Lotterier är viktiga för att föreningslivet ska få in pengar. För att få sälja lotter krävs det att föreningen registrerar lotteriförsäljning.
Föreningen ansöker om registrering genom att fylla i ett formulär i Rbok, kommunens bokning- och bidragssystem, efter att en kontakt ha tagits med kultur- och fritidsförvaltningen.
I Kalmar kommun är det kultur- och fritidsförvaltningen som ansvarar för att godkänna eller inte godkänna ansökningar från Kalmars föreningsliv.
För att få registrera sitt lotteri ska det finnas en lotteriansvarig i föreningen. Denna är ansvarig för att anmäla aktuella lotterier och har kontakt med kommunens kontrollant.
Vilka som kan få tillstånd att anordna lotteri regleras i Spellagen och Spelförordningen.
För ansökan kontakta Jan Botö Röjås, se kontaktuppgifter nedan.
Läs mer om spellagen, se kapitel 6 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Läs mer om spelförordningen, se kapitel 4 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Läs mer på Spelinspektionens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det här ska du tänka på när du bildar en ny förening
I vårt föreningsregister finns över 400 föreningar
Här presenteras föreningsstöd som kommunen erbjuder inom kultur och idrott.
GDPR föreningsregister aktivitetskort på nätet
Det finns flera möjligheter att söka medel till föreningen
36 föreningar är certifierade som en Säker och Trygg förening