2020 utökades konstsamlingen med 21 nya konstverk för ett värde på dryga 200 000 kronor.
I 2020 års utställning fanns 18 konstnärer representerade. Efter utställningen placerades konstverken ut inom kommunen.
Felix Lönn - "Schaktet”
Teknik: Teckning
”Bilden är en del av ca 20 svartvita teckningar som fick samlingsnamnet Schaktet. Ordet för tankarna till en grop, en öppning i jordskorpan. Ett schakt öppnar också för insyn i jordens olika lager. De flesta teckningarna beskriver just underjordiska strukturer på olika sätt. Gömslen, parallella världar och ibland också kroppsliga motiv. Flera av bilderna kan ses som en inblick i en katastrofsituation. Några föreställer nya samhällen som är byggda under markytan, mer eller mindre hastiga lösningar på akuta problem. De relaterar ofta till samtidens rädsla inför klimatförändringar, krig och pandemier. Just denna bild föreställer en märkligt vriden pipeline eller rör, eller kanske bara en komplicerad lätt absurd tankes väg genom det inre.”
Ann Rydh - "Där borta”
Teknik: Akvarell
”Jag har gjort en serie med ett slags kråkfåglar med attribut, ett mänskligt igenkännande och förhoppningsvis med lite humor. Fåglarna har alltid små lustigheter för sig som jag också kan se i mänskliga beteende. Kan man få någon att titta till och kanske känna sig lite road av dem är jag nöjd.”
Elisabeth Henriksson - ”Angelica archangelica”/Kvanne
Teknik: Fotografi, röntgenteknik
”Kvanne är en flockblommig växt, en avlägsen släkting till hundkäx. Den har
odlats i särskilda kvannegårdar i de nordiska länderna sedan vikingatiden. Kvanne har använts som medicinalväxt, krydda och konfektyr. Samerna tuggade torkad kvannerot som profylax mot smittsamma sjukdomar. Under medeltidens pestsmitta så hade läkarna särskilda masker med långa näbbar fyllda med doftande medicinalväxter, bl.a. Kvanne. ” (Ur boken Hjärtstilla, text av Håkan Tunón).
Johan Frid - ”Untitled 1” och ”Untitled 2”
Teknik: Monotypi
”I dessa monotopier har jag fascinerats av dels växternas men också bildens försvinnande. Hur motivet sjunker in, försvinner bort från betraktaren. Men också
hur det kommer till en, hur det framkallas genom diset eller något långt borta. Det blir en puls när det försvinner bort och kommer tillbaka mot en. Framåt tillbaka. Denna puls är meditativ att vila i.”
Cecilia Uhlin - ”Flower Power”
Teknik: Monotypi
”Flower Power är ett större grafiskt tryck som består av en mängd mindre etsningar som tryckts i olika färgkombinationer bredvid varandra. Verket vill förmedla kraften och energin i den stiliserade näckrosen. ”
Harri Monni - ”Another thing coming” och ”Wilderness”
Teknik: Stenlitografi
”Den arbetsmetod som finns bakom dessa arbeten är litografisk teknik. Litografi i det här fallet betyder stentryck med flera stenar. Då det ofta är en separat sten som trycks för varje färg som trycks på papperet. I bilden uppträder flera tecknade former/ytor, som är sammanblandningar av växt- och djurformer. De tecknade mångtydiga formerna organiseras på papperets yta likt kollage.
Titeln: Wilderness syftar dels på det lite ogripbara, som att naturen har sin egen logik.
Tanken är också att titeln ska ge en möjlighet till en öppen läsning av bilderna. Så att betraktaren skapar verket, när hon tittar på det. Att bildernas mening inte är
förutbestämd utan skapas i det ”emellan” där läsningen och förståelsen av bilden uppstår i mötet med konstverket, betraktaren och konstnärens intentioner.”
Anders Ludvigson - ”Green dream 3”
Teknik: Fotografi
”Green dream 3” ingår i en serie, ”Green dream”. Fotograferingen gjordes mellan 2016 - 2019 i Lima, Malungs kommun, Dalarna. Platsen, våtmark (myr) i fäbodmiljö. Framtagningen av verket nedan gjordes 2019. Motivet är formationer av björnmossa som oftast växer tätt tillsammans i fuktiga miljöer och bildar gröna ”kuddlika”, ”mjuka” formationer.
Fångades av de härligt gröna nyanserna och björnmossans växtsätt med fantasieggande mjuka harmoniska former. Med lite fantasi kan man säkert se såväl spännande landskap som mänskliga eller djuriska former. Jag såg en harmoni i de gröna nyanserna och mjuka formerna. En positiv skön vilsamhet, ”en dröm”. Därav seriens och verkets namn ”Green dream 3). Någon/något tryggt vilar här …
Vill förmedla till betraktaren den känsla jag själv fick när jag arbetade med serien. Skulle väldigt gärna vilja höra om och vad betraktaren ser! Hoppas även att min serie
”Green dream” väcker ett intresse för att själv uppleva naturens skönhet och se värdet i att bevara dess mångfald.”
Peter Ern - ”På sommaren”
Teknik: Olja och akryl på papper
”Jag målar ofta träd. Det blir ”porträtt” av träden men också en stämning och ett väder. Ofta kan jag föra samman ett väder eller en färgkombination med ett motiv. Som just den här målningen stod ganska länge i ateljén, ofärdig, med en blå himmel. Sen, nästa sommar ser jag en rosa himmel och målar dit den.”
Pernilla Frid - ”Obekväma uppdrag, antydningar och utspel”
Teknik: Blandteknik / Collage
”Obekväma uppdrag, antydningar och utspel är ett individuellt verk som ingår i bildsviten; Lapp-livs-tecken. Gestaltningen utgår från en konstnärlig idé om att förmedla en berättelse med antydan av ett poetiskt sammanträffande som görs av betraktaren själv. Upphittade ord blir till påhittad dikt som tecken av liv. Verket omfattas av ett lekfullt kopplingsschema mellan lapp - ord - bild. Med förbindelser till både roligheter och oroligheter - bekvämt och obekvämt. Enkel poetisk tillämpning; välj några titlar och läs högt. Begrunda. Lägg till längtan. Eller konflikt. Läs igen. Tillåt påverkan/Konstnärligt träningsVERK.”
Tone Ougaard - ”Fjärran land”
Teknik: 3D-collage i blandteknik
”Bilden ”Fjärran land” ingår i en lång serie 3D-kollage där figurer från helt olika
sammanhang i såväl tid som rum, möts i en helt ny kontext. En oväntad laddning uppstår som kan leda till nya roller, relationer och händelser. Ett drama i miniatyr. Vad har hänt? Vad kommer att hända härnäst?”
AnnaSaga Thyselius - ”Corina”
Teknik: Akryl och sprayfärg
”Min första intention var att måla ett stort Coronavirus. Det som var så påtagligt, då (och nu).
Under arbetets gång ändrade jag mig. Jag ville inte gestalta något ont. Jag funderade
på att vi har hälsosamma bakterier i kroppen som motvikt till skadliga virus. Jag ville att den stora globen kunde vara motsatsen till Corona, något välgörande. Tavlan fick heta ”Corina”, som andra sidan myntet, det goda istället för det onda. När jag senare målade vidare upplevde jag tavlan mer som en stor glob. Då tänkte jag på att pandemin har i alla fall gett oss visst globalt samarbete och det är precis vad vi behöver för att vårda vår jord. Eller omfamna sig själv. En glob är ju någonting jämt och helt. En strävan efter harmoni. Så gick mina tankar under arbetet med Corina.”
Gunilla Pantzar - ”En av fem miljoner”
Teknik: Textil/broderi
”Bakgrunden till ”En av fem miljoner” kommer från en gammal bok ”Anatomiska
Planscher”. I boken finns fascinerande bilder med kroppsdelar, inälvor m.m. som kan vikas ut och plockas fram, bilderna visar på ett sinnrikt sätt den mänskliga kroppens inre landskap. Kroppen omsluts av huden vårt största organ ett gränssnitt mellan jaget och världen. Verket ”En av fem miljoner” visar ett enda hårstrås väg genom huden.”
Rosemari Holmström - ”Sista bussen”
Teknik: Akryl/olja på duk
”Mina motiv är nästan alltid människor jag mött, porträtt som tar djurgestalt, fabler om man så vill. För några år sedan åkte jag nattbussen mellan Skellefteå och Jörn. Det var vinter och femton grader kallt. Plötsligt stod där en klunga slitna män vid en hållplats mitt i skogen, tätt ihop. Men de skulle inte med bussen, de bara stod
där. Synen bet sig fast – blickarna, kroppshållningarna. Sakta växte figurerna fram; en fågel, en nakenkatt, en surikat och en kronhjort. Och en av en hittills okänd art som bara lever i skogarna i Västerbotten.”
Lena Lundgren - ” Efterlämnande”
Teknik: Porslin och broderi
”Vi lever här en liten stund på vårt runda klot. En inre dialog startar, ett kort liv, ett långt liv, trassligt, hopsytt, lagat och uppmätt liv... och döden ständigt närvarande. Stygnen blir ett myller av celler - livets minsta byggstenar.”
Monica Strandberg - ”Iakttagen”
Teknik: Olja på duk
”Jag stöter ganska ofta på dessa vackra djur på mina dagliga hundpromenader och jag tycker dom är väldigt uttrycksfulla. Ofta ser jag först bara en som iakttar mig före jag ser den. Rådjuret står stilla och sliter inte blicken från mig samtidigt som den näst intill är fryst i sin rörelse. Jag blir upprymd av mötet varje gång och ofta ser jag att den inte är ensam utan att de ofta är flera som står och iakttar mig, lika stilla i närheten som om de nästan är osynliga först. Graciöst skingrar de sig kort därefter och försvinner in bland buskarna och med ens är de borta fast de känns som de fortfarande har koll på oss men vi inte på dem. Rent färgmässigt är det rådjuren jag lyfter fram och inte naturen.”
Ann Hammar - ”Vems lilla mössa flyger”
Teknik: Väv i lin
”Inspirationen till ”Vems lilla mössa flyger” kommer från blommorna på några skånska åkdynor.
Uppförstorade fragment av de enkla blomformerna låter jag flyga iväg över väggen.
Jag tycker om den långsamma processen med hantverket och flossatekniken. En hommage till folkkonstens lust att pryda eller dekorera med blommor.”
Pauline Fransson - ”Gallringen”
Teknik: Olja
”Jag arbetar med främst äggtempera och olja i mitt måleri och arbetar med mötet mellan den egna berättelsen och färgens berättelse. Det är små upplockade historier som berör kroppsliga minnen, skogen och färgens sätt att måla över de egna tankarna. I målningen ”Gallringen” har det varit ett undersökande i arbetsmomentet att gallra i en skog som varit centralt. Vilka val man gör när man beslutar vem som ska få vara kvar, vem som ska tas bort och vem det är som gör dessa val och vad det faktiskt innebär.”
Susanne Bonja Westergren - ”Du”
Teknik: Akryl
”Du” tillhör en serie målningar som tillkommit under en stipendieperiod då jag arbetat på temat ”Föreställa och Förställa.” Idén har varit att målningarna skall vara
tydligt föreställande samtidigt som verkligheten förställs och blandas med
minnen och fantasier. Personerna i målningarna medverkar i dramatiserade föreställningar där det oftast finns en sann historia i botten, men där scenen och dess rekvisita är hopdiktade.När ni tittar på målningen ”Du” vill jag att ni funderar på
vilka frågor som kan uppstå eller vilka oväntade berättelser som kan slippa ut när
man öppnar och går igenom gamla skåp (fysiska eller mentala) som varit stängda
en längre tid. Varför har just dessa saker sparats? Troligen ger urvalet en aning om
händelser eller personer som varit särskilt betydelsefulla. Det hade varit roligt om min mormor i all fall sparat ett par av alla sina skor.”
Konstinköp Kalmar kommun 2018
Konstinköp Kalmar kommun 2019
Konstinköp Kalmar kommun 2021
Konstinköp Kalmar kommun 2022
Konstinköp Kalmar kommun 2022