Cykelöverfarter och cykelpassager i Kalmar kommun

I Kalmar kommun jobbar vi hela tiden med att göra det både smidigare och säkrare för dig som cyklar. Ett sätt vi gör det på är genom att införa fler cykelöverfarter. Här kan du läsa om vad som skiljer cykelöverfarter från cykelpassager och vilka regler som gäller.

Vid en cykelöverfart har bilisten har alltid väjningsplikt. Cyklisten måste dock försäkra sig om att bilisten har saktat ner innan denne korsar vägen.

Vid en cykelpassage varierar väjningsplikten beroende på platsens utformning och trafiksituationen. I vissa fall har cyklisten väjningsplikt och i andra fall bilisten.

Cykelöverfart - bilen har alltid väjningsplikt

En cykelöverfart är utformad för att cyklister och förare av moped klass II ska kunna korsa gator på ett säkert sätt. Vid en cykelöverfart har bilister alltid väjningsplikt, vilket innebär att de ska stanna och ge cyklisten möjlighet att passera. För att tydliggöra detta är överfarten markerad med väjningslinje och vägmärket cykelöverfart. Därtill är korsningen upphöjd för att motorfordon inte ska köra snabbare än 30 km/h.

Cykelöverfart kombinerar vi vanligtvis med övergångsställe för att säkerställa att både gående och cyklister prioriteras likvärdigt.

Cykelöverfartens vägmärken och vägmarkeringar är i princip en framkomlighetsåtgärd. Höjd trafiksäkerhet uppnås genom den hastighetsdämpande upphöjningen som också ingår i cykelöverfarten.

Här finns cykelöverfarter i Kalmar

För närvarande finns skyltade cykelöverfarter på följande platser i Kalmar:

  • Krooks väg (på bilden ovan)
  • Dokumentvägen–Pilotvägen
  • Riksvägen-Dörbylundsvägen
  • Hansa City (tre stycken i norra delen)
  • Landshövdingegatan

Under 2025–2026 planeras fler cykelöverfarter längs den nya gång- och cykelbanan på Riksvägen genom Rinkabyholm. Vi kommer även att uppdatera befintliga upphöjda cykelpassager till cykelöverfarter på ett flertal lämpliga platser under kommande år.

Cykelpassage – väjningsplikt varierar

En cykelpassage skiljer sig från en cykelöverfart genom att väjningsplikten inte alltid ligger hos bilisten. Vem som ska lämna företräde beror på hur platsen är utformad och från vilket håll respektive trafikant rör sig genom korsningen. I vissa situationer kan cyklisten behöva stanna och låta bilen passera, medan i andra situationer har bilisten skyldighet att lämna företräde.

När man cyklar parallellt med en större väg och cykelbanan korsar anslutande sidogator gäller följande:

  • Bilisten som svänger av från den större vägen in på sidogatan ska ge cyklisten möjlighet att passera.
  • Bilisten på sidogatan som är på väg ut på den större vägen och som möts av "hajtänder" på asfalten och väjningsskylt före cykelpassagen ska också ge cyklisterna möjlighet att passera. Allt oftare kan där även finnas vägmärket för cykelöverfart som liknar vägmärket för övergångsställe och som talar om att cyklister är prioriterade i korsningen.

Cyklisters prioritet:

  • Cyklister har prioritet när cykelbanan är obruten och fortsätter ut över gatan, ofta med en upphöjning som bilarna måste köra upp på. Exempel på sådana platser finns längs Esplanaden och Funkabovägen. Fler sådana platser tillkommer efter hand. Allt oftare används numera vägmärket cykelöverfart som talar om att cyklister är prioriterade i korsningen.

Vid trafiksignaler:

  • Den svängande bilisten som har grönt ska ge cyklisten, som kör parallellt och också har grönt, möjlighet att passera.
  • Kom ihåg att cyklister kan komma från flera olika håll.

Allmänna regler:

  • Som cyklist har man alltid skyldighet att kontrollera att man kan korsa gatan på ett säkert sätt, oavsett situation.

När man som cyklist ska korsa en större gata vinkelrätt, på ett övergångsställe eller en cykelpassage utan trafiksignaler, ska man låta bilen köra först.

Undantag:

  • Om bilisten just svängt ut på den större gatan från en intilliggande korsning/cirkulation.
  • Om det är skyltat "cykelöverfart" (det finns ännu bara på ett fåtal platser, t.ex. norra delen av Hansa City, Landshövdingegatan, Dörbylundsvägen och Pilotvägen).

Om du väljer att cykla på ett övergångsställe:

  • Det är inte förbjudet att korsa en väg cyklandes på ett övergångsställe som saknar cykelpassagemarkering (vita fyrkanter) vid sidan.
  • Släpp först fram fordon på den väg du korsar.
  • Det rekommenderas att leda cykeln. Om du kliver av cykeln räknas du som gående och bilister ska då ge dig möjlighet att passera.

Kom ihåg:

  • Gå eller cykla aldrig rätt ut i gatan. Du har alltid skyldighet att först kontrollera att du kan korsa gatan på ett säkert sätt.

Tillfällig skyltning för ökad trafiksäkerhet

För att öka medvetenheten i trafiken har vi sedan 2020 placerat ut tillfälliga, röda informationsskyltar som flyttas runt på olika platser i centrala Kalmar. Dessa skyltar uppmärksammar cyklister på situationer där cyklisten behöver lämna företräde för bilar.

Fler sidor inom trafiksäkerhet

Trafikregler

Information om olika trafikregler som gäller och som du ofta stöter på i Kalmar

Trafiksäkerhet på din gata

Alla trafikanter tillsammans med kommunen behöver hjälpas åt för att skapa en god gatumiljö

Häckar och buskage

Fri sikt i korsningar ger säker trafik på bostadsgator

Cykellyse- och reflexanvändning

Ta hand om dig själv och dina medtrafikanter under den mörka årstiden

Blomlådor som farthinder

Boende som upplever att bilister kör för fort på gatan utanför kan nu få ansöka om att få blomlådor på sin gata

Säkra skolvägar

Här kan du tycka till om din väg till och från skolan

Pollare

Kalmar kommun har installerat höj- och sänkbara hinder (pollare) för motorfordon på fem platser på Kvarnholmen.

Senast uppdaterad: 29 oktober 2024
Publicerad: 8 juli 2020