Vi lever i en tid där världen utvecklas och förändras snabbt.
Genom att pröva och lära sig förmågor som nyfikenhet, problemlösning och ansvar kommer barnen att lättare möta förändringar. Att få behålla sin barnsliga nyfikenhet genom hela skolsystemet önskar vi alla barn i vår verksamhet. När barn är motiverade och upplever det meningsfullt blir lärandet också roligt.
Förskolan Pulpeten-Smedjan arbetar utifrån Läroplan för förskolan (Lpfö18). Andra viktiga styrdokument i vår utbildning är Barnkonventionen och Agenda 2030.
Förskolan har ett gemensamt tema, ”Hållbar framtid”, som präglar utbildningen.
“En positiv framtidstro ska prägla utbildningen. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling - såväl ekonomisk och social som miljömässig.” (Lpfö18)
Genom att medvetet fokusera på våra mål i Läroplanen (Lpfö 18) och vårt verksamhetsuppdrag från förvaltningen så garanteras barnen att möta olika möjligheter till lärande inom språk, matematik, teknik och IT. När vi planerar för undervisning och lärmiljöer reflekterar vi tillsammans med barnen kring jämställdhet och normkritik.
De dagliga rutinerna, till exempel måltider, vila, på- och avklädning, är viktiga som grund för barnens självständighet, medkänsla med andra samt delaktighet i sitt lärande. Rutinerna tillsammans med temat ska också bidra till att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Att förskolan har ett nära och förtroendefullt samarbete med vårdnadshavarna är grundläggande för att barnen ska känna trygghet och tillit till oss som arbetar här.
Förskolan Pulpeten-Smedjan grundar sin utbildning på Läroplan för förskolan, Lpfö 18.
Vi tolkar läroplanen tillsammans med flera olika pedagogiska teoretiker Lev Vygotskij, John Dewey, Celestin Freinet och Loris Malaguzzi för att nämna några. Forskaren Ann S. Pihlgren ger oss också stöd för vår pedagogik.
På förskolan Pulpeten-Smedjan arbetar pedagogerna medvetet och reflekterande med att utmana barnens nyfikenhet och rådande tankemönster. Pedagogerna skapar tillfällen för problemlösning, kreativitet, etiska diskussioner och analys med barnen.
Barnen får flera möjligheter att ingå i olika sammanhang, tillsammans med både barn och vuxna för att öka sina möjligheter till eget lärande och egen förståelse. Varje barn ska utmanas utifrån sina förutsättningar. Pedagogerna stödjer processen genom att vara närvarande och reflekterande. Men också genom att vara en aktivt tänkande förebild för barnen.
Den fysiska miljön och förhållningssättet på förskolan ska stärka barnens utveckling och lärande.
Här kan du läsa mer om förskolan
Här finns länkar till förskolan Pulpeten Smedjans styrdokument
Modersmål i Kalmar kommuns enheter
Här kan du läsa om förskolans miljöarbete
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor