Det handlar om ett gemensamt ansvar och en långsiktig global utveckling. FN:s definition på hållbar utveckling är:
"en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".
På förskolan är barnen utsatta för ungefär samma kemikalier som hemma fast ibland i ännu högre utsträckning, visar forskningen. Det kan bero på att problemmaterial som skumgummi och mjukgjord PVC är särskilt vanliga på förskolan. Det är extra oroande med tanke på hur mycket tid de flesta barn spenderar där. Barn är också känsligare och påverkas mer än vuxna.
Under 2014 genomförde miljöenheten ett tillsynsprojekt där vi informerade och delvis inventerade leksaker och hobbymaterial på förskolorna i kommunen. Syftet med projektet var inte att döma ut produkter utan att ge handfasta tips och råd så att verksamheterna själva kan bedöma vilka produkter som är lämpliga eller mindre lämpliga i en förskolemiljö.
År 2015 förtydligades arbetet genom att varje förskola upprättade en
handlingsplan med fem mål, gällande för året.
Från och med 1 januari 2016 pekades följande mål ut i kommunens dokument Verksamhetsplan med budget 2016: "Samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att tillsammans med barn- och ungdomsnämnden och servicenämnden ta fram en plan för hur, samt också starta arbetet med att fasa ut farliga ämnen i förskole- och skolmiljöer för att skapa en sådan giftfri miljö som möjligt."
För mer information om giftfria förskole- och skolmiljöer kontakta:
Clas Wolke, miljösamordnare och planeringssekreterare, utbildningsförvaltningen.010- 352 60 19e-post Clas Wolke
Hälsoskydd, samhällsbyggnadskontoret010- 352 00 00sam.byggnadskontoret@kalmar.se
Här kan du läsa om förskolan Ögonstenens enhet
Här kan du läsa om förskolan Ögonstenens verksamhetsidé, vision, pedagogik med mera.
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan Ögonstenen.
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter.
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor.