En enskild väg, är en väg som inte är allmän. Den som har ansvar för en enskild väg kallas väghållare. Om det finns flera fastigheter längs en väg brukar det vara en vägsamfällighet som är väghållare. I annat fall är en eller ett fåtal markägare väghållare.
Du som har en enskild väg kan ansöka om driftbidrag och förbättringsbidrag hos Kalmar kommun.
Ansökan öppnar 1 december 2023 och stängs 29 februari 2024.
För att göra din nya ansökan går du in på kalmar.se/minasidor. Här hittar du vår e-tjänst Ansökan driftbidrag för enskild väg. Samma e-tjänst gäller oavsett om det handlar om en enskild väg (statsbidragsberättigad väg) eller en privat utfartsväg (ej statsbidragsberättigad väg).
Du kan antingen logga in med ditt mobila BankID eller göra din ansökan utan inloggning. Gör du din ansökan som inloggad kommer ärendet att sparas under Mina sidor och du kan lätt göra ändringar eller kompletteringar. Dessutom kan både du och kommunens tjänstepersoner kontakta varandra direkt i ärendet.
Inför 2019 beslutade Kalmar kommun att byta system för ansökan om driftbidrag. Det nya systemet har en säkrare hantering av personuppgifter och följer lagen om GDPR som trädde i kraft 2018.
Kommande års utbetalningar av kommunalt driftbidrag kommer betalas ut automatiskt utifrån inskickade uppgifter om inte anmälan om ändring görs.
Om du gjort en ansökan i e-tjänsten tidigare behöver du inte göra något, din ansökan läggs in automatiskt. Logga gärna in och kolla att kontaktuppgifter och kontouppgifterna som står i ansökan stämmer.
Har du redan gjort en ansökan men vill ändra den gör du det i e-tjänsten Ansökan driftbidrag för enskild väg.
Från och med 2019 tas på årlig basis beslut i servicenämnden om vilka som får driftbidrag. Kommunens tjänstepersoner presenterar ett förslag till beslut med två delar:
När beslutet tagits i servicenämnden meddelas du under "Mina sidor". Utbetalning sker som tidigast under april månad.
Du gör din ansökan om förbättrings- och/eller beläggningsarbeten under ’Mina sidor’ på kalmar.se. Här kan du också skicka in dokument som är kopplade till din ansökan, exempelvis kopior på offerter och fakturor. Beslut om bidrag till förbättrings- och/eller beläggningsarbete tas i servicenämnden.
Kontaktcenter
Stadshuset
Östra Sjögatan 18
Box 611
391 26 Kalmar
Resultat på enkäten om hur den nya bygdevägen/bymiljövägen i Smedby upplevs
Sträckan Drag-Revsudden på väg 592 kommer att bli en så kallad bygdeväg.
Fri sikt i korsningar ger säker trafik på bostadsgator
Genom att planera våra arbeten tillsammans minskar vi störningar och håller kostnaderna nere.
Här kan du söka på Transportstyrelsens samlade trafikföreskrifter.
Alla trafikanter tillsammans med kommunen behöver hjälpas åt för att skapa en god gatumiljö