Här kan du hitta vanliga frågor om båtplatser
Du kan se vilka båtplatser som är lediga i vår e-tjänst:Gå till e-tjänsten för båtplatser. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid avtalets upphörande ska du se till att platsen är väl avstädad. Platserna besiktigas inför att avtalet går ut.
Du säger upp din båtplats via e-tjänsten nedan:Uppsägning av bryggplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Här säger du upp din uppställningsplats:
Har du inga möjligheter att skaffa Bank-id eller annan e-legitimation kan du kontakta kommunens kontaktcenter för hjälp med din bokning 010-352 00 00.
Det finns olika typer av e-legitimation. Du kan läsa mer om det här:
Om e-legitimation | Skatteverket
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I början av e-tjänsten finns också en länk till sidan om olika typer av bank legitimation:
Priserna varierar beroende på typ av service men också popularitet och antal lediga/bokade platser historiskt. Detta är inget nytt utan skillnaden har även funnits i tidigare taxor. Skillnaden nu är att antalet taxor är färre vilket förenklar för kunden och också för verksamheten.
Det är det totala priset du ska betala du ser.
Om du är på semester i Kalmar eller tillfälligt vill hyra en båtplats under en begränsad period har Destination Kalmar platser att hyra i gästhamnen.
Betalning av din bryggplats görs i samband med bokning eller förnyelse av båtplats i vår e-tjänst.Gå till e-tjänst för båtplatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fakturan för uppställningsplats skickas ut i början av september och ska vara betald 30 dagar senare.
Priserna varierar beroende på vilken typ av plats och vilken hamn ni ligger vid. Här ser du aktuella taxor
Vi läser av elmätarna två gånger per år, mars och oktober och skickar därefter en faktura på det förbrukade beloppet som överstiger 100 kWh.
Uppställningsplatser finns på Kullö och T-Bryggan.
Bryggplatser har vi på Dockehamnen, Ekenäs, Ekö, Elevatorkajen, Jutebron, Kullö, Lindö, Ljungnäs, Svensknabben, Stensö fiskehamn, T-bryggan, Varvsholmen och Ängö.
I båtportalen (e-tjänst) hittar du hur bred och djup din plats är. Tänk på att djupet kan variera med hög- och lågvatten. E-tjänst för båtplatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Är det en hamn med Y-bommar eller pålbojar har du tillgång till platsen året runt.
På de platser där vi fortfarande har frigolitbojar, läggs dessa upp och läggs i årligen. Frigolitbojarna ligger i under perioden 1 maj – 15 oktober. Arbetet är väderberoende och datumen för när bojarna läggs i och tas upp kan variera.
2020 tog vi bort systemet med utskick av klistermärken. Vi bevakar istället att båtarna ligger på rätt plats digitalt. På så vis sparar vi både på miljön och minskar administrationen.
Det finns platser med y-bom att hyra i några av våra hamnar. Om ni vill montera egna y-bommar ska ni kontakta de som är ansvariga för driften i hamnarna. Du når dem via vårt kontaktcenter: 010-352 00 00
Beroende på vilken brygga ni ligger vid kan svaret bli olika. Det är ett måste
att ni kontaktar oss då det annars kan uppstå stora skador på våra bryggor som ni får stå för kostnaden för.
Vattnet sätts på eller stängs av när vi bedömer eller utesluter frysrisk.
El finns under hela året. El får bara användas vid uppstart av båten och för tillfälliga arbeten med handverktyg. Det vill säga inte till längre krävande laddningar. Förlängningssladdar ska tas bort när arbeten är avslutade.
Våra elskåp på bryggorna är utrustade med kodlås. För att få tillgång till el behöver du kontakta kommunens Kontaktcenter i Stadshuset på Östra Sjögatan 18 i Kalmar.
010-352 00 00
Vill du ha hjälp med att ta upp din båt kan du kontakta någon av båtklubbarna som vi samarbetar med:Segelsällskapet Vikingarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kalmar båtklubb Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Seglarklubben Kaparen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Båtklubbarna har hand om driften av båtkranarna på Ängö och T-bryggan.
Betalning sker till kranförare i samband med båtlyft. Vid båtlyft uppmanas båtägare att noggrant ta del av uppsatt information och följa kranförarens anvisningar. Båtägare ska alltid närvara vid båtlyft och fylla i lyftprotokoll.
Ni ringer in till Kalmar kommuns kontaktcenter och meddelar vad som skett. De ser till att ärendet kommer till rätt person så fort som möjligt.kommun@kalmar.se010-352 00 00
Utanför Kontaktcenters öppettider går det bra att istället kontakta kommunens trygghets och larmcentral på:010-357 08 00
Från och med 2025 kommer det även att krävas ett godkänt mätprotokoll av samtliga båtägare som hyr eller arrenderar bryggplats av Kalmar kommun. Alternativt måste du kunna visa att båten är byggd efter 1995, eftersom vi konstaterat att samtliga båtar med för höga mätvärden varit byggda tidigare än så. Ditt godkända mätprotokoll kan du bifoga under Båt -Registrering av mina uppgifter, länk till registreringen får du när du registrerat din båtplats.
Båttvätten finns i Kalmar Gästhamn. Det är Destination Kalmar som ansvarar för drift och service. Du som hyr eller arrenderar båtplats eller uppställningsplats får tvätta din båt kostnadsfritt en gång per säsong.Kalmar Båtbottentvätt Länk till annan webbplats.
010-357 05 00
gasthamn@kalmar.com
Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter i stadshuset på Östra Sjögatan 18 i Kalmar.kommun@kalmar.se010-352 00 00
Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter i stadshuset på Östra Sjögatan 18 i Kalmar.kommun@kalmar.se010-352 00 00
Denna nyckel finns att köpa på Kontaktcenter i stadshuset på Östra Sjögatan 18 i Kalmar och kallas för båtsportsnyckel.kommun@kalmar.se010-352 00 00
Bokning för båtplats
Här uppdaterar du dina kontakt och båtuppgifter
Uppsägning av båtplats och uppställningsplats
Här ser du kartor över de olika båtplatserna
Priser för småbåtshamnar och uppläggningsplatser
Båtbottentvätt, spolplattor och andra tips på hur du tar hand om båten på ett giftfritt sätt.