Kommunvägledarna finns till för att vägleda och hjälpa medborgarna och förvaltningarna. I snitt svarar en kommunvägledare på 150 samtal per dag. ”Vi gör mer än vad folk tror”, säger Anita Engström.
I kommunvägledarnas arbetsuppgifter ingår att agera växelfunktion, vägleda till rätt person eller enhet, svara på frågor i sociala medier, telefon och mail samt administration.
- Till exempel ansvarar vi för odlingslotter och så vägleder vi boendeparkering. Det vet inte alla att vi gör.
Om ett krisläge skulle uppstå är Kontaktcenter förberedda på att kunna förflytta sin verksamhet till brandstationen eller Trygghets- och Larmcentralen för att alltid kunna vara i drift och fortsatt tillgängliga för medborgarna. Under tiden vid en eventuell förflyttning, hjälper kollegorna på TLC till att svara på kommunens samtal, tills Kontaktcenter är på plats och kan fortsätta arbetet.
På Kontaktcenter jobbar 8 kommunvägledare inklusive Anita. Här jobbar också 2 vaktmästare för hela kommunledningskontoret och just nu 5 timvikarier som kommunvägledare. Chef för Kontaktcenter är Linn Palm.
Stadshuset, Östra Sjögatan 18, Kalmar (två ingångar varav den på baksidan är anpassad för de som har svårt att gå i trappor.)
Här kan du besöka Kontaktcenters reception, där man hjälper till med allt ifrån vittnesstöd till borgerlig vigsel, till utlämning av till exempel allmänna handlingar eller så bistår man vägledning vid besök inom kommunen.