Så minskar vi matsvinnet

Ha Dang och Andreas Jannesson som jobbar i köket på Vallmons förskola.

Ha Dang och Andreas Jannesson jobbar i köket på Vallmons förskola.

Att minska matsvinnet är en viktig fråga både ur ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Därför jobbar medarbetarna i kommunens kök aktivt med att så lite mat som möjligt ska slängas.

Detta görs till exempel genom att hålla koll på att rätt mängder köps in och att uppmana till att hellre ta om än ta för mycket mat.

Just nu pågår också en extra satsning på att kartlägga matsvinnet för att få nya insikter. Vallmons förskola är en av de deltagande skolorna i den matsvinnsgrupp som jobbar med frågan.

– Sedan årsskiftet mäter vi svinn varje dag efter frukost, lunch och mellanmål, och dokumenterar det i ett program. På så sätt kan vi hela tiden hålla koll på hur mycket mat som kommer tillbaka, så att vi kan justera mängden, berättar Andreas Jannesson, som jobbar som köksbiträde på Vallmon.

En annan viktig del i arbetet är att ha en nära dialog med verksamheten kring vad som funkar och inte.

–Vi pratar mycket både med pedagoger och barnen om vad de gillar. Är det exempelvis något på salladsbordet som ingen verkar gilla ersätter vi det med något annat, om vissa saker bara uppskattas av några skickar vi lite mindre av det och så vidare. Det kan också vara så att barn och personal i perioder tröttnar lite på exempelvis rivna morötter, så att vi behöver byta ut det tillfälligt, berättar Andreas.

Och det märks att barnen på förskolan också har koll på att det är viktigt att tänka på hur de tar mat från buffén.

– Jag tänker på att äta upp maten, inte bara ta en sak. man kan smaka en liten bit, om man gillar kan man ta en större bit, säger ett barn.

– Man ska inte tränga sig, jag tar allt som jag orkar, menar kompisen.

– Jag brukar ta det som jag äter, man kan ta en liten bit och smaka, säger ett tredje barn.

För att så mycket mat som möjligt ska ätas upp handlar det förstås om att vara lyhörd och justera menyn efter barnens önskemål. Men också om att se till att återanvända det som blir över, som när den överblivna tomatsåsen blir grunden i en tomatsoppa till exempel.

– Vi försöker också få både barn och pedagoger att förstå hur mycket det som slängs faktiskt kostar. Ibland brukar vi till exempel göra jämförelsen att ”Det ni slängde denna veckan kostade x kronor och det hade ni kunnat köpa x glassar för”, eller något liknande som barnen förstår. Men först och främst lagar vi god mat, avslutar Andreas.

Och det räcker med att fråga barnen för att förstå att det har han alldeles rätt i.

– Jag tycker maten är god, jag tycker om spagetti, säger ett av barnen och får medhåll från kompisarna.

– Maten är jättegod, jag gillar mest pannkakor, säger nästa.

Publicerad: 24 mars 2025