Vi hanterar fortfarande effekterna av IT-angreppet, men mycket fungerar igen som vanligt. Här kan du följa uppdateringar kring sådant som påverkar dig som medborgare.
240409, 13.15
De försenade fakturorna för februari och mars har nu börjat skickas ut. Det gäller fakturor för exempelvis omsorgsavgifter och hyror. Det innebär att du kan få fakturor tätt inpå varandra. Det tillkommer inga förseningsavgifter och förfallodatum är justerat.
- Det är glädjande att vi successivt får tillgång till våra system, säger Niklas Hörling, digitaliseringschef på Kalmar kommun.
240328, 08.50
Kommunen har successivt fått tillgång till system och dess funktioner. Det är nu möjligt att skicka ut fakturor för barnomsorg. På grund av en utebliven faktura i början av mars kommer både fakturan för barnomsorg för mars och april att skickas med ganska kort mellanrum.
240326, 07.45
E-tjänster är digitala formulär vi har på vår webb för att ersätta pappersblanketter. Många av dem har legat nere på grund av IT-angreppet, men nu kan vi meddela att de flesta av dem är igång och går att använda igen.
Vi arbetar vidare med att aktivera samtliga e-tjänster. Men exempel på e-tjänster som nu går att använda är de för att lämna en orosanmälan, felanmälan eller synpunkt.
Om du behöver använda en e-tjänst som inte är igång ännu så behöver du kontakta verksamheten som ärendet gäller. Använd Kontaktcenters nummer 010-352 00 00 för att hitta rätt.
240314, 15.30
I samband med IT-attacken den 6 februari inaktiverades flera system. Ett av dem var Edlevo som används för att bland annat hantera schema, frånvaroanmälan, betyg och studieplan.
Efter initiala tester är bedömningen att Edlevo kan aktiveras för användning. Det betyder att du som vårdnadshavare nu kan få tillgång till viktiga funktioner gällande förskola, fritidshem och skola igen.
- Edlevo är ett viktigt redskap för våra lärare i deras arbete att kvalitetssäkra utbildningen. Dessutom underlättar det enormt, både för lärare och vårdnadshavare, att kunna använda Edlevo som vanligt igen, säger Pär Burvall, digitaliseringsledare på utbildningsförvaltningen i Kalmar kommun.
240313, 15.15
Kommunen får successivt tillgång till system och funktioner i dessa. Nu har det blivit möjligt att skicka ut vissa fakturor. Först ut är omsorgsavgifterna för januari.
När fakturorna för februari skickas är ännu inte beslutat. Det tillkommer självklart inga förseningsavgifter för fakturorna.
Om du är osäker på om fakturan är riktig kan du kolla på Plusgironummer eller bankgironummer:
Vi uppdaterar löpande när det blir aktuellt för andra fakturor att skickas från Kalmar kommun.
240312, 13.30
I februari behövde upp emot 10 000 löner och arvoden hanteras enligt en tillfällig rutin på av IT-angreppet. För marslönen kan koncernen återgå till ordinarie system och rutin, efter ett första besked om att systemet ser ut att vara i gott skick.Läs hela nyheten Öppnas i nytt fönster.
240226, 15.50
Effekterna av IT-angreppet påverkar Kalmar kommunkoncerns verksamheter på olika sätt. En följd av angreppet är att kommunen är försenade med att skicka ut fakturor. Kunder, exempelvis omsorgstagare, vårdnadshavare och övriga som är berörda, behöver inte vara oroliga eller göra något särskilt. Inga extra räntor, påminnelseavgifter eller förseningsavgifter kommer tas ut i samband med detta.
Är du kund till kommunkoncernens verksamheter? Vänligen kontakta respektive verksamhet för mer information.
240216, 07.38
Du som har en pågående ansökan om till exempel bygglov eller väntar på förhandsbesked från bygglovsenheten uppmanas att skicka in din ansökan på nytt till kommunen via e-post eller post. Detta då delar av kommunens IT-miljö fortsatt är påverkade av it-angreppet.
