REPORTAGE| Vad händer om till exempel mobiltelefonerna eller larmen slutar fungera? Vilka utmaningar stöter man på som larmtekniker i kommunen?
Det är frågor som Håkan Haglund, en av våra larmtekniker svarar på. Hans inriktning är telefoni, en av de viktigaste funktionerna för våra medarbetare och invånare.
På teknikenheten på omsorgsförvaltningen och socialförvaltningen arbetar man med välfärdsteknik. Det omfattar allt från larm och telefoni till lås och nyckelskåp och är ett förvaltningsövergripande arbete med fokus på att säkerställa alla system.
- Vi lägger alltid högsta prioritet på larmtelefoner som finns ute på enheterna om det uppstår problem med dem. Detta eftersom det är kritiskt för säkerheten och kan påverka omsorgstagarna. Utöver det felsöker vi telefoner, ser över anknytningar som medarbetare behöver och ser till att systemen används korrekt.
Något som får Håkan att brinna för sitt jobb är att han får hjälpa till och lösa problem. Han trivs med det mänskliga mötet och vill kunna bidra till något större.
- Det känns meningsfullt att vi jobbar i team och löser problem tillsammans, vilket i sin tur påverkar andra människor positivt. Mitt bemötande och insats har en positiv effekt på medarbetarna, vilket i sin tur gynnar våra omsorgstagare. Att vi gör nytta för många både medarbetare och invånare betyder mycket för mig.
Larmtekniker är även problemlösare och måste vara både pedagogiska och lugna för att kunna samarbeta effektivt och lösa utmaningar de ställs inför. Ett tydligt exempel var under IT-angreppet, när de jobbade intensivt med larm och telefoner och snabbt behövde hitta lösningar. Larmtekniker fungerar ofta som en viktig länk mellan IT och olika verksamheter och samarbetar för att säkerställa att allt fungerar som det ska.
- Vårt arbete på teknikenheten handlar i grunden om säkerhet för människor. Mitt arbete spelar ju en avgörande roll, eftersom det kan handla om liv och död. Utan fungerande larm, telefoni och läkemedels-appar kan situationer snabbt bli kritiska. Genom vårt arbete bidrar vi till att förhindra kriser och säkerställa att allt fungerar smidigt. När Kalmar kommun bytte till 010-nummer 2023, arbetade vi intensivt med nummerbytet, vilket påverkade alla verksamheter och var ett större uppdrag som påverkade alla.
Enligt Håkan är det viktigt att förstå att teknik inte är farligt, utan snarare ett verktyg som underlättar arbetet. Tekniken är ett stöd till verksamheten.
- Det är okej att ställa frågor och be om hjälp när det uppstår problem. Ofta är det stora, komplexa system som ska samverka, vilket kan leda till frustration när något går fel. Men vårt mål är att underlätta för våra medarbetare och att hjälpa till att lösa problem så effektivt som möjligt.
Vill du veta mer om våra medarbetare i Kalmar kommun? Läs mer här: Några av våra medarbetare - Kalmar