Tänk på att lämna in alla handlingar som krävs i ditt ärende från början, vi kan inte handlägga ditt ärende förrän det är komplett.
Checklista - det här behöver vi för att kunna handlägga ditt ärende.
Situationsplanen ska baseras på ett utdrag ur kommunens baskarta och visar placeringen på tomten i förhållande till tomtgränser och övriga byggnader. Utdraget får högst vara två år gammalt. Det är viktigt att placeringen och måttsättningen är korrekt. Utdrag ur baskartan hämtar du enklast här på webben.Hämta utdrag ur baskartan
Planritningen är ett horisontellt snitt genom huset. Den visar planlösningen och hur rummen ska användas. Planritningen ska vara möblerad och uppfylla kravet på tillgänglighet och rumsavskiljning.
Fasadritning visar byggnadens fasader sedda rakt framifrån. Förutom att visa fasadens utseende visar de marknivån, viktiga mått samt vilka material och kulörer som ska användas.
Fasadritningen ska redovisas mot alla relevanta väderstreck.
I ansökan ska du ange ventilationssystem för den nya bostaden.
Kontrollplanen är ett dokument som beskriver vilka kontroller som ska göras under byggnationen. Kontrollerna ska vara utvalda baserat på vilka riskmoment som finns för just ditt projekt. I kontrollplanen ska det bland annat stå vad som ska kontrolleras, på vilket sätt kontrollerna görs, vad kontrollresultatet ska jämföras mot och vem som utför kontrollerna.
Härkan du se mer om kontrollplan och riskbedömning Länk till annan webbplats.
Alla ärenden är unika, därför kan vi behöva fler handlingar för att kunna ta beslut. I så fall kontaktar vi dig när vi fått din ansökan.
Här kan du läsa mer om attefallsåtgärden inredning av ytterligare en bostad.
Här lämnar du in din anmälan/ansökan till oss.
Så här ser processen ut.