Kalmar kommun står bakom appen Mitt Kalmar. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen Mitt Kalmar. Redogörelsen avser appen Mitt Kalmar, version 4.2.2, offentliggjord den 18 februari 2025.
Den här mobila applikationen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Kalmar kommun har under 2024 och 2025 tagit emot uppdateringar från tredjepartstjänst och från app-leverantör som hanterar majoriteten av alla tillgänglighetsbrister som påpekats. Den 6 mars 2025 förväntar Kalmar kommun att allt är levererat, uppdaterat och klart i den mån som Kalmar kommun kan påverka.
Eftersom största delen av bristerna ligger i app-leverantörens Enterprise-lösning har Kalmar kommun regelbundna möten med leverantören för att planera och åtgärda bristerna i leverantörens ramverk och funktioner för applikationen. Många av bristerna är åtgärdade och uppdaterade under 2024 och kvartal 1 2025. Det som inte är åtgärdat nu har Kalmar kommun och leverantören av applikationen gjort en åtgärdsplan för, så att resterande brister blir åtgärdade under 2025.
Kalmar kommun är en stor offentlig aktör och förstår det ansvar som åligger kommunen gentemot våra invånare för att alla ska kunna ta del av den digitala service vi erbjuder. Behoven hos personer med funktionsnedsättning har beaktats i det pågående arbetet, kommunen kan dock i nuläget inte påverka åtgärdsplaneringen mer för dessa brister.
De brister som återstår är av den karaktären att applikationens ramverk kräver omfattande utvecklingsinsatser. Omfattningen av bristerna samt att vi som kund inte kan utveckla vår egen applikation, då det är en Enterprise-lösning, gör att kommunen inte kan skynda på processen ytterligare genom ekonomisk ersättning.
Kalmar kommun har dialog med alla parter, de brister som nu finns kvar i appen Mitt Kalmar listas här nedanför och kommer att åtgärdas under kvartal 2 2025.
För skärmläsare ligger datumet sist i innehållsordningen. Stegar man med skärmläsare kommer informationen under ”Kontakt” inte i samma ordning som den gör visuellt: knapparna kommer efter texten i blocket.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen hämtar information från en tredjepartstjänst där leverantörena har åtgärdat vissa brister men inte kunnat lösa alla. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder är oskäligt betungande att utföra.
Det finns ett sätt att använda appen som tillämpar användarens plattformsinställningar för färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen är en Enterprise-lösning flertalet kunder till app-leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket Kalmar kommun inte kan påverka. Leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder är oskäligt betungande att utföra.
Alla funktioner i vyn går att nå och hantera med enbart tangentbord.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att information som kommer in till appen via en tredjepartstjänst i enskilda block där leverantören har åtgärdat vissa brister men inte kunnat lösa alla. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder är oskäligt betungande att utföra.
Vertikalt skrollande layout: layouten fungerar utan skrollning i två dimensioner vid bredden 320 CSS-pixlar. Horisontellt skrollande layout: layouten fungerar utan skrollning i två dimensioner vid höjden 256 CSS-pixlar. Text går förlorad och trunkeras vid stora textstorlekar. Text trunkeras vid mindre skärmstorlekar/viewport.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen är en Enterprise-lösning flertalet kunder till app-leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder är oskäligt betungande att utföra.
Information, struktur och relationer som förmedlas genom presentation är maskinläsbara eller förmedlas som text. Block av text läses fortsatt upp utan styckesindelning.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att information som kommer in till appen via en tredjepartstjänst i enskilda block där leverantören har åtgärdat vissa brister men inte kunnat lösa alla. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Av den anledningen bedömer vi för närvarande att åtgärder är oskäligt betungande att utföra.
Komponenter och grafiska element som förmedlar information har ett kontrastförhållande på minst 3:1 mot intilliggande färger.
Fokusmarkeringar i sökfunktionen har otillräckliga kontraster mot intilliggande färger. Kontraster för färger som används i växlingsknapparna är otillräckliga, i mörkt och ljust läge. Fokusmarkering för "Karta" och liknande komponenter har otillräcklig kontrast mot omgivande färger. Åtgärdat för "Visa fler" och kugghjulssymbolen.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen är en Enterprise-lösning flertalet kunder till app-leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Det går att förstora texten till 200 procent utan att någon information eller funktion går förlorad. Appar som inte stödjer plattformens förstoringsfunktion uppfyller kraven i avsnitt 5.1.4. Information om datum blir överlappat vid större teckenstorlekar.
Information om datum blir överlappat vid större teckenstorlekar. Text skyms och/eller trunkeras vid stora textstorlekar. Information går förlorad vid större textstorlekar- rubriker trunkeras och text klipps av i rutorna under "Nyheter" och "Evenemang".
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen är en Enterprise-lösning flertalet kunder till app-leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Det är synligt vilket element som har tangentbordsfokus.
När tangentbord används i appen händer det att fokus "försvinner" vid navigering, så att det inte syns någonstans i vyn vilket element som har tangentbordsfokus.
Orsaken till att Kalmar kommun inte kunnat åtgärda denna brist är att applikationen är en Enterprise-lösning flertalet kunder till app-leverantören använder. Leverantören jobbar nu löpande med att åtgärda bristerna i sitt ramverk och funktioner, vilket kommunen inte kan påverka. App-leverantören har planerat att åtgärda detta i kvartal 2 2025, men kan potentiellt dröja till kvartal 3 beroende på omfattningen, ärendet utreds i detta nu.
Kalmar kommun utför tillsammans med app-leverantör kontinuerliga utvecklingsinsatser för att göra appen Mitt Kalmar mer tillgänglig. Tillsammans går vi igenom de brister som uppkommit och kontrollerar successivt att de blir åtgärdade.
Om du behöver innehåll från appen Mitt Kalmar i något annat format än vad appen erbjuder så kan du kontakta oss. Du kan även rapportera brister i appen Mitt Kalmar till oss, se nedan. Svarstiden är normalt två dagar.
Vi strävar hela tiden efter att förbättra tillgängligheten i appen Mitt Kalmar. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Rapportera brister via detta formulär
Du kan kontakta oss på följande sätt:kommun@kalmar.se
010-352 00 00
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Anmäl bristande tillgänglighet till: Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats.
Redogörelsen uppdaterades senast den 2025-03-26
Här beskriver vi vilka brister det finns i tillgänglighet för webbplatsen kalmar.se och hur vi planerar att åtgärda
Destination Kalmar AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatse
Kalmar kommun står bakom minasidor.kalmar.se. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda minasidor.kalmar.s
Skriv text