2021 utökades konstsamlingen med 33 nya konstverk för ett värde på dryga 300 000 kronor.
I 2021 års utställning fanns 26 konstnärer representerade. Efter utställningen kommer konstverken att placeras ut inom kommunen.
Ann-Karin Myklebostad - “You are a path in the hart”, “Hold us within the narrow circle” och “You arrive in my voice”
Teknik: Akvarell/blandteknik
Storlek: 35x42 cm
”Jag jobbar alltid med texter och tema när jag målar. Detta är texten som har drivit mig det senaste året:
Jag och naturen, inga mellanhänder att se alla enheter som förkroppsligar naturen inom sig själva-sen förstod jag tidens obegripligheter”
Björn Bernström - "Memories of Slussen 1”
Teknik: Akvarell
Storlek: 68x60 cm
”Slussen i Stockholm har länge varit ett favoritmotiv. En knutpunkt för innevånarna som sjuder av liv och rörelse. Den slitna betongen, stålbalkarna och den mot himmelen grafiska Katarinahissen är en av Stockholms sista ”dystopiska” platser. Nu rustas den upp försvinner och förvandlas, och därför känns målningar av det gamla Slussen för mig angelägna lång tid framöver.”
Martin Andersson - ”Moonja"
Teknik: Keramik
Storlek: 40x30 cm
”En moonjar är en koreansk urna som skapas genom att två drejade skålar sammanfogas till en vas. Vanligtvis är den mer sfärisk och gjort i en vit lera med transparent glasyr som för tankarna till en fullmåne. Denna tolkning är gjord i en mörk järnhaltig lera med en grön glasyr av dansk rödlera. Och är bränd i min vedeldade keramikugn på Öland. Då den är gjord med samma teknik som de vita koreanska så kallar jag den en moonjar. Men inspirationen kommer mer från de stora mossklädda stenar som vilar bland hasselbuskarna kring min ugn. Och de klippblock som jag som barn så gärna lekte på i de småländska skogarna. Månen kommer dock också in i bilden, då den som en gammal vän dyker upp på natten, när bränningarna färdigställs. Lyser upp omgivningen och ger energi för de sista ansträngande timmarna.”
Lena Palmgren - “Smoothie”
Teknik: Papier maché
Storlek: Höjd 30 cm
”Min intention är inte att göra en korrekt häst exteriört. Jag vill fånga och förstärka känslan och uttrycket i hästens rörelse och sinnesstämning. Jag är oerhört fascinerad av djurs beteenden och rörelsemönster. Jag arbetar direkt ur minnet och gör en ”skiss ”i ståltråd som jag sedan klär medpapier maché.”
CajsaStina Åkerström - ”The old Watermill”
Teknik: Fine art print
Storlek: 65x95 cm
”Motivet föreställer resterna av Skräpple kvarn (forsrännan) som en gång låg i anslutning till Halltorpsån, drygt 3 mil söder om Kalmar. Kvarnen byggdes år 1848, under Värnanäs Gods,
och revs tidigt 1980-tal. I den maldes mjölet åt bönderna i trakten runt Halltorp. Jag passerar resterna av kvarnen i princip dagligen och tycker det är en vacker plats. Allra helst vissa sommar- och höstdagar, då ljuset silar ner särdeles vackert genom lövverket på omkringväxande alar…”
Elizabeth Kettley Cronfalk - ”Pauline”
Teknik: Mässingsplåt
Storlek: 112x62 cm
”Mässingsplåten är graverad med en liten graveringsmaskin. Järnnålen slår upp och ned och skapar små punkter som jag använder på olika sätt för att rita eller gravera ytan. Tekniken och materialet har ett nära samspel med mina val av motiv. Jag intresserar mig för olika tidsrum där det vardagliga möter det storslagna. Där alla står avklädda inför förgänglighetens likgiltighet och mysterium. I ”Pauline” sammanvävs motiv från min gammelfarmors öde med mina samtida relationer. I plåten kan man b.la. se ett Muramaris som brinner, ett gäddhuvud och min kollega Pauline i profil. Gammelfarmor Margareta Cronfalk var Sveriges första kvinnliga landskapsarkitekt med examen från Alnarp och kom sedan att anlägga trädgården för konstnärshemmet Muramaris på Gotland. I dokumentation från bygget nämns endast hennes man Erik som trädgårdsmästare. Detta trots att Margareta var utbildad och lärt upp sin man. Mina plåtar är både ett negativ och ett positiv. Jag har intresserat mig för plåtar som används i trycktekniken. Där används de som ett negativ eller ett verktyg som gör det möjligt att trycka flera upplagor från ett material. I mina plåtar vill jag gestalta det otryckta människoödet, de berättelser som kanske inte än fått ord. Genom att gravera på mässingsplåtar skapas en bild som är flyktig till sin natur, den speglande plåten gör att motivet byter skepnad beroende på vart man som betraktare står. Genom att vända på idén om plåtens funktion blir i stället plåten verket, med det vill jag syfta till något som inte kommit i tryck, ett öde i periferin.
Jag ser själv mina plåtar som bildsatta återklang. I en återklang existerar alla olika klanger samtidigt, från den äldsta till den yngsta, de hänger parallellt kvar i rummet.
Det graverade motivet och den glänsande ytan skapar mötet där ytan återspeglar betraktaren som betraktar motivet och som för en stund blir en del av verket. ”
Johan Hjärtstrand - ”Ida Gratte”
Teknik: Olja
Storlek: 155 x125 cm
”Målningen av artisten Ida Gratte påbörjades 2019. Målningen visar Gratte i en klassisk miljö, med rekvisita som anspelar på medvetenhet om vår samtid och vilja att uttrycka sig. ”
Kåre Holgersson - ”The Gardener III”
Teknik: Print på aluminium 2/10
Storlek: 100x80 cm
”Människans livsbetingelser och vårt förhållande till naturen har över tid intresserat mig. Verket The Gardener har sitt ursprung i den kontexten.”
Tone Ougaard - ”Natt och dag” och ”Regnskog eller öken”
Teknik: Collage
Storlek: 25x25 cm
”Bilderna ”Natt och dag” och ”Regnskog eller öken” ingår i en serie 3D-kollage där figurer från helt olika sammanhang möts i en ny kontext. Bildernas veckade bakgrund rymmer två olika fonder till figurerna i förgrunden. Ett scenario sett från vänster och ett annat sett från höger.”
Anders Lönn - ”Mellanön”
Teknik: Vinyl/akryl
Storlek: 61x69 cm
”Mellanön” är målad på MDF skiva som är limmad med tunn bomullsväv och därefter grunderad. Motivet är ett collage av riktiga och påhittade träd som sen står på en del av en verklig ö. Bilden är alltså en sammansatt konstruktion.”
Gunilla Pantzar - ”Kroppsminne”
Teknik: Textil/broderi
Storlek: 71x56 cm
”Denna lilla handstickade tröja gav mig lusten att brodera in en berättelse visa spåren av en liten kropp ett barn. Minne över en tid som flytt. Tolkning av verket lämnar jag över i betraktarens öga.”
Pernilla Frid - ”Vid dammen. Väntan vingad”
Ingår i sorgsviten; Myten om sorg. Gestalter av och i saknad
Teknik: Spraymålning och collage
Storlek: 32x24 cm
”Det sägs att tiden ska läka alla sår. I verket ”Vid dammen. Väntan vingad.” har jag utforskat myten om sorg. Innan sommaren år 2021 miste jag plötsligt och hastigt min mamma.
Mötet mellan förtvivlan och förlust blev till oanade scener mellan tankar och bild.
Handen fann saknaden och hjärtat tidens omedgörlighet till att läka sår. Mest smärtsam är tiden då den bara fortsätter att gå. Hjärtat liksom klockan har som regel att även i förtvivlan slå.”
