Under hösten 2025 kommer Kalmar kommun att bjuda in företagare i kommunen att delta i en trygghetsundersökning.
Syftet med undersökningen är bland annat att få kunskap och bättre förståelse för hur företagare i kommunen drabbas av brott, vilka brott man oroar sig över, hur brottsligheten påverkar verksamheten, om brott anmäls och vilka brottsförebyggande åtgärder som finns på plats idag.
Resultatet av undersökningen kommer att användas för att utveckla arbetet med att stötta och involvera företagare i kommunen i ett mer effektivt brottsförebyggande arbete.
Cirka 3200 företag i kommunen med mer än 500 000 kronor i omsättning bjuds in att svara på enkäten.
Det är frivilligt att svara på enkäten och du kan avbryta när du vill. Dina svar kommer till oss först när du slutfört hela enkäten. Resultaten presenteras så att enskilda personers svar inte kan knytas till personen/företaget i fråga. Det kommer alltså inte synas i resultaten vilket specifikt företag som svarat vad.
Förutom svaren du ger i enkäten använder vi också uppgifter om ert företags
branschkod, antal anställda, omsättning och geografiskt område i kommunen där
företaget är lokaliserat. Dessa uppgifter har vi fått från tillgängliga register.
Ditt företags kontaktuppgifter som vi fått via tillgängliga register raderar vi när
undersökningen är genomförd. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s
dataskyddsförordning (GDPR).
Företagare i kommunen kommer att kontaktas via brev med information om undersökningen. Brevet innehåller två alternativ för att nå enkäten:
Enkäten tar cirka 10–15 minuter att besvara och kan göras via dator, surfplatta eller mobiltelefon. Den riktar sig till vd, platschef eller annan person med god kännedom om verksamheten.
Undersökningen genomförs tillsammans med Embrace Safety.
Inbjudan har skickats till cirka 3200 företag i Kalmar kommun med en omsättning på minst 500 000 kronor. Enkäten riktar sig i första hand till vd eller platschef.
Ja, det går bra. Men det är viktigt att den som svarar har god kännedom och insyn i företagets verksamhet.
Nej, ingen av länkarna är riskfyllda. QR-koden och tillhörande länk i brevet går till enkäten.
Du har två alternativ för att komma till enkäten:
Den andra länken i brevet går till kommunens webbsida som beskriver undersökningen. I enkäten finns också en länk till kommunens webbsida där du kan läsa mer om hur personuppgifter hanteras.
Syftet med undersökningen är bland annat att få kunskap och bättre förståelse för hur företagare i kommunen drabbas av brott, vilka brott man oroar sig över, hur brottsligheten påverkar verksamheten, om man anmäler de brott man drabbas av och vilka brottsförebyggande åtgärder man har på plats idag. Detta ger kommunen värdefull information som kan användas för att utveckla arbetet med att stötta och involvera företagen i kommunen i ett mer effektivt brottsförebyggande arbete.
Ja. Enkäten kan öppnas i vilken webbläsare som helst, oavsett om du använder dator, surfplatta eller telefon. Du hittar länken i brevet och kan enkelt skriva in den i webbläsarens adressfält.
Då har du inte svarat på hela enkäten. När du gjort det får du inga fler påminnelser. Gå till enkäten igen (via QR-koden eller länken) för att göra färdigt hela enkäten.
Nej, tyvärr finns inte den möjligheten. Undersökningen genomförs enbart digitalt.
Ja, det är helt frivilligt. Men dina svar är viktiga och bidrar till att kommunen kan stärka tryggheten för företagare.
Det tar cirka 10-15 minuter att besvara enkäten.
Undersökningen är öppen i sex veckor. Om du inte har svarat får du två påminnelsebrev under denna period.
Ja. Resultaten kommer inte redovisas på företagsnivå, och det går inte att se vilket företag eller vilken person som har lämnat specifika svar.
Ansvarig för undersökningen är Christian Gyldén Stray, brottsförebyggande samordnare.
christian.gylden-stray@kalmar.se
010–352 06 63
Undersökningen syftar till att ge kommunen kunskap om näringsidkares/företagares upplevda trygghet samt utsatthet för brott och konsekvenserna av detta för att kommunen i samverkan med polis ska kunna sätta in förebyggande insatser på goda grunder.
Undersökningen följer forskningsetiska principer, till exempel informationskravet och samtyckeskravet samt dataskyddsförordningen vad gäller hantering av personuppgifter. Det är frivilligt för näringsidkaren som får brevet att svara eller ej.
I det fall brevet med inbjudan att delta i undersökningen skickas via post till en enskild firma som delar adress med en privatperson utgör adressen en personuppgift som behandlas under undersökningens genomförande. Adresser till juridiska personer utgör i övriga fall ingen personuppgift.
I det fall kommunen väljer att via undersökningen samla in e-postadresser för att tex skicka ut ytterligare information såsom nyhetsbrev eller inbjudan till nätverk efter avslutad undersökning så kan behandling av personuppgift (e-postadresser) ske i undersökningen.
Anges e-postadresser av typen förnamn.efternamn@företag.se sker en personuppgiftsbehandling, anges e-postadresser av typen info@företag.se sker ingen personuppgiftsbehandling. Det är frivilligt för den som svarar på undersökningen att skicka in sin e-postadress till kommunen.
De företagsadresser som undersökningen skickas till har tagits fram via ett företagsregister över företag registrerade inom kommunen. Undersökningen skickas till alla företag med en viss omsättning per år.
Den personuppgiftsansvariges rättsliga grund för denna behandling av personuppgifter är att den personuppgiftsansvariga verksamheten ska kunna utföra uppgifter av allmänt intresse (Dataskyddsförordningen, Artikel 6 1e).
Personuppgifter hanteras endast under undersökningens genomförande och då på ett informationssäkert sätt och endast av dedikerad personal hos vår leverantör Embrace Safety AB som arbetar med den aktuella undersökningen.
Personuppgifter som behandlas i undersökningen lagras bara under undersökningens genomförande. När undersökningen är slutförd raderas samtliga personuppgifter så att den slutgiltiga datafilen anonymiseras.
Dataskyddsförordningen reglerar särskilt aspekten kring delning av personuppgifter med tredje land, det vill säga länder som inte är en del av den Europeiska unionen. I genomförandet av undersökningen förekommer ingen sådan delning av personuppgifter med tredje land.
Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i undersökningen är:
Robert Karlsson, digitaliseringsledare
robert.karlsson@kalmar.se
Om du som registrerad har synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss eller lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för dataskyddsfrågor.imy@imy.se
Vartannat år gör vi en trygghetsundersökning i hela Kalmar kommun.