Kalmar kommun utreder bästa plats för framtidens centralstation.
Kapaciteten på nuvarande Kalmar centralstation klarar inte den utökning av tågtrafik som är redovisad i översiktsplanen, främst gällande den utökade lokaltrafiken.
Antalet bomfällningar förväntas öka från omkring 70 stycken till runt 110 stycken per dygn. Bomfällningstiden blir då över 30 minuter vissa timmar.
Befintlig station ligger cirka 1,5 meter över havsnivån och ett framtida stationsläge måste klimatsäkras.
Den senaste stationsutredningen 2019-2020 har utgått från utmaningarna med spårkapacitet och klimatanpassning och har kommit fram till ett förslag med två stationslägen.
En kombination av två stationer ger
När havsnivåhöjningen gör det omöjligt att behålla den befintliga stationen, flyttas den till en redan etablerad stationsplats vid Brageplan.
Utredningen ger också förslag på att stänga två av de tre järnvägsövergångarna för biltrafik. Gång- och cykelvägspassagerna vid alla tre övergångarna blir dock kvar. Bomfällningstiden kan samtidigt minskas till ca 30 sekunder.
För Kalmar kommun har frågan om en ny centralstation högst prioritet bland järnvägsfrågorna. Men en ändring av järnvägsnätet och stationen är en stor åtgärd och det är Trafikverket som bestämmer. Därför begärde Regionen, Länsstyrelsen och Kalmar kommun i juni 2021 att Trafikverket ska göra en så kallad åtgärdsvalsstudie om den nuvarande stationen. Alltså en utredning som föreslår olika alternativ till lösningar på kapacitetsproblemen på Kalmar Centralstation.
Utredningen är i full gång och ska vara klar under 2023.
Om du vill ta del av utredningsmaterialet kan du kontakta mobilitetsenheten via kommunens kontaktcenter på 010-352 00 00
Kalmar, Karlskrona och Växjö kommun har gått samman i ett upprop för bättre infrastruktur i sydöstra Sverige
Om åtgärder för att utveckla och förbättra transportsystemet i Kalmar län.