Förskolan Svärdsliljans tema är kopplat till hållbar framtid. I år arbetar vi med boken Lilla Kotten får besök av Lena Andersson. Avdelningarnas arbete ser olika ut och följer barnens intressen och tidigare erfarenheter.
Vi arbetar också för att ge varje barn rika möjligheter att upptäcka och utforska omvärlden och vår närmiljö tillsammans med kamrater och pedagoger. Förskoletiden ska vara meningsfull och verka för en hållbar framtid.
Barnen ska ges möjlighet till inflytande över sin dag på förskolan. Barnens tankar och erfarenheter utgör en viktig del i utbildningen, som tillsammans med pedagogers utmaningar formar undervisningen.
Våra Värdeord ligger till grund för vårt värdegrundsarbete:
Barn och vårdnadshavare ska känna sig trygga i mötet med miljön på förskolan, med pedagogerna och kamraterna.
Det ska vara roligt att vistas på vår förskola!
Vi vill att en ”vi-känsla” ska genomsyra verksamheten, dels på den egna avdelningen, men också på förskolan och hela enheten. Därför värnar vi om våra gemensamma aktiviteter.
Vi uppmärksammar alla individers olikheter och likheter och ser dem som möjligheter och tillgångar.
Nyfikenhet, lust och lärande går hand i hand. Vi ger barnen rika möjligheter till att upptäcka och utforska omvärlden tillsammans med kamrater, pedagoger och individuellt.
Vi vill hjälpa barnen att hitta verktyg för att utveckla sina förmågor och kunskaper som medmänniskor i en hållbar utveckling.
Vi vill ge barnen möjlighet till inflytande i sin vardag, i för dem meningsfulla
sammanhang.
Utbildningen ska erbjuda en pedagogisk miljö som bidrar till en händelserik dag på förskolan. Hur miljön utformas har betydelse för hur barnen ges möjligheter till en varierad lek och undervisning. Inspirerande miljöer skapar nyfikenhet och lust att lära.
Vi utformar miljöer som inkluderar många olika uttryckssätt och ämnesområde, är föränderlig, utmanar fantasi och kreativitet och kan utforskas med alla sinnen. Det är av stor betydelse att miljön bjuder in till gemenskap och samarbete, liksom möjlighet till avskildhet. Synligt och tillgängligt material är viktigt för att barnen ska kunna göra aktiva val. Vi erbjuder miljöer som är inbjudande och estetiskt tilltalande.
Förskolan Svärdsliljan består av två hus, Svärdsliljan och Stensberg.
Förskolan erbjuder pedagogisk omsorg, vilken har ett nära samarbete med förskolan Svärdsliljan. Barnen är i åldern 1-5 år och vi erbjuder en lugn hemmiljö med små barngrupper, cirka 5 till 6 barn. Dagbarnvårdaren har lång erfarenhet och är utbildad förskollärare och har en planerad pedagogisk verksamhet. Dagbarnvårdaren arbetar efter Barnkonventionen, Läroplan för förskolan, Allmänna råden för familjedaghem.
Förskolan följer ett pedagogiskt år för att strukturera det pedagogiska innehållet. Lärande är beroende av sitt sammanhang vi bygger utbildningen på olika värden och ställningstagande som stöder och vägleder oss.
Vi har byggt upp en organisation som möjliggör att pedagoger får mötas i diskussion och reflektion, både i arbetslag och i grupper där pedagoger från alla avdelningar möts.
It-pedagog som finns på enheten har särskilt ansvar för att utveckla digital kompetens och digitala uttryckssätt för både barn och personal.
Specialpedagogen på enheten har ett särskilt ansvar för specialpedagogiska frågor.
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Här kan du läsa mer om vårt arbete med miljö i förskolan.
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter.
Här kan du läsa om förskolan Svärdsliljans enhet.
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan Svärdsliljan
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor.