Kalmar kommun är drabbad av omfattande störningar i delar av IT-miljön

Vi uppdaterar informationen löpande.

Aktivitetsboxar - för en aktiv fritid för alla

Kalmar kommun satsar på spontanidrottsplatser, men hittills har exempelvis bouleplaner saknat bouleset, näridrottsplatser har saknat basketbollar och fotbollar och frisbeegolfbanor har varit utan frisbees. Under våren blir det en gammal sanning.

Kalmar kommun har sedan flera år hjälpt till med lån av utrustning för fritidsaktiviteter genom Fritidsbanken. Nu tar kommunen nästa steg och placerar aktivitetsboxar från Piffl på strategiskt utvalda platser.

Aktivitetsboxarna har flera skåp och innehåller utrustning för aktiviteter. Aktivitetsboxarna är tillgängliga via en app för alla, invånare som besökare, och innehållet är anpassat efter närmiljön. I appen finns en karta som märker ut spontanidrottsområden i Kalmar och var det finns aktivitetsboxar fyllda med utrustning för rörelse och lek.

Skälby och Långviken först ut

Bland annat kommer platser som Skälby och Långviken tillsammans ha utrustning för 23 olika aktiviteter direkt på plats. Boxarna kommer även ha möjligheten att placeras på andra kommande aktivitetsarenor om intresset är tillräckligt stort. Det kostar 10 kronor i startavgift att låna utrustning och därefter 10 öre/min som då blir 6 kr/h, så hyr du exakt 60 min så blir kostnaden för första timmen 16 kronor. Lärare och fritidspedagoger har fri tillgång till aktivitetsboxarna.

- Vi vill ge fler invånare i Kalmar tillgång till mer och större utbud för en aktiv fritid. Vi tror, trots våra alltmer digitaliserade liv, att leken i det fysiska rummet är något människan vill, behöver och kommer att fortsätta med. Kanske ännu mer i framtiden, säger Maia Dahlberg (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Intressant data för framtida stadsplanering

Med hjälp av bokningshistorik kommer kommunen se vad som används och uppskattas mest och vilka områden användare kommer från. Den här typen av data kan användas för framtida stadsplanering och utveckling av ytor för rörelse och lek.

- Himla kul att Kalmar kommun är så snabba i denna omställning. Vi ser fram emot att bidra till en socialt attraktiv stadsmiljö där människor får och tar fler chanser att röra på sig. En eftermiddag med de nya klasskompisarna, en söndagspromenad eller en första dejt ska kunna förvandlas till lek, spel eller tävling på några sekunder. I den fart som delningsekonomi växer fram tror vi det kommer bli standard att en basketbollplan också ger tillgång till några basketbollar i framtiden, säger William Nimbs, en av Piffls grundare.

Publicerad: 2 juni 2022