REPORTAGE: ”Som kommun förväntas vi ständigt göra mer, på ett bättre och mer effektivt sätt men med mindre resurser. Vi måste bli bättre på att på riktigt arbeta tillsammans, fokusera på det som faktiskt skapa värde och minimera dubbelarbete och onödigt slöseri av resurser.”
Det säger verksamhetschefen för Hållbarhet, kvalitet och klimat, Joachim Petersson, om kommunens utmaningar gällande klimatfrågor. Han berättar även att det finns en stark vilja inom Kalmar kommunkoncern att arbeta tillsammans.
Varje dag på varje enhet och verksamhet i kommunkoncernen arbetas det med kvalitet och verksamhetsutveckling - allt för att skapa så mycket nytta som möjligt för de som bor, besöker och verkar i Kalmar kommun. För att enklare lära oss av varandra, effektivt arbeta tillsammans och nyttja varandras styrkor samordnas detta av verksamhetens medarbetare som också driver mycket av den för koncernen viktiga strategiska kvalitetsutvecklingen.
- Att göra samhället mer ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart är inte en fråga om, utan snarare hur vi gör detta. Hållbarhet måste därför genomsyra alla verksamhetsområden inom kommunkoncernen. Kommunens förvaltningar och bolag behöver analysera hur man kan implementera de 17 globala hållbarhetsmål som världen enats om och vad vi kan göra tillsammans och enskilt, säger Joachim.
Klimatförändringarna är en stor utmaning såväl här och nu som långsiktigt. Enstaka händelser som till exempel översvämning eller värmebölja ger redan kostsamma och stora konsekvenser. Det viktigaste vi står inför är att få ner utsläppen från fossila energikällor som kol, olja, bensin och diesel. Kommunen kan driva på för en infrastruktur med god tillgång till rena, förnybara energikällor där vi transporterar gods och människor på ett mindre miljöbelastande sätt.
-Hur EU:s klimatpolitik kommer att utvecklas framöver kommer ha stor betydelse för Kalmar kommun och för företag som finns här. Utmaningar kopplat till konsumtion behöver bli mindre prylintensiv och mer delbar – alltså att vi använder resurser gemensamt istället för att äga själv, säger Joachim.
En av de många anpassningar vi behöver göra är att processorientera vår verksamhet. Med en processorienterad verksamhet fokuserar vi på det som är viktigt och skapar värde för de som bor, besöker och verkar i Kalmar kommun. Vi arbetar tillsammans och låter samtidigt våra medarbetare, de som möter dem vi finns till för varje dag, ha tillräckligt stort handlingsutrymme för att utföra sitt arbete på bästa sätt utifrån varje unik situation. Det kräver en nyfikenhet och mod att utmana gamla arbetssätt. Att tänka nytt och se hur vi tillsammans kan växa inte bara inom ramarna för en förvaltning eller ett bolag utan i kommunkoncernen som helhet, säger Joachim.
- Även ur hållbarhetsperspektiv behöver vi jobba brett och bli bättre på att samordna vårt hållbarhetsarbete och att undvika satsningar som ger stora utsläpp. Ett exempel är att vi behöver fundera över våra inköp så att de driver på för hållbar utveckling istället för resursslöseri och avfallsproduktion, säger Joachim.
Vi måste se till att ta vara på den vilja som finns att arbeta tillsammans och det stora engagemang som finns hos var och en av oss. Detta genom samarbete, rätt förutsättningar, nyfikenhet och mod.
Kalmar kommun ligger ofta bra i olika rankningar som görs inom hållbarhet och inom klimat/miljöarbete så i jämförelse med andra kommuner har vi kommit ganska långt, men inte när det gäller vad vi behöver uppnå för att till exempel stävja den globala temperaturhöjningen eller nå jämlika villkor för alla människor, säger Joachim.
Bor i: Norra delen av Kalmar
Arbetade tidigare på: Region Kalmar med verksamhetsutveckling. Har även jobbat som kvalitetschef på bland annat ABB och Xylem.
Har jobbat på Kalmar kommun sedan: Februari 2020
Favoritställe i Kalmar: Det finns mängder av fina ställen i kommunen, men Krusenstiernska gården är fantastisk oavsett om man är där på teater, för att fika gott eller bara vara där.