Organisation och pedagogik är förbundna med varandra. Varje vecka och dag har en tydlig struktur som bygger på vår verksamhetsgrund.
Förskolan Oxhagen-Malmen har "Stadens områden som pedagogiskt rum i en hållbar framtid" som gemensamt tema. Temat ger mångfald av möjligheter att bygga upp en ömsesidighet mellan stadens områden och förskolan.
Valet att koppla samman stadens områden med hållbar framtid är en del i vårt beslut att vara med i Reggio Emilia Institutets inbjudan att tillsammans verka för ett hållbart liv nu och i framtiden.
”Känslan att tillhöra och vara ansvariga för världen tillsammans är en förutsättning för en hållbar utveckling som förmodligen är vår tids största fråga. Det handlar om hållbart liv nu och i framtiden. Varje generation har
rätt till en hoppfull syn på livet och tillvaron! Förskolans viktigaste uppgift är och kommer att vara att inge hopp! Det handlar om att ta till vara på och stödja den nyfikenhet och aptit på livet som redan finns. Vi utgår ifrån att alla har en livs och kunskapstörst där ett meningsskapande sammanhang får oss att känna oss betydelsefulla. Hållbarhet innefattar alla frågor kring liv och leverne. Hur kan förskolan bidra till visionen om en möjlig framtid?”
Reggio Emilia Institutets skrivning av hållbar framtid
I vår gemensamma verksamhetsgrund har vi följande betydelsefulla ord i vår utbildning :Delbart lärande - "Du klarar det, vi tror på dig" Pdf, 200.4 kB.Staden områden - "Älskar Kalmar med en bokstavsrad" Pdf, 591.2 kB.Hållbar framtid - " Fröna behöver vatten, luft och kärlek för att de ska växa" Pdf, 330.8 kB.Pedagogisk miljö - "Det blir cirklar i cirkeln" Pdf, 197.9 kB.
Lärande är beroende av sammanhang. Vi bygger vår utbildning på olika värden och ställningstaganden som stödjer och vägleder oss liksom läroplanen Lpfö 18 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi följer ett pedagogiskt år för att strukturera det pedagogiska innehållet. Lärande är beroende av sitt sammanhang vi bygger utbildningen på olika värden och ställningstagande som stöder och vägleder oss.
På förskolan Oxhagen-Malmen har vi åldersindelade barngrupper. Organisation av tid, rum, miljö och material har betydelse för hur dagen byggs upp.
Vi strävar efter att minst en pedagog följer barnen när de byter åldersavdelning.
Vi har byggt upp en organisation som möjliggör att pedagoger får mötas i diskussion och reflektion, både i arbetslag och i grupper där pedagoger från alla avdelningar möts.
Pedagogistan har ett särskilt ansvar för att utveckla och samarbeta med samtliga arbetslag i det pedagogiska arbetet.
It-pedagog som finns på enheten har särskilt ansvar för att utveckla digital kompetens och digitala uttryckssätt för både barn och personal.
Specialpedagogen på enheten har ett särskilt ansvar för specialpedagogiska frågor.
På Förskolan Oxhagen-Malmen har vi ”Stadens områden som pedagogiskt rum i en hållbar framtid” som gemensamt tema. Stadens område undersöks från olika perspektiv, som ett slags paraply där projekten sedan utvecklas under.
Vår gemensamma nyfikenhetsfråga: "Hur får barnen rätt till stadens områden och hur får stadens områden rätt till barnen?" Är ett ställningstagande för att synliggöra barnen i stadens områden och att de både nu och i framtiden kan vara aktiva aktörer i samhället.
Det är av stor vikt att bygga upp en reflekterande kultur där vi är varandras verktyg, tar vara på barns och pedagogers tankar och idéer för att skapa mångfald i undervisningen. Projekt sätts i rörelse genom att processer får kraft från gårdagen, ger idéer till nuet och påverkar morgondagen.
Genom pedagogisk dokumentation skapar vi möjligheter att bygga förbindelse mellan varje barn, gruppen, pedagogerna och det ämne vi valt att undersöka tillsammans. Det ger barnen möjlighet till inflytande genom att pedagogiska processer synliggörs och delas mellan barnen. Det bjuder även in vårdnadshavare och andra att dela vår verksamhet.
Barnen ska få uttrycka sig på många olika sätt för att få visuella, sinnliga, kroppsliga, lekfulla, tekniska och verbala erfarenheter.
"Utbildningen i förskolan ska bidra till att barnet utvecklar en förståelse för sig själv och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att leka och lära ska vara grunden för utbildningen. Den ska präglas av att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Utbildningen i förskolan ska ta sin utgångspunkt i läroplanen samt barnens behov, erfarenheter och det de visar intresse för. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet."
Läroplanen för förskolan Lpfö 18
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Här kan du läsa mer om vårt arbete med miljö i förskolan.
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter.
Här kan du läsa om förskolan Oxhagen-Malmens enhet
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan Oxhagen-Malmen
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor.