Konstinköp 2018

2018 utökades konstsamlingen med 19 nya konstverk för ett värde på dryga 200 000 kronor.

I 2018 års utställning fanns 15 konstnärer representerade. Efter utställningen placerades konstverken ut inom kommunen.

"Skalle - Calaveras"
"Skalle - Calaveras"

Andreas Rothstein - ”Utan titel”
Kalmar

Teknik: Fotografi. Arkivbeständig pigmentbläckutskrift i numrerad upplaga.

”Två fotografier från min senaste utställning på Kalmar konstmuseum. Vad jag vill berätta? Jag försöker fånga erfarenheten, känslan av att leva i ett visst ögonblick. I mötet med andra människor och platser.”

"En skarp skugga som inte längre finns"

Lotta Zetterman Englund - "Rötter"
Mönsterås

Teknik: Broderi

”Alltings ursprung. Förutsättningen för liv. Broderat med tunnaste sidentråd.”

"Fristadsområde 1"

Mikael Fagerlund - ”Small Coloured energy”

Teknik: Akryl glas/vinyl

"Ljus - Non Reality – Reality
Ljus - Ljuset transporterar de materiella färgerna till bilden som blir till.
Non Reality - Bildytan där färgerna strålar samman till en enhet existerar inte materiellt.
Reality - De enskilda "trappstegskanterna" är målade och därmed existerar dessa."

"Autonom kamrat IX"

Stina Lindskog - ”Skogen möte/avsked”
Malmö

Teknik: Olja

"Jag har alltid många ingångspunkter när jag målar och under den kreativa processen bildar det trådar till min familjebakgrund, mina minnen, det nu närvarande och det omedvetna. Under lång tid har jag i mitt bildskapande utforskat förhållandet människan-skogen, från början med utgångspunkt i Shakespeares ”en midsommarnatts dröm”. Man kan också säga den besjälade naturen där människan är ett med naturen, varken ond eller god utan bara är. I den här bilden blir du betraktad, kanske är du målningen som gestalten ser på, en slags ombytt verklighet."

"Objekt"
"Objekt"
"Objekt"

Edwin Böck - ”Kokong”
Kalmar

Teknik: Patinerad betong

"Snår"

Gunilla Pantzar - ”Hudflik”
Kalmar

Teknik: Broderi

”Verket ingår i INSIDE en utställning om kroppens inre landskap. Jag har fascinerats av anatomiska planschverk, gjort en upptäcktsresa bland organ, skelett, muskler, nerver och blodomlopp. Vår kropp ett sinnrikt, vackert mänskligt maskineri. Huden är det största organet, är ett gränssnitt mellan jaget och världen. Under hud är vi i stort sätt lika, oavsett härkomst, kön eller social status.”

"Provkarta"

Magnus Gustavsson - ”Bortom”
Nybro

Teknik: Olja

”För mig handlar den om förändring. Att våga släppa taget om det som är och har varit för att söka sig mot det nya och obeprövade. Konflikten mellan trygghet och förnyelse.”

"Hus"

Ellen Ehk Åkesson - ”Riverstone”
Nybro

Teknik: Stengods

”Jag har under flera år arbetat med verk inspirerade av skogen och dess mystik. Stenar är några av de skogskomponenter som fascinerat mig, de mossbeklädda mjuka bumlingarna och de blöta algbeklädda stenarna längs åarna. Med ett inre fyllt av uråldrig visdom betraktar de tålmodigt oss varelser som hastar förbi genom årtusenden.”

"Tystnad"

Camilla Bergman - "Lyss"
Sollentuna

Teknik: Betong med förgyllning

”Lyss är på sätt och vis en lillasyster till den större skulpturen Lyssna som jag gjorde för ett antal år sedan. En stilla och koncentrerad skulptur som lyssnar både inåt och utåt. Teknik: Skulpturen Lyss är modellerad i lera och, efter ett antal steg, gjuten i ljus betong. Jag ger ofta mina betongskulpturer en aning färg och även förgyllning om jag tycker att det behövs. Skulpturen finns i 8 exemplar med olika dekor och den här är numrerad 6/8.”

