Genom glädje, nyfikenhet och vänskap vill vi tillsammans utforska världen.
På förskolan Lindö arbetar vi för att främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Vårt arbete med barnen vilar på demokratins grund och vi arbetar aktivt för allas lika värde, solidaritet och jämställdhet. Barnen ska bli demokratiska medborgare i vårt samhälle och vi lägger grunden för en hållbar utveckling både ekonomiskt, ekologiskt och socialt.
På förskolan Lindö strävar vi mot att vara en social och kulturell mötesplats för att främja barnens förståelse för värdet av mångfald genom att aktivt arbeta med alla de hundra språkens olika perspektiv både etiskt och språkligt.
Vi uppmuntrar barnen att föra fram sina tankar och idéer och skapar förutsättningar för detta. Barnens åsikter tas tillvara i utbildningen och de ska få möjlighet att skapa sig egna uppfattningar och göra val utifrån sina egna förutsättningar. På förskolan Lindö är vi alla lika viktiga som förebilder då det gäller att ge barnen förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle.
På förskolan Lindö arbetar vi med pedagogisk dokumentation för att kunna få syn på det enskilda barnets och gruppens lärprocesser. Vi lyssnar in barnens intressen, erfarenheter och hypoteser och bygger vidare vår undervisning och utbildning på deras tankar, återkopplar och reflekterar tillsammans med barnen för att kunna utmana vidare.
Vi organiserar utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.
Genom glädje, nyfikenhet och vänskap vill vi tillsammans utforska världen. Vår förskola strävar efter att vara en mötesplats där barn, familjer och pedagoger är lika viktiga för verksamheten.
Vi är även certifierade för Grön Flagg.
Genom vår starka tro på barnets förmåga och ett gemensamt förhållningssätt vill vi vara med om att föra vidare framtidens demokratiska medborgare som idag är våra barn. Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande.
Vi ser ett barn som kan, vill och vågar. Vi tror på det kompetenta barnet! Vi ser och utmanar barnens läroprocesser, lyssnar på deras tankar och utmanar dessa vidare. Om vi lyssnar på barnen och låter barnen vara delaktiga kommer vi ständigt att förundras.
Vi tror att lärande är något som sker hela tiden tillsammans med andra i meningsfulla sammanhang. Barnen lär tillsammans för att sedan kunna själva. Vuxna och barn lär av varandra. Kunskap är föränderligt!
Vi ser oss som medforskare till barnen. Vi lyssnar aktivt till barnens tankar, funderingar och teorier för att utmana barnen vidare i deras lärande.
I läroplanen betonas vikten av omsorg, utveckling och lärande som bildar en helhet.
Vi ska vara goda förebilder och i utbildningen förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
Vårt förhållningssätt mot barnen är mycket viktigt och även här kommer våra värdeord in.
För oss innebär glädje att vara tillsammans och dela sina erfarenheter
med andra. Det ska vara roligt att gå till förskolan!
För oss innebär nyfikenhet lusten till lärandet. Vi vill erbjuda många olika sätt att bli nyfiken och förundrad på, tillsammans med andra eller enskilt. Genom observation och pedagogisk dokumentation får vi syn på barnens nyfikenhet och lärande kopplat till den nyfikenhetsfråga som är aktuell för läsåret. Att som pedagog/människa vara nyfiken på att upptäcka tillsammans med barnen är för oss att vara en medforskande pedagog.
För oss innebär vänskap att vara tillsammans, skapa relationer, lyssna
och att respektera varandra. Vi är ömsesidigt beroende av varandra och vill träna oss i att umgås med olikheter.
Välkomnande
Alla som kommer till förskolan, oavsett tid och vem du är, ska känna sig välkommen till en varm atmosfär på förskolan. Välkommen att bli lyssnad till, att få vara delaktig. Det handlar om respekten för och nyfikenheten på den andre men även respekten för vårt material och miljö. En välkomnande tillgänglig lärmiljö som bjuder in till utforskande och undersökande som en rättighet för alla barn.
Det ska vara roligt att gå till förskolan. Lärandet ska ske i meningsfulla sammanhang för barnen, ha ett tydligt barnperspektiv och utgå från barns perspektiv. Vi iordningsställer och iscensätter pedagogiska miljöer dvs. vi skapar möjlighetsvillkor för att undervisning, utveckling och lärande sker på bästa sätt genom ämnesövergripande förbindelser.
Vi erbjuder en variation av aktiviteter och vila under dagen både inne och ute för att främja lärande, undervisning, utbildning och omsorg. Vi intar ett projekterande förhållningssätt, arbetar utifrån lyssnandets pedagogik där vi är aktiva, närvarande, medforskande pedagoger som utmanar barnen vidare.
Förskolan ger barnen många möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanen mål. Genom vårt val av projekt skapar vi möjligheter för barnen att möta de olika målområden som finns i Lpfö 18
Vi ser estetiken som en del av den pedagogiska miljön, det ska vara vackert för ögat. Att det finns estetiska ting att vila ögat på och inspireras av gör att vi skapar förbindelser mellan förnuft och fantasi. Estetiken kan skapa samband mellan olika språk och ämnesområden. Det är viktigt hur vi erbjuder material till barnen. Vi vill förmedla en känsla av värme och öppenhet.
I Reggio Emilia pratar man om en miljö som välkomnar men också ställer frågor.
Här kan du läsa mer om förskolan
Här finns länkar till förskolan Lindös styrdokument
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Här kan du läsa om förskolans miljöarbete
Modersmål i Kalmar kommuns enheter
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor