Öppna jämförelser av socialtjänstens Ekonomiskt bistånd bygger på enkäter till landets samtliga kommuner. Öppna jämförelser görs i samverkan mellan Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Syftet med "Öppna jämförelser" är att stimulera kommunerna att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten. Redovisningen ger möjligheter till jämförelser mellan olika kommuner.
Årets resultat visar bland annat:
I Kalmar finns en aktuell rutin för hur handläggare ska gå tillväga vid indikation på att en vuxen utsatts för våld av en närstående.
I Kalmar genomförs separata möten för utredning och planering med parterna i de biståndshushåll som består av en man och en kvinna
Kalmar har aktuella överenskommelser om samverkan med Arbetsförmedlingen, vuxenpsykiatri och primärvården.
I Kalmar erbjuds kommunala arbetsmarknadsinsatser inom en månad men inte till alla.
Resultat för 2023 visar att:
Kalmar har en aktuell överenskommelse med Arbetsförmedlingen om samverkan i enskilda ärenden vilket är nytt från i år
I Kalmar upprättas planer mot självförsörjning med den enskilde inom 3 månader
Kalmar genomför separata möten med kvinnor och män för individuell planering mot egen försörjning men inte för alla. Målet är att erbjuda alla hushåll separata möten vilket följs i årets verksamhetsplan.
Resultat för 2022 visar att:
I Kalmar används en strukturerad utredningsmall som inkluderar barns situation men inte för alla.
I Kalmar upprättas planer mot självförsörjning med den enskilde men inte för alla.
Kalmar har inte en aktuell överenskommelse med Arbetsförmedlingen om samverkan i enskilda ärenden.
Kalmar genomför separata möten med kvinnor och män för individuell planering mot egen försörjning men inte för alla.
Årets resultat visar att:
• Fler än 9 av 10 kommuner uppger att de har en socialjour med socionomutbildad personal tillgänglig dygnet runt.
I Kalmar finns en socialjour med socionomutbildad personal tillgänglig dygnet runt.
• Den genomsnittliga väntetiden för nybesök har förkortats. Andelen kommuner som uppger att väntetiden är två veckor eller kortare har ökat från 86 procent 2020 till 95 procent 2021. Personliga möten har i flera fall ersatts av telefonsamtal och digitala möten på grund av pandemin.
I Kalmar är den genomsnittliga väntetiden för personligt besök vid nyansökan max 14 dagar.
• Andelen kommuner som använder en strukturerad utredningsmall som inkluderar barns situation i alla utredningar fortsätter att öka och två tredjedelar av kommunerna uppfyller indikatorn 2021.
I Kalmar används en strukturerad utredningsmall som inkluderar barns situation i alla utredningar.
• I årets enkät uppger mer än var fjärde kommun (26 procent) att resultat från systematisk uppföljning har använts för verksamhetsutveckling, jämfört med knappt var femte kommun (19 procent) föregående år.
Tidigare resultat har sammanställts och används för verksamhetsutveckling däremot har inte resultat från 2020 sammanställts. Planering finns för fortsatt arbete med systematisk uppföljning.
Öppna jämförelser barn- och ungdomsvården
Brukarundersökningarna är en del i arbetet att ständigt förbättra socialförvaltningens verksamhet
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) omfattar totalt ca 40 nyckeltal och är indelad i tre huvudområden: Barn och ung
Invånarnas positiva inställning till kommunen fortsätter enligt SCB:s medborgarundersökning 2020.
Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser 2014 är den femte rapporten om vården och omsorgen av äldre