Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Du kan ansöka om trygghetslarm för att skapa trygghet i din hemmiljö.
Trygghetslarmet kan bäras runt halsen eller runt handleden. Du larmar genom att trycka på en bärbar larmknapp eller på trygghetslarmet. Efter en stund får du svar och kan prata med personal och meddela vad du behöver hjälp med.
Det kan vara bra att veta att när du larmar nattetid är det alltid kommunens personal som kommer för att hjälpa dig, oavsett vilken utförare du har valt.
Trygghetslarmet är helt digitalt och är anslutet till larmcentral. Larmet testas kontinuerligt och hemtjänsten får meddelande om larmet av någon anledning skulle sluta att fungera. Hemtjänstpersonalen kontrollerar då ditt larm.
Om du inte längre behöver ditt trygghetslarm kontaktar du eller någon närstående din biståndshandläggare för att avsluta abonnemanget.
Vid försummelse av larmutrustning blir du ersättningsskyldig för larm och larmknapp.
Din biståndsansökan om äldreomsorg kan göras både muntligt och skriftligt. Du kan ansöka om stöd för det du upplever att du behöver hjälp med, vilket stöd du får beror på vilket behov våra biståndshandläggare bedömer att du har, enligt socialtjänstlagen.E-tjänst för ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
010-352 00 00
Våra biståndshandläggare har telefontid klockan 08.00-09.00, måndag-fredag.
När din ansökan kommit in kontaktar en biståndshandläggare dig eller din företrädare inom tre arbetsdagar för att boka in ett personligt möte. Mötet sker i din bostad, om ni inte kommer överens om något annat. Om du vill ha med exempelvis en anhörig eller vän på mötet går det bra.
Syftet med mötet är att biståndshandläggaren ska få en bild av ditt behov och din situation, hur du upplever din vardag nu och hur du skulle vilja ha det framöver. Exempel på sådant ni pratar om under mötet:
Vad ni kommer fram till under mötet är en del av underlaget till beslut om vilket stöd du har rätt till.
Normalt sett är en utredning klar inom några veckor. När utredningen är klar gör biståndshandläggaren en bedömning av ditt behov av stöd och hjälp. Din ansökan prövas mot socialtjänstlagen för att bedöma om du har rätt till det stöd du ansökt om, utifrån de behov som framkommit i utredningen.
När beslutet fattats meddelas det antingen muntligt eller skriftligt. Vi frågar alltid om du vill att vi ska skicka det skriftligt.
Din ansökan kan antingen beviljas, delvis beviljas eller avslås. Om din ansökan beviljas påbörjas de hjälp- och stödinsatser du har rätt till.
Du har alltid rätt att överklaga ett biståndsbeslut. Det ska göras inom tre veckor efter att du fått beslutet. Biståndshandläggaren ska informera dig om hur du kan överklaga till domstol. Du kan överklaga om:
Offentlighet- och sekretesslagen skyddar dina uppgifter om personliga förhållanden som du lämnar till biståndshandläggaren, det vill säga; våra biståndshandläggare har tystnadsplikt.
Kontaktcenter
Stadshuset
Östra Sjögatan 18
Box 611
391 26 Kalmar
För att på bästa sätt möta dina behov av vård och omsorg gör du och din fasta omsorgskontakt en individuell genomfö
När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad kan det bli aktuellt med hemtjänst.
För dig med funktionsnedsättning kan det vara aktuellt med hjälp för att underlätta din vardag.
Om du inte kan laga din mat själv eller komma till någon av våra restauranger kan du få hjälp med mat.
Seniorlotsen hjälper dig över 65 år med enklare fixaruppdrag, fallförebyggande åtgärder och lotsar dig rätt.