"Urna"

Åsa Davidsson - ”Där borta”
Torshälla

Teknik: Akryl

”Ett minne väcks till liv:
Såg en bild på en flicka som fick mig att minnas. Hon var så lik flickan som kom till landet en sommar. Nu var vi tre. Oron fanns om jag skulle få vara med eller skulle jag stå bredvid och se leken där borta. Allt var så skört. Vår lekplats var vid lilla sjön med vassruggar och speglingar. Där var det lite spännande, vi hoppade mellan tuvor som var som öar/revir. Vid vår sida fanns djur som betraktade vår lek. Kanske du som betraktare finner ett minne/känsla från förr eller idag.”

"Museiklanod nr8"

Cecilia Uhlin - ”Frigg”
Nykil

Teknik: Fotopolymer/etsning

"Museiklanod nr8"

AnnaLena Törnström - ”Blommor i vas”
Umeå

Teknik: Torrnål

”Snabba enkla teckningar är ofta utgångspunkten i Annalena Törnströms grafik. Hennes måleri är primitivt och hon förhåller sig förutsättningslöst gentemot materialet som blir ett sökande i färg och form bortom orden och det intellektuella. Hantverket blir på så sätt en viktig del i processen. Att arbeta med olika material och tekniker stimulerar och korsbefruktar arbetet.”

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Elisabeth Henriksson - ”Vit näckros”, "Vit näckros II", "Hjärtstilla", "Träjon"
Stockholm

Teknik: Fotografi

”2012-17 arbetade jag med en konstnärlig gestaltning till Bild- och interventionscentrum, Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Arbetet bestod av röntgade medicinalväxter. Växtbilderna är bearbetade digitalt och laminerade i glas, och de återfinns i byggnadens ljusgård samt i några behandlingsrum.

Min idé var att använda mig av tekniken som finns i huset, samt att visa på läkekonstens historia. Många växter runtom oss har genom tiderna tjänat som medicin, forna tiders läkare var även botaniker. Tack vare hjälp från Botaniska trädgården i Göteborg har jag fått tillgång till en mängd växter. Växterna jag röntgat har gemensamt att de alla använts som läkeväxter; inom folktron, signaturläran eller skolmedicinen. En del av växterna har sedan länge spelat ut sin roll inom medicinen medan några fortfarande anses potenta. Fingerborgsblomma, vänderot, kungsljus, johannesört och aloe är några av de ca 200 växter jag röntgat. Jag har själv gjort insamlandet samt röntgat dem på avdelningen för mammografi på Sahlgrenska sjukhuset.”

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Anders Lönn - ”Blomma1, 2, och 3”
Kalmar

Teknik: Vinyl och akrylfärg på m.d.f. pannå.

”Dessa tre målningar kommer från ett självpåtaget projekt jag kallat "samma blommor". Min uppgift var att måla nio bilder med samma utgångsmaterial d.v.s. en vas med blommor. Jag har i målningarna tagit in delar och bakgrunder från tidigare målningar jag gjort”

"Museiklanod nr8"

Marlene Lindmark - "Dog and white blackbirds”
Öland

Teknik: Teckning

"Dog with white black birds" är en bild från serien "Behind the trees".
I "Behind the trees" har jag iscensatt händelser ur en berättelse, likt illustrationer till en saga. Handlingen i denna saga är däremot ganska oklar, det är upp till betraktaren att själv fabulera.”

Fler sidor inom kalmar kommuns konstsamling

Konstinköp 2019

Konstinköp Kalmar kommun 2019

Konstinköp 2020

Konstinköp 2020

Konstinköp 2021

Konstinköp Kalmar kommun 2021

Konstinköp 2022

Konstinköp Kalmar kommun 2022

Konstinköp 2023

Konstinköp Kalmar kommun 2022

Övriga länkar

Publicerad: 20 februari 2024