Nöjda sommarvikarier kommer tillbaka till omsorgen

Att hitta semestervikarier till omsorgen är en utmaning. Kalmar kommun söker årligen cirka 450 vikarier. Merparten av dem kan tänka sig att arbeta inom äldreomsorgen även nästa år, visar en enkät som en tredjedel av semestervikarierna svarat på.

I enkäten svarar 82 procent av semestervikarierna ja på frågan om de vill komma
tillbaka äldreomsorgen nästa sommar. De har känt sig välkomna och deras introduktion har varit till god hjälp i arbetet. Jobb på äldreboende lockar mest.

Våren 2020 permitterades många från hotell- och restaurangbranschen och sökte sig till äldreomsorgen. I år hade restriktionerna lättat något och konkurrensen om medarbetare blev återigen tuffare. Stephanie Andersson, 27 år, kunde därför få jobb på demensboendet Dragkroken så sent som i maj.

– Det är givande att kunna hjälpa de boende i vardagen. Man lär snabbt känna dem, säger Stephanie Andersson.

Tidigare har Stephanie Andersson arbetat inom hemtjänsten i Lessebo och med bokföring. Nu har hon sökt utbildningen till sjuksköterska, men vill gärna jobba extra på demensboendet under studietiden och nästa sommar.

Elias Engelholm tog studenten i juni och har fått förlängt på Stensbergs äldreboende till januari. Han har siktet inställt på att bli civilingenjör, men testar andra branscher under sitt sabbatsår.

– Jag uppskattar verkligen den sociala biten. Det är en del av jobbet att prata med omsorgstagarna, samtidigt som det är ansvarsfullt att ge medicin, säger Elias Engelholm.

Antalet manliga medarbetare har ökat tack vare rekryteringen till semestervikariaten. För att jobba som semestervikarie du måste ha fyllt 18 år och ha tillräckligt goda kunskaper i svenska, eftersom både dokumentation och läkemedelshantering ingår.

– Det är glädjande att många av semestervikarierna kan tänka sig att komma tillbaka nästa år. Kontinuitet och kunskap är viktigt för att skapa en trygg vård och omsorg. Det skapar även bättre förutsättningar för en god arbetsmiljö, säger förvaltningschef Mattias Ask.

Publicerad: 21 oktober 2021