Frågor och svar

För att ni snabbt ska kunna få svar på de vanligast förekommande frågor vi får till oss på KHS har vi sammanställt dessa här

Hjälpmedel

Kontrollera om

  • Laddaren sitter i
  • Nödstopp är nedtryckt
  • Joysticken påverkad vid uppstart

I "Rutinhandbok för hjälpmedelshantering" finns en tydligt rutin på hur du ska gå tillväga. Rutinen heter "Förskrivning och projektering av stationär lyft".

Vid flytt av taklyftsmotor inom samma vårdenhet/avdelning (som har samma vårdenhetsnummer i webSESAM) ska du registrera en arbetsorder i webSESAM av typen "Flytt av taklyft". Fyll i från vilket rum taklyftsmotorn ska flyttas och till vilket rum. E-posta arbetsordern till leverantören.

Vid flytt mellan avdelningar som inte har samma vårdenhetsnummer i webSESAM, ska en hämtorder registreras från den befintliga placeringen samt en ny förskrivning/beställning till den nya placeringen. I "Rutinhandbok för hjälpmedelshantering" finns en tydligt rutin på hur du ska gå tillväga. Rutinen heter "Förskrivning och projektering av stationär lyft".

EP-larm förskrivs av läkare på medicinsk- eller barnmedicinsk klinik, vid neurologisk klinik inom habiliteringen. Det ligger inte på kommunens ansvar att tillhandahålla dessa larm. I kommunen kan däremot förskrivning av produkter som ger person med funktionsnedsättning, boende i ordinärt boende, möjlighet att påkalla uppmärksamhet, passivt eller aktivt, till anhörig. Utrustningen kan vara såväl stationär som portabel.

För personer med funktionshinder boende i vård- och omsorgsboende ansvarar boendet för larmet. Trygghetslarm, med eller utan anpassning, beviljas via biståndsbeslut enligt Socialtjänstlagen.

Det är viktigt att vikt och längd nämns på elrullstolsanmälningarna för att elrullstolarna ska kunna ställas in korrekt. Det gör det även enklare för hjälpmedelskonsulent och tekniker att välja vilken elrullstol som är lämpligast och vilka inställningar som behöver utföras före utprovningen. Samtliga elrullstolar har en uttalad max brukarvikt som är viktig att ta hänsyn till och en del elrullstolar har fjädring som anpassas utifrån brukarens vikt.

Behovstrappan finns på hemsidan under "Förskrivare" men även under "Allmänhet".
OBS! Där är det bara en "titta"-funktion det går alltså inte att beställa via den sidan. Vill du lägga en förskrivning via Behovstrappan måste du logga in dig i webSESAM.

Konsulenter

Du ska alltid skicka in en anmälan via webSESAM för att ditt ärende ska påbörjas. Blanketterna hittar du under rubriken "Blanketter".

Under "Förskrivare - Handböcker och manualer" finns en lathund där det står beskrivet hur du går tillväga. Alla ärenden ska registreras i webSESAM.

När du lägger en beställning via webSESAM tilldelas den förskrivna artikeln en statistikkod automatiskt utifrån vilken trappa och trappsteg du valt att förskriva artikeln från.

När du fyller i en manuell förskrivning på en artikel behöver du därför ange från vilken trappa (ex. trappa "Förflyttning") och vilket trappsteg (ex. trappsteg 4 "Förflytta sig utanför bostaden för att utföra aktiviteter i det dagliga livet") du baserar din förskrivning på så vi på KHS kan lägga in det på den redan registrerade förskrivningen så artikeln får korrekt statistikkod. Det räcker med att du anger förkortningen för vilken trappa/trappsteg du har valt (ex. F:4 för ovanstående exempel).

När du förskriver en elrullstol i webSESAM måste du fylla i en AEN för att komma vidare i din förskrivning. När du registrerar en manuell förskrivning i webSESAM måste du också bifoga en AEN för att vi på KHS ska kunna genomföra förskrivningen. Blanketten heter "Manuell förskrivning-Bilaga med AEN" och den hittar du här på hemsidan under Blanketter.

I dagsläget gäller det endast på elrullstolar, övriga hjälpmedel/artiklar som beställs genom manuell förskrivning behöver du inte bifoga en AEN.

Tillbehör och reservdelar

Nej, du kan aldrig beställa nya tillbehör via arbetsorder. Nya tillbehör förskriver du i webSESAM via kundorder. Vill du att hjälpmedelstekniker monterar ett tillbehör kopplar du förskrivningen till en arbetsorder. Läs mer om hur du kopplar en förskrivning till en arbetsorder i frågorna längre ner under "WebSESAM". I  "Handbok för webSESAM" under rubriken "Öronmärka arbetsorder till registrerad kundorder" finns mer detaljerade instruktioner.

Ja du kan beställa en reservdel till buffert genom att lägga en arbetsorder och välja "Beställning av reservdel" på Typ av åtgärd. KHS plockar ihop vad som beställts och skickar till buffert med ordinarie transport. Debitering av tid 420 kr/tim (minsta debiterbara tid 15 minuter) sker på dessa beställningar.

Du registrerar en arbetsorder i webSESAM till hjälpmedelstekniker. Du behöver aldrig förskriva ett nytt tillbehör om det redan finns förskrivet på personen, det ses då som en reservdel.

WebSESAM

Gå till webSESAM:s inloggningssida och klicka på "Glömt lösenord?". Skriv in ditt användarnamn och klicka på "Skicka lösenord". Lösenordet skickas till din e-postadress som finns registrerad i Sesam. Har du även glömt ditt användarnamn tar du kontakt med IT-samordnare på KHS .

Om du inte hittar artikeln när du sökt på leverantörens artikelnummer eller benämning tar du kontakt med inköpare på KHS som skapar ett Sesam-nummer för denna.

Du kan öronmärka en arbetsorder till en registrerad kundorder för att KHS personal ska göras uppmärksamma på att dessa hör ihop. När kundordern är registrerad går du in på mottagarens hjälpmedelsbild, klickar på artikelnumret (OBS! Kundordern får ej vara utlevererad) och sen väljer du Arbetsorder.

En ny arbetsorder öppnas som du fyller i som vanligt och verkställer. Då blir arbetsordern öronmärkt till kundordern och utleverans går inte att göra förrän arbetsordern är avslutad.

För mer detaljerad instruktion se "Handbok för webSESAM" eller "Komponenthantering i webSESAM" för att öronmärka en beställd komponent mot en arbetsorder.

Fler sidor inom förskrivare

Avvikelser och reklamationer

Hjälp oss förbättre vår verksamhet

Behovstrappan

Behovstrappan

Blanketter, checklistor och orderguider

Ifyllnadsbara blanketter, checklistor och orderguider

Handböcker och manualer

Förskrivningsanvisningar, Rutinhandbok för hjälpmedelshantering med flera

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till KHS personal

Sortiment- och avtalsinformation

KHS upphandlade sortiment

Utbildning och visning

KHS erbjuder utbildning, information och visning till förskrivare och rehab personal i de 12 samverkanskommunerna.

WebSESAM

IT-stöd till förskrivare och beställare inom KHS

Senast uppdaterad: 11 november 2019
Publicerad: 17 januari 2018