För tillfället kan bygglovsenheten inte hantera ärenden som var under handläggning eller väntade på att börja handläggas när it-angreppet mot Kalmar kommun skedde. Hur länge det dröjer innan rutinerna kan återgå till det normala går inte att säga i dagsläget och av den anledningen vill bygglovsenheten öppna möjligheten att skicka in handlingarna igen.
- På så sätt kan vi påbörja ett nytt ärende som vi handlägger. Visserligen blir handläggningstiderna lite längre än vanligt men då har man ändå möjligheten att få sin ansökan bedömd, säger Michael Svanström bygglovschef Kalmar kommun.
Uppmaningen riktar sig främst till dem som har lite mer bråttom med att få sin ansökan behandlad.
- För pågående handläggningar underlättar det om man bifogar korrespondens rörande sitt ärende som man kanske har sparat eller annat som kan underlätta, säger Michael Svanström.
För att skicka in ansökan på nytt använder man en blankett som finns digitalt på Kalmar kommuns webbplats. Det går också att ringa eller maila till samhällsbyggnadskontoret för att få blanketten.
240215, 08.30
Effekterna av IT-angreppet kommer att bli långvariga och påverkar Kalmar kommunkoncerns verksamheter på olika sätt. En följd av angreppet är att alla medarbetares löner för februari får hanteras enligt en särskild rutin.
- Nu, när det börjar bli dags att hantera löner för februari, kan vi konstatera att vi ännu inte har full tillgång till lönesystemet, säger Niklas Hörling, digitaliseringschef.
Lönerna som betalas ut i februari baseras på tidigare löner och kommer därför inte att vara helt korrekta. Eventuella felaktigheter justeras i efterhand. Medarbetare behöver inte göra något särskilt för att få sin lön till kontot, lönen kommer som vanligt den 27:e i månaden.
- Vi har riggat HR-organisationen för att ge bästa möjliga stöd till verksamheterna, vi inser att det kommer att bli ett stort arbete för cheferna. Men vi är glada att kunna ge det lugnande beskedet att vi säkerställt att alla ska kunna få utbetald lön, säger Maria Holgersson, HR-direktör.
Det kommer att krävas extra hantering för att bland annat nyanställda personer som inte finns med i tidigare lönekörningar ska få lön. Just nu pågår ett arbete för att samla in all nödvändig information för att alla medarbetare ska få sin lön.
- Vi förstår att det här skapar mycket oro och frustration, och en hel del extraarbete för både chefer och för våra lönehandläggare. Men vårt gemensamma huvudfokus och mål är att alla får ut en lön och det kommer alla att få, säger Maria Holgersson, HR-direktör.
240212, 14.50
Det omfattande analysarbetet med anledning av IT-angreppet fortsätter. Majoriteten av koncernens digitala system fungerar som vanligt. Resterande system kommer återställas och vi räknar med att det kommer ta ett tag.
Ett system som vi inte har tillgång till är våra e-tjänster. Det innebär att du som har ett pågående ärende med Kalmar kommun kan komma att behöva vänta lite längre med svar från oss. Vissa av våra verksamheter arbetar nu med manuell handläggning, vilket kan innebära fördröjningar för dig som väntar på besked, beslut eller återkoppling.
Du kan komma i kontakt med oss på Kalmar kommun genom e-post och telefon som vanligt. kommun@kalmar.se010-352 00 00
240209, 14.00
Det omfattande analysarbetet med anledning av IT-angreppet fortsätter och har kommit en bra bit på vägen. Viktiga framsteg har gjorts vilket ger en tydligare överblick och bedömning om tidsplan framåt.
Även om vi successivt kommer tillbaka till den digitala miljön så kommer det ta tid att åtgärda alla konsekvenser av angreppet. Det innebär att verksamheter inom kommunkoncernen planerar för att arbeta anpassat en tid framöver. Majoriteten av koncernens digitala system fungerar som vanligt. Resterande system kommer återställas enligt en prioriterad ordning.
