Kalmar kommun är drabbad av omfattande störningar i delar av IT-miljön

Vi uppdaterar informationen löpande.

Läsning - en demokratisk rättighet

Förälder pch barn som läser tillsammans

Läsning är av mycket stor betydelse för privatliv, utbildning, arbetsliv och samhällsliv.

  • Både i och utanför skolan spelar läsförmågan en stor roll för barns och ungas kunskapsutveckling och möjlighet att nu och i framtiden kunna ta del av och påverka det samhälle de lever i.
  • Läsning handlar om att kunna navigera i världen, att skaffa sig nödvändig kunskap och information, men också om att känna läsningens glädje och njutning.
  • Att kunna läsa är avgörande för en individs möjligheter att skaffa sig nya kunskaper, bildning och tillgodogöra sig skriftlig information. Det är en fråga om delaktighet i samhället och därmed ytterst en demokratifråga.

Spelar läsning någon roll?

Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.

  • En sjuåring har ett ordförråd på cirka 5 000–7 000 ord.
  • En sjuttonåring som läst och/eller lyssnat regelbundet till texter har cirka 50 000–70 000 ord i sitt ordförråd.
  • En sjuttonåring som inte har läst/lyssnat till texter har endast cirka 15 000–17 000 ord i sitt ordförråd.

En vuxen behöver ett ordförråd på minst 50 000 ord för att klara sitt dagliga liv, för att kunna hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar.

Så visst spelar läsningen roll!

Attityder till läsning

Forskning kring läsning visar att läsförmåga är nära kopplat till våra attityder till läsning och våra läsvanor.

Modell läsning, Wellington 2018:170

Läsning är en dynamisk förmåga och går att träna upp. De vuxna i barnets omgivning behöver hjälpas åt att stärka barnens självbild som starka läsare. Ju mer vi läser, desto bättre blir vi.

Det bästa sättet att befästa en vana är att knyta den till en redan befintlig rutin – att lyssna på en ljudbok i bilen, läs ett recept när ni lagar mat, prata litteratur vid middagsbordet, besök biblioteket när ni är i stan, läs en stund tillsammans innan ni ska sova etcetera.

Läsmotivation

  • Bygg upp barnets självförtroende för läsning
  • Var en läsande förebild - visa att läsning är en värdefull aktivitet
  • Bjud in till läsning - läs högt för barnen även efter att de har lärt sig läsa själva
  • Hitta texter som passar barnets läs nivå - högläsning gör även mer komplexa texter tillgängliga för barnen
  • Utgå från barnets erfarenheter och intressen
  • Låt barnen se samband mellan vad de läser och verkligheten
  • Låt barnen reflektera och resonera om det ni har läst - ställ genuina frågor
  • Beröm arbetsinsats - inte bara prestation

Hur hjälper jag mitt barn med läsningen?

  • Läs tillsammans → Prata om det ni läser/lyssnar på
  • Visa att läsning är en värdefull aktivitet
  • Läs olika typer av texter; skönlitteratur, serier, tidningar, informationstexter exempelvis fakta, instruktioner, beskrivningar etcetera.
  • Lyssna på texter tillsammans; ljudböcker, radio, nyheter, poddar
  • Gör litteraturen tillgänglig
    • besök bibliotek
    • ha böcker framme i hemmet
    • prenumerera på tidningar
    • använd inläsningstjänster
    • ta hjälp av Internet/appar

Att lyssna på högläsning på modersmål är gynnsamt även för språkutvecklingen i svenska. Stöd barnens flerspråkiga utveckling genom att läsa på alla tillgängliga språk.

Stadsbiblioteket 2022

Foto: Privat

Fler sidor inom gemensamma sidor

Fotografering i förskola och skola

Skolans policy gällande fotografering av barn och sociala medier

Sekretess

Sekretesslagen skyddar information om barns, ungdomars och deras anhörigas personliga förhållanden

Övriga länkar

Senast uppdaterad: 13 november 2023
Publicerad: 31 augusti 2022