• Startsida
  • / Motioner
  • / Motion från Hanne Lindqvist (M), Christopher Dywik (KD) och Lotta Wahlmino (L) - Stoppa nedläggningen av centralförrådet för säkerhet, beredskap och effektivitet

Motion från Hanne Lindqvist (M), Christopher Dywik (KD) och Lotta Wahlmino (L) - Stoppa nedläggningen av centralförrådet för säkerhet, beredskap och effektivitet

Kalmaralliansen: M, KD och L vill härmed lyfta fram allvarliga risker och konsekvenser som nu uppstår i samband med den redan beslutade nedläggningen av kommunens centralförråd och avvecklingen av vår interna logistikkedja. Vi anser att nedläggningen bör stoppas för att undvika ytterligare problem och säkerställa både säkerhet och effektivitet i kommunens leveranssystem. Organisations-förändringen, som är beslutad i servicenämnden, påverkar nu kommunen på ett mycket negativt sätt. Det vore mycket olyckligt om en så omfattande omställning fortsätter att genomföras utan att, som vi efterfrågade, först göra en korrekt,
förvaltningsövergripande konsekvensanalys. En sådan konsekvensanalys var inte en del av beslutsunderlaget. Dessutom finns det viktiga ställningstaganden som vi som kommun bör göra innan vi lägger en så pass viktig process utanför vår kontroll. Vår upplevelse är att den utredning som låg till grund för beslutet inte beskrev de konsekvenser som vi nu ser.

Det digitala systemet Proceedo som infördes för att hantera inköp och logistik har sina fördelar och det kunde ha implementerats utan att dessa långtgående förändringar genomfördes. Att helt avveckla centralförrådet skulle däremot innebära att kommunen tappar en viktig funktion för samordnad logistik och krisberedskap. Den stora påverkan är mer än själva förrådet, det är hela den interna logistikkedja som byggts upp. Vi ser redan nu flera risker kopplade till denna nedläggning, och dessa risker kan bli ännu större om inte beslutet stoppas och omprövas.

Problem och konsekvenser
Efter att nedläggningsbeslutet fattades har följande problem fångats upp:

  • Brist på samordnad logistik
    Tidigare sköttes varuleveranserna via en gemensam och säker leveransmetod, där enbart en lastbil transporterade varor från centralförrådet till kommunens olika verksamheter. Nu ser vi att lastbilar från flera olika företag och ibland från andra länder levererar varor till skolor, förskolor och andra kommunala verksamheter, vilket ökar trafiken och riskerna på dessa platser. Föräldrar har rapporterat att upp till tre olika lastbilar kan dyka upp samtidigt på skol- och förskoleområden för att leverera varor, vilket skapar en osäker miljö för barnen. Vi är rädda för att det enbart är en tidsfråga innan något allvarligt händer.
  • Säkerhetsrisker
    Den nya modellen med flera leverantörer och transportörer innebär att vi förlorar kontrollen över vem som kör in på kommunens områden vilket ökar säkerhetsriskerna. Ett centralförråd skulle erbjuda en tryggare lösning där vi har bättre översikt och säkerhet kring våra transporter. Det är också så att i egenskap av kris är då samlastningscentralen som upphandlas utanför kommunens påverkan.
  • Försämrad beredskap
    Utan centralförrådets lagerkapacitet har kommunen försvagat sin förmåga att snabbt hantera oförutsedda situationer eller krissituationer, exempelvis vid elavbrott eller samhällsstörningar. En tillgång till ett centralt lager av viktiga förnödenheter skulle kunna förbättra beredskapen väsentligt.
  • Ökade kostnader och ineffektivitet:
    Genom att hantera flera leveranser från olika håll ökar både administrativa och logistiska kostnader. Verksamheterna tvingas lägga tid och resurser på att hantera enskilda leveranser istället för att ha en central lösning, där varorna hanteras och samordnas från en gemensam plats.
  • Samordnade processer:
    När vi haft en central logistik process har också reklamationer, felaktiga leveranser och specialbeställningar kunnat hanteras smidigt och med rätt stöd. Dessutom har saker som röda och gröna soppåsar kostnadsfritt kunnat levereras till olika enheter.

Mot bakgrund av de risker och konsekvenser som redan uppkommit, samt det som kan förväntas om nedläggningen fullföljs, föreslår vi följande:

Kalmar kommun bör omedelbart avbryta planerna på att lägga ned centralförrådet innan konsekvenserna av detta är noggrant utredda. Kommunen bör istället se över hur centralförrådet kan effektiviseras och integreras bättre med det digitala systemet Proceedo. Centralförrådet innebär inte att vi tar ett steg bakåt, utan att vi kombinerar digital innovation med praktiska lösningar för att säkerställa säkerhet och effektivitet. Centralförrådet skulle kunna vara en central del av kommunens beredskapsplanering. När viktiga förnödenheter lagerhålls i centralförrådet kan kommunen snabbt agera i händelse av kris eller andra oförutsedda händelser. Det är också enklare att uppnå de beredskapskrav som ställs på förbrukningsvaror när ett rörligt lager finns tillgängligt. Ett statiskt beredskapslager skulle innebära stora kostnader i avskrivningar, då hållbarheten är begränsad för många varugrupper.

Tidigare hade kommunen en säker och miljövänlig lastbil för att sköta transporterna från centralförrådet till verksamheterna. Genom att minska antalet leveranser och använda ett enhetligt fordon för transporter kan vi reducera trafik, öka säkerheten och minska miljöpåverkan.

Utifrån det som beskrivits efter att nedläggningsbeslutet fattades yrkar vi därför:

  • att Kalmar kommunfullmäktige beslutar att stoppa avvecklingen av vår interna
    logistikkedja.
  • att Kalmar kommunfullmäktige beslutar att stoppa nedläggningen av centralförrådet och
  • att inga förändringar i den riktningen sker fram tills dess att en förvaltningsövergripande genomlysning genomförts för att utröna vilka faktiska för- och nackdelar dylik omorganisation skulle ha på kommunens olika verksamheter.
  • att Kalmar kommun ser över hur centralförrådet kan integreras i kommunens digitala inköpssystem för att öka effektiviteten.
  • att kommunen utreder hur centralförrådets roll i beredskapsplaneringen skulle kunna stärkas för att kunna hantera framtida kriser och samhällsstörningar.

Hanne Lindqvist (M) Christopher Dywik (KD) Lotta Wahlmino (L)

Fler sidor inom 2024

Publicerad: 19 december 2024