Lena Lundgren - ”I fågelperspektiv” och ”Fågelsång”
Teknik: Broderi
Storlek: 44x44 cm
”Jag har under några år jobbat med fågelmotiv. För mig står fågeln för frihet, sång och flykt. Dröm eller symbolisk mening att flyga.”
Magnus Lönn - ”Familjen”
Teknik: Trä
Storlek: 52x52 cm
”Några figurer som är gjorda av slevar och trägafflar. Tänker att det oväntade överraskar. Att göra det vanliga nysynligt på ett oväntat sätt. Att framkalla lust till lek. Kanske får någon lust att ta ett vardagligt ting och förvandla det till en figur.”
Erika Höglund - ”Adorned by the by the reef ”
Teknik: Keramik
Storlek: 20x23 cm
””
Marlene Lindmark - ”Hund”
Teknik: Betong
Storlek:
”Hundporträttet är en del av en serie porträtt gjorda i betong. De utgår alla från samma grundform men är uppbyggda och sammansatta av olika delar, likt ett tredimensionellt pussel. Delarna fogas samman ibland med förskjutningar och ibland där delar utesluts för att varje porträtt ska få sitt individuella uttryck och karaktär.”
Ann Rydh - ”Vi två”
Teknik: Tryck, infärgat tyg och broderi
Storlek: 59x56 cm
”Min bild handlar om en stark tillit, tryggheten att vara tillsammans att kunna följas åt under ett liv. Kärlek till min broder.”
Berit Sinnermark - ”Lust och fägring stor”
Teknik: Collage
Storlek: 55x55 cm
”Jag har skapat en sommarbild av mina collagefigurer på temat Lust och fägring stor. Ett collage med kvinnliga figurer som i grupp gestaltar sceniska rum i papper och textil med lustfyllda möten inom eller utanför dem själva. Collaget kan användas i samtal med unga kvinnor om förebilder och att våga visa sin inre sida tillsammans med andra. Mina collage hämtar inspiration från barndomens klippdockor och senare möten genom livet.”
Peder Nabo - ”Planta arranea” och ”Folis jacalin”
Teknik: Fotografi
Storlek: 102x75 cm
”Två fotografier från utställningen ROT som avbildar världen underifrån- visar det som långsamt rör sig en bit ner under allt växande och bildar underjordiska ornament. I min scenföreställning ”D-moll är ljusgrönt” använde jag rötter som metafor för att förklara musikens ursprung. Så man kan säga att bilderna kom till i försöket att förklara musikens gåta. Bildligt sett gick jag under jord och satte förstoringsglas på den del av det växande som inte syns men som är en förutsättning för det som är ovan jord.”
Bertil Hertzbeg - ”Folis jacalin” och ”Strätta fröställning”
Teknik: Fotografi
Storlek: 73x73 cm
”Under 2020 var jag hemma mycket och för mig, liksom för många andra, fanns trädgården och naturen som en trygg plats när pandemin hotade och härjade. Jag blev alltmer fascinerad av stunderna när ljuset drog sig tillbaka och skymningen sakta föll över trädgården och växterna. Jag skaffade mig en enkel ringblixt och började fotografera ögonblick av plötslig stillhet, en dagens sista uppvisning, förvandlingen från ljus, liv, strid och rörelse till inåtvänd vila och förberedelse inför natten. Blommorna var mer själfulla, gåtfulla och mer spännande än när de tävlade i skönhet och prakt under dagen. Jag började umgås med dem. Satt på huk med kameran och följde deras utveckling från knopp till frökapsel, från vår till höst. Och alltmer log jag och förundrades.”
