Vi uppdaterar informationen löpande.
Insikt är en årligt återkommande undersökning var syfte är att övergripande följa upp hur kommunens service utvecklas i termer av kundupplevd kvalitet. Kalmar har deltagit sedan starten 2010. Undersökning ger oss en indikation på hur kommunens arbete uppfattas samt hjälper oss att identifiera styrkor och förbättringsområden.
Kalmar kommun får ett NKI (Nöjd-kund-index) på 76 för 2022. Även om vi tappat något från 2021 då vårt NKI låg på 79, är ändå ett NKI på mellan 70-79 att anse som högt enligt analysmodellen.
Högst omdöme ges för bemötande, medan kompetens och effektivitet är de serviceområden som i nuläget har en negativ inverkan på den totala nöjdheten med kommunens myndighetsutövning.
Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilken är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet inom såväl den privata som den offentliga sektorn.
Drygt 340 företagare i Kalmar har bedömt kommunens service inom myndighetsområdena brandtillsyn, bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
De senaste åtta åren har Kalmar kommun placerat sig under "högt" eller "mycket högt" NKI.
Graderingen delas upp enligt följande:
80 eller högre: Mycket högt
70 till 79: Högt
62 till 69: Godkänt
50 till 61: Lågt
50 eller lägre: Mycket lågt
Bland kommuner med fler än 40 000 invånare hamnar Kalmar kommun i år på plats 27, för 2022 års ärenden. Det betyder att vi tappat placeringar sedan förra året då Kalmar rankades som nummer 10 med NKI 79. Enligt senaste mätningen har vi störst utmaningar inom myndighetsområdet bygglov med ett NKI på 69, medan serveringstillstånd ligger topp tre med ett NKI på 95.
Läs mer på SKR:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Här kan du läsa Kalmars rapport i sin helhet , 10 MB.
Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Mätningen genomförs i samverkan med Stockholms Business Alliance (SBA).
När en kommun har ett NKI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.
Syftet med undersökningen är att övergripande följa upp hur kommunens service utvecklas i termer av kundupplevd kvalitet. Kalmar har deltagit sedan starten 2010.
- Kvalitetsmätningen hjälper oss att fånga upp företagarnas synpunkter men
även identifiera och prioritera möjliga förbättringsområden i vår roll som
myndighetsutövare, säger Thomas Davidsson, näringslivschef i Kalmar kommun.
Resultatet kan även sättas i relation till andra kommuner och andra typer av
verksamheter,
Ett bra företagsklimat är oerhört viktigt för att företagen ska trivas och
utvecklas, avslutar Thomas.
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
2021.pdf Pdf, 7.9 MB. | 7.9 MB | 2023-04-25 16.03 | |
2020.pdf Pdf, 8.3 MB. | 8.3 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2019.pdf Pdf, 860 kB. | 860 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2018.pdf Pdf, 1.2 MB. | 1.2 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2017.pdf Pdf, 4.5 MB. | 4.5 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2016.pdf Pdf, 2.1 MB. | 2.1 MB | 2022-04-29 07.15 | |
2015.pdf Pdf, 967 kB. | 967 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2013.pdf Pdf, 913 kB. | 913 kB | 2022-04-29 07.15 | |
2011.pdf Pdf, 940.4 kB. | 940.4 kB | 2022-04-29 07.15 |
Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet.