Sängar och köksprylar efterlyses!

I spåren av kriget i Ukraina är det många som hör av sig till kommunen och vill hjälpa till på olika sätt. Nu finns möjlighet att skänka sängar och andra nödvändigheter till de lägenheter kommunen ställer i ordning.

Än så länge finns inget besked om hur många flyktingar som kommer till Kalmar och när de behöver bostad, men förberedelserna pågår för fullt för att kommunen ska vara redo att hjälpa till.

- Vi jobbar löpande med att hitta bostäder för de flyktingar som kommer hit från Ukraina och just nu möblerar vi ett antal rum. Eftersom Kalmarborna visat att de verkligen vill hjälpa till, så ställer vi nu frågan om att skänka sängar och kökssaker, säger Peo Carlsson, säkerhetsskyddschef/säkerhetssamordnare och aktiv i arbetet med att ta emot flyktingar.

Störst är behovet av sängar, och då allra helst sängar som är 90 centimeter breda. Dessutom efterlyses nödvändiga köksprylar. Alla sängar och saker som lämnas behöver vara i så fint skick att du själv skulle vilja använda dem. Inlämning kan göras på Timmermansgatan 42 den 9 och 10 april mellan klockan 10.00 och 14.00.

- Direkt efter insamlingen kommer vi att börja ställa ut det som skänkts i de bostäder vi nu färdigställer. Det som inte placeras ut nu sparar vi så att det kan komma till nytta senare, säger Peo.

Flyktingmottagandet är en insats som involverar stora delar av kommunkoncernen men där andra delar av samhället också spelar en stor och viktig roll.

- Vi är väldigt tacksamma för alla de privata initiativ och de organisationer och föreningar som jobbar för att hjälpa de människor som nu är på flykt. Det är fint att se hur starka vi är tillsammans, avslutar Peo.

Förutom sängar går det också bra att lämna

• tallrikar
  • glas
  • bestick
  • stekpanna
  • gryta
  • slev/stekspade
  • osthyvel
  • smörkniv
  • knivar
  • durkslag
  • muggar
  • lampor.

Om vi får in fler saker än vi behöver just nu kommer vi att spara dem till dess att situationen i Ukraina lugnat sig. Skulle något vara kvar då kommer det att skänkas till välgörande ändamål.

Senast uppdaterad: 5 april 2022
Publicerad: 4 april 2022