Öppna jämförelser av socialtjänstens psykisk funktionsnedsättning bygger på enkäter till landets samtliga kommuner. Öppna jämförelser görs i samverkan mellan Socialstyrelsen och Sveriges kommuner och regioner (SKR). Syftet med "Öppna jämförelser" är att stimulera kommunerna att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten. Redovisningen ger möjligheter till jämförelser mellan olika kommuner.
Årets resultat visar bland annat:
Kalmar kommun har uppsökande verksamhet för personer med psykisk funktionsnedsättning
I Kalmar kommun finns personliga ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning
Kalmar kommun har öppen verksamhet i egen regi och genom Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP) med Stadsmissionen
Årets resultat visar bland annat:
I Kalmar erbjuds inte social färdighetsträning enligt ESL-modellen
Kalmar har öppen verksamhet i egen regi och genom Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP) med Stadsmissionen
Kalmar erbjuder inte arbetslivsinriktad rehabilitering enligt IPS- modellen för målgruppen
Årets resultat visar att:
Kalmar bedriver uppsökande verksamhet för de som riskerar förlora sitt boende men inte för personer med psykisk funktionsnedsättning eller de som är akut hemlösa.
Kalmar erbjuder arbetsinriktad rehabilitering enligt IPS-modellen för målgruppen.
I Kalmar används arbetssättet IBIC vid alla utredningar och uppföljningar.
Årets resultat visar att:
• Tillgången till öppna verksamheter för personer med psykisk funktionsnedsättning har minskat under covid-19. 64 procent av kommunerna uppger i år att de erbjuder detta. Det är en minskning med 16 procentenheter jämfört med 2020.
I Kalmar finns öppna verksamheter för personer med psykisk funktionsnedsättning.
• Andelen kommuner som uppger att de använt resultat från brukarstyrd brukarrevision för verksamhetsutveckling är 14 procent. Det är en minskning med 4 procentenheter jämfört med 2020.
I Kalmar har ännu inte genomförts någon brukarstyrd brukarrevision inom området socialpsykiatri.
• Det är en större andel av kommunerna som uppger att de genomfört en undersökning om enskildas uppfattning om kvalitet och använt resultaten för att utveckla verksamheten inom utförarverksamhet, än inom myndighetsutövningen. 47 procent av kommunerna uppger att de använder det i utförarverksamhet, och enbart 16 procent inom myndighetsutövningen.
I Kalmar har genomförts undersökning om enskildas uppfattning för att utveckla verksamheten inom utförarverksamhet men inte inom myndighetsutövning.
• Andelen kommuner som uppger att de erbjuder personligt ombud är fortsatt hög. Det är 84 procent av kommunerna som i år uppger att de erbjuder personligt ombud.
I Kalmar finns personligt ombud.
Öppna jämförelser barn- och ungdomsvården
Brukarundersökningarna är en del i arbetet att ständigt förbättra socialförvaltningens verksamhet
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) omfattar totalt ca 40 nyckeltal och är indelad i tre huvudområden: Barn och ung
Invånarnas positiva inställning till kommunen fortsätter enligt SCB:s medborgarundersökning 2020.
Öppna jämförelser av stöd till personer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser 2014 är den femte rapporten om vården och omsorgen av äldre