Linda Wallin - ”Östra sidan”
Teknik: Olja
Storlek: 72x72 cm
”Min målning har sin utgångspunkt i min historia, och beskriver en av de speciella platser som jag delat med min pappa som gick bort i sommar. Östra sidan speglar ett landskap som jag ofta återkommer till, en plats där jag får ro och där jag mår bra. Mitt landskap kan ge betraktaren sin egen tolkning och upplevelse och kanske min plats kan få bli någon annans, och få nytt liv med nytt innehåll. Jag arbetar med färgen och bygger långsamt mina bilder genom färgmöten. Likt ett puzzel skapas en helhet med ljus och speglingar. Ofta ligger den färdiga målningen någonstans mellan dröm och verklighet.”
Stina Siljing - "Still Life"
Teknik: Metall
Storlek: 122x140 cm
"Livets skörhet är så tydlig för mig. Vad finns kvar när själva livet försvinner?
Jag arbetar utifrån dessa funderingar. Skelett, lämningar, spår. Rester av liv som varit. Strukturer som tömt på kropp framstår i sin ömtåliga bräcklighet. Anfrätta, fragila och i förfall."
Kerstin Johansson - ”Upplevelse av bladformationer i vattendrag”
Teknik: Olja
Storlek: 64x50 cm
”Verket är taget ur ”Den ljusa serien” - en serie målningar som jag arbetar med just nu…
Dessa målningar representerar ett utforskande av färg och form där naturen är läromästare. Det är enkla – poetiska målningar som föds i nuet under arbetets gång – där färg och form växlar – den ena stunden är inte den andra lik – det är ett pågående flöde där den enda svårigheten handlar om var jag ska sätta punkt - en improvisation på sätt och vis!”
Julius Nord - ”Utan titel”
Teknik: Digital teckning / teckning på 300 g Conqueror Laid-papper
Storlek: 40x30 cm
”Teckningarna är baserade på ytor, former och färger från sportens värld. De är gjorda digitalt, sedan har jag också tecknat på utskriften. Det som väckte intresset att beröra sportvärlden i min konst var den känsla av kaos som finns över ett gymnastikgolv, där linjer i olika färger ligger i ett enda rörigt men genomtänkt sammanhang. Tittar man på en av linjefärgerna kan man oväntat tydligt se spelplanen som den färgen märker ut. Inom sport är det linjer som bestämmer vad som gäller; vad som är rätt och fel, inne och ute. Jag tycker om att se på golven och linjerna som omedvetna kompositioner med dess blygsamma och estetiska träffsäkerhet.”
Susanna Arwin - ”Eld”
Teknik: Handgjort linnepapper och plåt
Storlek: 70x80 cm
”Under 25 år har jag arbetat med det handgjorda pappret, med ursprung på Lessebo handpappersbruk. Hit kom jag efter School of Visual Art i New York & landade i papperskonsten. Bilden/målningen är tillverkat i ren linnemassa, mald, färgad i sex timmar, sedan torkas verket i ca 1 månad, därefter bearbetas pappret med olika pigment och olja, man kan säga att jag målar med duken/pappersmassan. Min främsta inspirationskälla är de rysk-ortodoxa ikonkonsten. I bilderna kan det finnas spår/fragment av det. Sista åren har konstprojektet ”Den svenska tanten" tagit ett helhetsgrepp runt konstnärskapet och finns med i alla verk, även i den här pappersmålningen.”
Mats Rundberg - ”Ur blåbärsskogen”
Teknik: Akrylmålning
Storlek: 125x125 cm
”Mina bilder handlar nog alltid om samma sak. Hur vi människor förhåller oss tillvarandra och den natur vi är en del av. Att just bilden blev som den blev beror på ett väldigt speciellt möte. Jag träffade av en slump en person 2021 som jag fick lift med 1990, Stockholm-Österlen. Sommaren 2021 plockade vi blåbär.”
Konstinköp Kalmar kommun 2018
Konstinköp Kalmar kommun 2019
Konstinköp 2020
Konstinköp Kalmar kommun 2022
Konstinköp Kalmar kommun 2022