Till dig som är barn eller ung

När du själv eller någon annan har anmält till polisen att du har utsatts för våld eller sexuella övergrepp kan du, om du är upp till och med 17 år, få komma till Barnahus.

Här kan du läsa mer

jagvillveta.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Brottsoffermyndigheten har tagit fram ett material för barn och unga med information till dig som blivit utsatt för brott och vart du kan vända dig för att få hjälp och stöd.

Vill du veta mer, klicka på rubriken ovan.

dagsattprataom.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Stiftelsen Allmänna Barnahuset arbetar för att stärka barn i utsatta livssituationer. De har gjort ett material för barn som varit utsatta för sexuella övergrepp eller våld och vart de kan vända sig. De vänder sig också till barn som har skilda föräldrar, till vuxna och till vuxna som arbetar med barn.

Vill du veta mer, klicka på rubriken ovan.

dittecpat.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ditt Ecpat är en plats för alla under 18 år. Här kan du få hjälp, stöd och kunskap om bilder, sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. De kan också hjälpa dig att ta ner nakenbilder som har spridits på nätet.

Vill du veta mer, klicka på rubriken ovan.

hedersfortryck.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länsstyrelsen Östergötland har sedan 2005 i uppdrag från regeringen att förebygga och motverka hedersrelaterat våld och förtryck. På deras hemsida får du information om vad hedersförtryck är och vart du kan vända dig om du är utsatt. Även yrkesverksamma kan här få mer kunskap, råd och tips.

Länkar till externa filmer

”När någon gjort dig illa”. En film framtagen av stiftelsen Allmänna Barnahuset som riktar sig till barn som blivit utsatta för våld eller sexuella övergrepp och vart barnet kan vända sig för att få hjälp.Här kan du se filmen ”När någon gjort dig illa” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

”Stopp min kropp” är en film framtagen av Rädda barnen och som riktar sig till barn i lågstadieåldern. Den handlar om att vi har rätt att bestämma över vår egen kropp.Här kan du se filmen ”Stopp min kropp” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

”Det är mitt liv” är en film om våld mot barn som inte får bestämma över sitt eget liv, t ex inte själva får välja vem de vill vara tillsammans med. Filmen är framtagen av stiftelsen Allmänna Barnahuset.Här kan du se filmen ”Det är mitt liv” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

”Stopp min kropp-sång” är en sångvideo om barns trygghet, integritet och rätten till sin egen kropp. Den är framförd av Fjärilen klass 3B.Här kan du se filmen ”Stopp min kropp-sång” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

"Är det delbart ?" Polismyndigheten har tagit fram en film som handlar om vad konsekvenserna kan bli av att dela bilder på nätet. I filmen är det en ung tjej som blir utsatt, men det skulle lika gärna kunna vara en killeHär kan du se filmen från polisen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

• Barnahus

Måndagar 8.00-18.00, tisdagar-torsdagar 8.00-16.00 och fredagar 8.00-14.30

barnahus@kalmar.se

Nygatan 34

Barnahus i södra Kalmar län
    Box 834, 391 28 Kalmar

Fler sidor inom barnahus i södra kalmar län

Om Barnahus - samverkan vid brott mot barn

Barnahus är en samverkan mellan sju kommuner, polis, åklagare och regionen.

Till dig som vårdnadshavare

På Barnahus möts ditt barn av personal som är van att prata med barn.

Till dig som är trygghetsperson

Som trygghetsperson är du en mycket viktig person för barnet som ska förhöras.

Till dig som arbetar med barn

Till Barnahus kan du vända dig för konsultation i frågor som rör våld i nära relation och sexuella övergrepp avsett

Senast uppdaterad: 4 oktober 2023
Publicerad: 16 december 2019