Verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar.
I vårt värdegrundsarbete utgår vi från att alla barn som vuxna är unika, kompetenta, nyfikna, motiverade och intresserade.
Ett arbetsverktyg i förskolan där vi försöker att se och förstå vad som pågår i verksamheten utan en på förhand bestämd ram av förväntningar och normer. Vi lyssnar in det som pågår bland barnen och synliggör det genom dokumentation. Vi fångar barns lärprocesser och lärstrategier. Detta gör vi vuxna tillsammans med barnen.
Ett gemensamt tema gynnar både barn och pedagoger i det kollegiala lärandet. Våra projekt som pågår i undervisningen utgår från barnens intressen och kan ta många olika riktningar.
När barnen får utforska och lära sig nya saker tillsammans med andra ger vi dem förutsättningar att bredda sina erfarenheter, se lärande utifrån ett socialt sammanhang i relation till något som för dem känns meningsfullt.
För barnet är leken livsviktig. Leken har alltid funnits där som ett sätt att fånga, förstå, vidareutveckla eller uppfylla önskedrömmar. Det finns ett samband mellan lek och lärande. Vi pedagoger har en stor betydelse i leken och lärandet. Vi ska ta tillvara leken (leksituationerna) och använda oss av leken i ett lärande syfte.
Det är språket och det sociala samspelet med andra som bildar en grund för lärande. Det är då vi i vår undervisning visar våra barn vilka värderingar som är viktiga i vårt samhälle. Leken är alltid central i barnens lärande och med den metoden tror vi att lust och nyfikenhet väcks. Barnens kunskaper växer och utvecklas.
Här kan du läsa mer om förskolan
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter
Här kan du läsa mer om vårt arbete med miljö i förskolan
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan