet

Familjehem

Stöd för barn vid svårigheter i familjen som gör att ett barn inte kan bo hemma.

Kontaktperson

För dig som har få kontakter utanför familjen och svårt att skaffa nya på egen hand

Korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Korttidshem, stödfamilj eller lägerverksamhet för dig med funktionsnedsättning