I Kalmar kommun jobbar vi hela tiden med att göra det både smidigare och säkrare för dig som cyklar. Ett sätt vi gör det på är genom att införa fler cykelöverfarter. Här kan du läsa om vad som skiljer cykelöverfarter från cykelpassager och vilka regler som gäller.
Vid en cykelöverfart har bilisten har alltid väjningsplikt. Cyklisten måste dock försäkra sig om att bilisten har saktat ner innan denne korsar vägen.
Vid en cykelpassage varierar väjningsplikten beroende på platsens utformning och trafiksituationen. I vissa fall har cyklisten väjningsplikt och i andra fall bilisten.
En cykelöverfart är utformad för att cyklister och förare av moped klass II ska kunna korsa gator på ett säkert sätt. Vid en cykelöverfart har bilister alltid väjningsplikt, vilket innebär att de ska stanna och ge cyklisten möjlighet att passera. För att tydliggöra detta är överfarten markerad med väjningslinje och vägmärket cykelöverfart. Därtill är korsningen upphöjd för att motorfordon inte ska köra snabbare än 30 km/h.
Cykelöverfart kombinerar vi vanligtvis med övergångsställe för att säkerställa att både gående och cyklister prioriteras likvärdigt.
Cykelöverfartens vägmärken och vägmarkeringar är i princip en framkomlighetsåtgärd. Höjd trafiksäkerhet uppnås genom den hastighetsdämpande upphöjningen som också ingår i cykelöverfarten.
För närvarande finns skyltade cykelöverfarter på följande platser i Kalmar:
Under 2025–2026 planeras fler cykelöverfarter längs den nya gång- och cykelbanan på Riksvägen genom Rinkabyholm. Vi kommer även att uppdatera befintliga upphöjda cykelpassager till cykelöverfarter på ett flertal lämpliga platser under kommande år.
En cykelpassage skiljer sig från en cykelöverfart genom att väjningsplikten inte alltid ligger hos bilisten. Vem som ska lämna företräde beror på hur platsen är utformad och från vilket håll respektive trafikant rör sig genom korsningen. I vissa situationer kan cyklisten behöva stanna och låta bilen passera, medan i andra situationer har bilisten skyldighet att lämna företräde.
När man cyklar parallellt med en större väg och cykelbanan korsar anslutande sidogator gäller följande:
När man som cyklist ska korsa en större gata vinkelrätt, på ett övergångsställe eller en cykelpassage utan trafiksignaler, ska man låta bilen köra först.
För att öka medvetenheten i trafiken har vi sedan 2020 placerat ut tillfälliga, röda informationsskyltar som flyttas runt på olika platser i centrala Kalmar. Dessa skyltar uppmärksammar cyklister på situationer där cyklisten behöver lämna företräde för bilar.
Trafikreglerna kan vara komplexa och kräver ofta samarbete och ömsesidiga ansvar. De är utformade för att uppmuntra försiktighet och ögonkontakt i mötessituationer.
Läs mer på Transportstyrelsens webb:
Trafikregler för dig som cyklar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Generella trafikregler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information om olika trafikregler som gäller och som du ofta stöter på i Kalmar
Alla trafikanter tillsammans med kommunen behöver hjälpas åt för att skapa en god gatumiljö
Fri sikt i korsningar ger säker trafik på bostadsgator
Ta hand om dig själv och dina medtrafikanter under den mörka årstiden
Boende som upplever att bilister kör för fort på gatan utanför kan nu få ansöka om att få blomlådor på sin gata
Här kan du tycka till om din väg till och från skolan
Kalmar kommun har installerat höj- och sänkbara hinder (pollare) för motorfordon på fem platser på Kvarnholmen.