Öppna jämförelser av socialtjänstens missbruks- och beroendevård bygger på enkäter till landets samtliga kommuner. Öppna jämförelser görs i samverkan mellan Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Syftet med "Öppna jämförelser" är att stimulera kommunerna att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten. Redovisningen ger möjligheter till jämförelser mellan olika kommuner.
Årets resultat visar bland annat:
Väntetiden för nybesök inom missbruks- och beroendevården i Kalmar kommun är 4 till 7 dagar.
I Kalmar finns rutin om att erbjuda enskilda att ta med stödperson på möten.
I Kalmar används standardiserade bedömningsmetoder som underlag vid uppföljning av insatser till vissa enskilda. Uppföljning sker även av övriga enskilda men då inte med standardiserad bedömningsmetod.
Årets resultat visar bland annat:
I Kalmar kommun används screeningverktygen Audit och Dudit inom alla områden förutom LSS-vuxen.
I Kalmar är väntetiden för nybesök 4–7 dagar.
I Kalmar erbjuds inte den arbetsrehabiliterande insatsen IPS för målgruppen.
Årets resultat visar att:
I Kalmar är väntetiden för nybesök 4–7 dagar.
I Kalmar används FREDA-kortfrågor för att upptäcka våldsutsatthet. Standardiserade bedömningsmetoder som underlag vid uppföljning av insatser till enskilda används men inte för alla.
I Kalmar erbjuds inte den arbetsrehabiliterande insatsen IPS för målgruppen.
Årets resultat visar att:
• Andelen kommuner som uppger att de använt resultat från brukarstyrd brukarrevision för verksamhetsutveckling i år är 12 procent. Resultatet för indikatorn har varit låg de senaste tre åren, mellan 9 och 13 procent.
Kalmar har under 2020 påbörjat en brukarstyrd brukarundersökning på Alkohol- och drogmottagningen, resultat från den kommer presenteras hösten 2021.
• Det är 16 procent av kommunerna som uppger att de har en aktuell rutin att erbjuda enskilda att ta med stödperson på möten. Indikatorn har ökat jämfört med tidigare år men det är fortfarande en låg andel.
I Kalmar finns inte en aktuell rutin att erbjuda enskilda att ta med stödperson på möten.
• 19 procent av kommunerna uppger att de erbjuder Bostad först. Att erbjuda ett stabilt boende är ett förbättringsområde för många kommuner då avsaknaden medför en risk att människor som är i behov av ett tryggt eget boende lever kvar i utsatthet.
Kalmar arbetar inte fullt ut enligt modellen Bostad först då socialtjänsten redan idag uppfyller mycket av det som ingår i modellen. Kalmar kommun har infört ett arbetssätt som i stort motsvarar idéerna med Bostad först.
• Andelen kommuner som uppger att de använder den standardiserade bedömningsmetoden FREDA-kortfrågor är i år 85 procent. Indikatorn har befunnit sig på en hög nivå de senaste tre åren.
I Kalmar används FREDA-kortfrågor.
• Färre kommuner uppger i år att de har en aktuell rutin vid indikation på att en vuxen utsatts för våld. Det är 52 procent vilket är en minskning med 8 procentenheter jämfört med 2020.
I Kalmar finns en rutin vid indikation på att en vuxen utsatts för våld, uppföljning av den har påbörjats i samband med att hela området följs upp både inom socialförvaltningen och kommunövergripande.
Öppna jämförelser barn- och ungdomsvården
Brukarundersökningarna är en del i arbetet att ständigt förbättra socialförvaltningens verksamhet
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) omfattar totalt ca 40 nyckeltal och är indelad i tre huvudområden: Barn och ung
Invånarnas positiva inställning till kommunen fortsätter enligt SCB:s medborgarundersökning 2020.
Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser 2014 är den femte rapporten om vården och omsorgen av äldre