Så fördelas elitstödet 2022

Fem föreningar och en individuell idrottare får dela på Kalmar kommuns elitstöd 2022.

– Tyvärr lägger vi ytterligare ett år till handlingar där många atleter inte ens har fått chans att tävla. Fokus ligger därför fortsatt på de stora lagidrotterna, säger Henrik N. Ederam, förvaltningschef och ledamot i juryn för elitstödet.

Syftet med elitstödet, som är på en miljon kronor och ska fördelas jämställt mellan kvinnor och män, är att lyfta fram och stärka elitidrotten och sätta Kalmar på kartan som en idrottskommun. Just möjligheten att sätta Kalmar på kartan har fortsatt varit begränsad i år vilket återigen begränsar spridningen av pengarna.

Det har varit fokus på lagidrott i år men ett undantag, och den enda individuella idrottaren som premieras, är Josefine Modig, som har haft en sagolik säsong. Hon har vunnit världscuptävling, blivit svensk mästare i brasiliansk jiu jitsu, svensk mästare i MMA och silvermedaljör i VM i MMA.

– Nu har ju dock restriktionerna lyfts och vi ser fram emot full fart på arenor och anläggningar kommande år och hoppas på framgångar för våra idrottspersoner från Kalmar, säger Henrik N. Ederam.

Kriterierna för stöd

Kriterier för att teckna elitidrottsavtal är att representationslaget ska verka i den högsta serien eller för de största idrotterna näst högsta serien. Enskilda idrottare ska tillhöra sverigeeliten i de största idrotterna, till exempel simning och friidrott, eller världseliten i de mindre publika sporterna. Personen ska vara född, bosatt eller verksam i Kalmar kommun.

Basketen tillkom förra året och räknas enligt Riksidrottsförbundets definition som elitförening. I elitstödssammanhanget har också basketen, tillsammans med handboll, tillkommit som "stor idrott" varför spel i näst högsta serien räcker för att få ta de av stödet.

I fullmäktiges beslut står att pengarna ska fördelas 50/50 mellan kvinnor och män och det därmed är framgångarna inom respektive pott som avgör summorna. Det har vid ett par tillfällen blivit justeringar mellan potterna beroende på framgångarna inom respektive pott. I år har dock summorna fördelats jämnt mellan herr och dam. Så här ser fördelningen ut:

Damer:

• IFK Kalmar, 240 000 kronor
  • FBC Kalmarsund, 240 000 kronor
  • Josefine Modig, MMA, 20 000 kronor (15 000 kronor + 5 000 kronor)

Herrar:

• Kalmar FF, 265 000 kronor
  • FBC Kalmarsund, 165 000 kronor
  • KFUM Kalmar Saints Basket 70 000 kronor

Ny miljon att fördela

Den nya miljonen som ska fördelas ut till damidrotten beslutas det om i maj. Kultur- och fritidsnämnden hade kriterierna för fördelningen uppe för information i förra veckan och tar beslut om dessa i mars. Sedan väntar ett ansökningsförfarande i april och beslut om fördelning vid nämndens sammanträde i maj.

Senast uppdaterad: 1 mars 2022
Publicerad: 28 februari 2022