Konstinköp 2019

2019 utökades konstsamlingen med 16 nya konstverk för ett värde på dryga 200 000 kronor.

I 2019 års utställning fanns 15 konstnärer representerade. Efter utställningen placerades konstverken ut inom kommunen.

Åsa Jonason - "Linjespel blå, mullbärspapperstrådar och Linjespel orange, mullbärspapperstrådar.”

Teknik: Glaslaminat.

”Jag strävar efter en lätthet, en stillsam koncentration förmedlad i linjespelet av färgade mullbärspapperstrådar ingjutna i det transparenta glaset, och som dubbleras i skuggspelet på väggytan bakom verken.”

Ann-Karin Myklebostad - "After the dark”

Teknik: Blandteknik på duk

”Tavlan kom till under tema som jag brukar när jag målar i serier. Temat var ” Terra Incognita” Och innehållet i tavlan baserar sig på dessa ord;
”Ensam går du på jordens hjärta
Genomborrad av en solstråle;
Och plötslig är det kväll.”
S. Quasimodo”

Björn Björnholt - "Änglagodis”

Teknik: Blandteknik på duk

”Lockande rött, klingande blått - gult och grönt. Det mörka Småland tycks tvinga mig att oupphörligt måla med starka färger. Att fånga och betvinga ett ljus som inte finns. Skog, natur, djur och änglar är min värld. Detta är en glimt av denna.”

Anna Curtius - "I am repeating”

Teknik: Linoleumtryck

Cecilia Uhlin - "Lovebirds", "Birds flying high”

Teknik: Fotopolymer/etsning

”Bilden med duvorna och graffitin är gjord med etsningar och polymerplåt i fyra olika tryckningar på varje. Jag använder mycket graffiti och /eller urgamla ristningar och symboler i mina bilder. Det handlar om meddelanden till någon i hemlighet. Oavsett avstånd i tid. En form av kommunikation. Den första bilden är turturduvor och graffiti från en vägg i Berlin. Den andra bilden är stiliserade tranor i rörelse som sidobild till ett stilla landskap. Detta landskap är från Australien New South West.”

Cecilie Lie - "Vid trädet”

Teknik: Träsnitt

”Ett gammalt träd manar fram bilder från vad som har hänt kring trädet. Det går att se olika årstider, förbipasserande människor, djur, sådant som kan ha hänt och sådant som nog aldrig kommer att hända. Trädet på den här bilden finns i olika varianter: på natten, med en person som väntar, trädet är gult på en grå november-dag och grått en vintermorgon. Kompositionen har påverkats av att en lärare en gång sa att man inte ska ha ett träd som går hela vägen från bildens nedre kant till den övre. Det skär bilden i två delar. Färgställningen på den här bilden av trädet dök upp i huvudet när jag arbetade med nattversionen. Först tyckte jag att kombinationen med guld, rosa och två sliskiga gröna var fånig. Men den dröjde sig kvar och tjatade tills jag tryckte den. Jag blev nöjd, det ser bättre ut på riktigt än det gjorde som idé.”

Elena Kraskowiski - "Elaboration no 2”

Teknik: Fotografi

”Elaboration no 2 ingår i en serie abstrakta verk (Elaborations) där jag kombinerar måleri och digital teknik. Jag experimenterar mycket i mitt konstnärskap och med bakgrund i mina 20 år som fotograf är serien Elaborations inspirerad av hantverket och de kemiska processerna i den analoga fotografin. När jag arbetar återkommer jag ständigt till relationen mellan negativa och positiva ytor och former, hur de samspelar och är beroende av varandra för att existera. I Elaboration no 2 för de mina personliga tankar till en tjärn i skogen, där stämningen är tyst, lugn och sammetsmjuk – och bär på dolda hemligheter.”

Joakim Allgulander - "Secret Garden”

Teknik: Litografi

"Jag har intresserat mig för klassiska kristallkronor en tid. Det de representerar, den organiska formen och som ljuskälla med de prismaeffekter kristallerna gör. I bilden Secret Garden ville jag komma åt någon slags mystik men även något lätt surrealistiskt med placeringen utomhus och storleken på ljuskronan. Ofta tycker jag att ljuskronan får oss att tänka på en svunnen lite dekadent tid - som innefattar flärd men även undergång.”

John Rasimus - "Röd hare med silverprickar”

Teknik: Träsnitt, akryl,spray

”Haren i konsten har alltid varit ett populärt motiv. Allt igenom konsthistorien finns harar målade. Det finns något frestande med harar, både som villebråd och som motiv. Dom är till formen väldigt fina. Jag lät ”min” hare sitta framför olika ”abstrakta” bakgrundsbilder för att se hur de olika uttrycken på haren förändras av omgivningen. Jag har gjort ett 20-tal olika bilder av ”Haren”, men alla bilderna är individuella även om ”Haren” är ett träsnitt så upplevs den olika för varje miljö den sätts in i, precis som du och jag förändras vi i våra olika miljöer, i hemmet, på kontoret, i bilen eller tillsammans med barnen.”

Ellinor Augustini - "Halsband Rita”

Teknik: Bränd och glaserad stengods

”Pärlorna i halsbandet är tillverkade med extruderteknik i stengodslera. Varje pärla bränns och glaseras sedan på olika sätt, jag doppar, penslar eller droppar på glasyr i olika lager för att få olika glasyrer att smälta ihop och ge varje pärla ett unikt utryck. Texturen på varje pärla varieras mellan släta glatta glasyrer och lerans råa skrovliga yta för att ge en taktil känsla i verket. Detta arbetssätt ger mig ett stort utrymme i variation men också upprepning, något som jag fascineras av och ständigt kommer tillbaka till i mitt konstnärliga arbete. Genom upprepning kan jag förstärka den känsla jag söker i verken. Storleken har betydelse, när vi ser något vi är vana att se som litet och skört blir stort och svulstigt dyker andra tolkningsmöjligheter upp. Varje pärla i halsbanden är unika och reflekterar alla de olika lager i en person eller alla olika personer i en grupp som samarbetar. Tillsammans bildas en enhet. ”

Sven-Bertil Svensson - "Snår I”

Teknik: Blyerts och krita

”Det öländska landskapet har alltid varit en inspirerande källa till min konst. Det som mest har talat till mig är det orörda, det vilda och det omanipulerade. Träd, buskar, vägrenar och dikesrenar som tillåts växa efter sina arter, det tilltalar mig. Mycket av denna typ av vegetation försvinner mer och mer och upplevs som ett hot mot ordning och reda. När slån och törnrosor blommar om våren, då gläds jag och då jublar också näktergalen. Även om vintern är dessa snår fängslande med sin svartvita risighet, med sina taggar och sina lavabeklädda grenverk.”

Annika Jarring - "Solfångare”

Teknik: Lera och glas

”Jag gör ofta lätt igenkännbara former, men där material och gestaltning bjuder på oväntade möten. I ”Solfångare” finns glaset – det glas som brukar användas på solpaneler - det tunna bräckliga, format till en blommas kalk. Under min uppväxt planterade min mamma varje år ut en blomma som kallas sömntuta, som har en liknande öppen kalk- den vänder sig mot ljuset, och varje kväll när solen går ner, sluter sig kalken som en strut. Min solfångare sluter sig inte som sömntutan, men fångar ljus och skickar ut små glittriga solkatter i rummet när ljuset från solen nuddar dess kalk.”

Anna Berglund- "Glänta/Glasträd”

Teknik: Glas

”Träden är en hommage till Nils Landberg som var formgivaren på Orrefors, och som formgav de mycket välkända ”tulpanglasen” på 50-talet. Jag har arbetat med dessa träd under en tid, tekniken är mycket stringent och det krävs en mycket skolad mästare /blåsare för att kunna göra dem. Mina träd är blåsta av Micke Johansson som är en av få blåsare som klarar av att tillverka dem. I min konstnärliga yrkesutövning så hämtar jag ofta inspiration från, extravaganta övre stånds miljöer. De är ofta rikt smyckade och där hantverkare fått leva ut sitt yrkeskunnande i väl utförda byggnadsdetaljer osv.”

Maria Pohl - "Kvadrant”

Teknik: Keramik

”Min främsta inspiration finner jag i den keramiska processen och en ständig vilja att överraska mig själv driver mig. Jag utgår ofta från en drejad form som jag sedan bearbetar till andra friare former. Här har jag jobbat med en kvadratisk form med ett grafiskt mönster byggt i lager på lager under glasyren. Det händer något när formen lyfts upp av de drejade benen och blir till något annat, som en liten möbel i rummet.”

Åsa Kvissberg - "Ladies In Waiting”

Teknik: Blandteknik på trä med Resin

”Detta är en bild ur serien “Ladies in Waiting”. Denna bildserie är inspirerad av all den tid kvinnor genom alla tider har spenderat med att vänta. Lady-in-waiting är ett engelskt ord för hovdam, en kvinna som passar upp på och hjälper den som är högre i rang. Varje kvinna i bildserien har sin egen historia. De är skapade med en blandteknik av grafik, collage och måleri på träpanel med resin i flera lager.”

Fler sidor inom kalmar kommuns konstsamling

Konstinköp 2018

Konstinköp Kalmar kommun 2018

Konstinköp 2020

Konstinköp 2020

Konstinköp 2021

Konstinköp Kalmar kommun 2021

Konstinköp 2022

Konstinköp Kalmar kommun 2022

Konstinköp 2023

Konstinköp Kalmar kommun 2022

Övriga länkar

Publicerad: 20 februari 2024