Du kan komma i kontakt med oss på Kalmar kommun genom e-post och telefon som vanligt. kommun@kalmar.se010-352 00 00
240208, 16.50
Alla Kalmar kommuns bibliotek har öppet, men med begränsad service. Utlåningen begränsas till max två böcker/media per dag. Låntagare uppmanas till att avvakta med att återlämna böcker. Förseningsuppgifter på grund av systemfelet kommer att strykas.Läs mer om aktuell status och detaljer på bibliotek.kalmar.se Länk till annan webbplats.
Skolundervisning i Kalmar kommuns idrottsarenor kan ske normalt.
Föreningslivets möjlighet att kunna nyttja kommunens sporthallar under helgen ska kunna nyttjas som normalt med vissa anpassningar. Nya bokningar har stoppats för att kunna hantera de bokningar som ligger schemalagda.
Vissa elitmatcher riskeras att ställas in av föreningarna själva, på grund av att en del matcher webb- och TV-sänds. Sporthallen är funktionell för den idrott som ska spelas. Föreningarna tillsammans med respektive samarbetspartner har ansvaret att hitta en lösning för en eventuell sändning, och har ansvaret om en match behöver ställas in.
Vad vi vet just nu är att alla elitmatcher i helgen har hittat en alternativ lösning och kommer att spela sina matcher som planerat. Mer info om respektive match hänvisar vi till den aktuella föreningen.
Vissa av våra e-tjänster är nedstängda just nu. Bland annat e-tjänsten för felanmälan och borgerlig vigsel. Har du hunnit använda e-tjänsten för borgerlig vigsel fram till 8 februari 2024 vänligen ring kontaktcenter för att informera om din bokning.
Vi har dessvärre begränsade möjligheter att hantera alla samtal som kommer in kopplat till de stängda e-tjänster.
240208, 15.58
Ett omfattande analysarbete pågår där vi undersöker för att få en överblick av läget. Vi har kommit en bra bit på väg.
240207, 18:15
De flesta av verksamheterna fungerar bra, med vissa anpassningar. Tack för visat tålamod med tillfälliga justeringar!
Arbetet med att analysera IT-angreppet fortsätter. Vi jobbar för att få fram en tidsplan för när system kan vara återställda.
Kalmar kommuns Tyck till-tjänst pausas tillfälligt. Tjänsten erbjuder dig som medborgare att skicka synpunkter eller förbättringsförslag till oss på kommunen. Under tiden vänder du dig direkt till Kalmar kommuns kontaktcenter:
240207, 11:13
Vi har jobbat med analys under natten och har nu fått överblick över läget. Ännu är ingen slutlig analys gjord.
Då vissa system är påverkade nås vi via telefon. För dig som väntar samtal från oss så kom ihåg att vi har nytt telefonnummer och ringer från 010-352 XX XX.
Just nu påverkas följande kommunala webbplatser:
240206, 17:55
De flesta av kommunkoncernens verksamheter fungerar med vissa anpassningar. Majoriteten av systemen är inte påverkade av angreppet.
De vanliga kontaktvägarna som e-post och telefon fungerar, däremot påverkas vissa system som till exempel e-tjänster och Edlevo.
240206, 11:25
Många av kommunkoncernens system är fortsatt säkra att använda. Arbete pågår just för att kartlägga tillgången till våra mest kritiska system.
- Vi arbetar utifrån att det här kan ta tid. Till en början räknar vi med att vara begränsade i vårt arbete åtminstone resten av veckan, Nico Werge, kommunikationschef, Kalmar kommun.
240206, 08:30
Just nu har delar av Kalmar kommunkoncern problem med nätverket vilket innebär att vi har begränsad åtkomst till våra system. Vi har säkerställt att trygghetslarm fungerar. Telefonin fungerar som vanligt.
Vi undersöker problemet och tar höjd för att detta kan ta ett tag att åtgärda. I nuläget hanteras störningarna som en misstänkt attack.