Elevhälsan rör alla elever - men alla har olika behov. För elever i förskola, grundskola och grundsärskola finns möjlighet att ta del av elevhälsans resurser och kompetenser.
Elevhälsan omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser.
Övergripande mål för elevhälsa inom utbildningsförvaltningen och
Södermöre kommundel är:
Barn som är i behov av särskilt stöd ska få detta tillgodosett av förskolan och skolan. Det är rektor som ansvarar för att se till att stödbehovet utreds och att barnet får rätt insatser. Barnets vårdnadshavare ges möjlighet att vara med vid utformningen av det särskilda stödet.
Psykologens viktigaste uppgift är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande och bidra med kunskap för en optimal utveckling i förskola och skola.
Psykologen arbetar främst med att handleda och utbilda förskolans och skolans personal. Psykologen kan även utreda enskilda barn och elevers behov i situationer där man behöver mer information för det pedagogiska arbetet.
Elever, vårdnadshavare och personal kan komma i kontakt med psykolog genom rektor.
Josefine Hedfors (föräldraledig)
josefine.hedfors@kalmar.se
Karina Nilsson
karina.nilsson@kalmar.se
Lena Jonssonlena.jonsson_3@kalmar.se
Malin Annegård
malin.annegard@kalmar.se
Maria Sävenstedt
maria.savenstedt@kalmar.se
Stina Jonssonstina.jonsson@kalmar.se
Kurator återfinns på respektive grundskolas sida.
Skolsköterska och skolläkare utgör Elevhälsans medicinska insats (EMI),
tidigare kallad Skolhälsovården. EMI bidrar med medicinsk kompetens kring barns och ungdomars utveckling, psykiskt, fysiskt och socialt. EMI är en del av elevhälsan och arbetar förebyggande och hälsofrämjande.
EMI erbjuder alla elever hälsosamtal i förskoleklass, årskurs 4 och årskurs 7
samt hälsoundersökning i årskurs 2. Vid dessa genomförs screening med avseende på syn, hörsel, tillväxt och rygg.
EMI ansvarar också för att genomföra vaccinationer enligt det nationella
vaccinationsprogrammet och för att komplettera vaccinationer hos ofullständigt vaccinerade elever.
EMI fungerar också som stöd för rektor i arbetet med att utreda elevers behov av stöd för att nå utbildningens mål.
Elever kan vid behov anlita EMI för enkla sjukvårdsinsatser.
Karin Lingekarin.linge@kalmar.se
Malou Axelsson-Johansson
marie-louise.axelsson-johansson@kalmar.se
När barn och ungdomar behandlas på sjukhus eller dagsjukvård och inte kan gå i sin ordinarie skola, har de rätt till undervisning på sjukhusskola.
(Skollagen 24kap. §16-19)
Sjukhusskolan erbjuder undervisning i årskurs 1-9 samt gymnasieskolan. Undervisningen bedrivs i sjukhusskolans lokaler eller på avdelningen och anpassas efter elevens hälsotillstånd.
Den ordinarie skolan är ansvarig för elevens utbildning under den tid eleven vårdas på sjukhus. Sjukhusskolan samarbetar med elevens ordinarie skola för att elev så smidigt som möjligt ska kunna återvända till sin skola efter sjukhusvistelsen.
Hus 18, plan 2
Länssjukhuset, 391 85 Kalmar
Lena Elgan, leg. lärare
010-35 25 4280480-819 85lena.elgan@kalmar.se
Avdelning 51 Barn- och ungdomspsykiatrin
Länssjukhuset, 391 85 Kalmar
Catarina Berglund, leg. lärare
070-269 79 10
catarina.berglund@kalmar.se
Specialpedagoger i centrala elevhälsan (MSU) arbetar i ett 1-16-årsperspektiv och vägleder genom pedagogisk handledning och konsultation såväl enskild pedagog som arbetslag i förskola och skola. Syftet är att utveckla metoder och arbetssätt för att öka måluppfyllelsen.
I gruppen finns fördjupad kompetens inom områdena: språk– och kommunikation, grav språkstörning, SvA, flerspråkighet, intellektuell funktionsnedsättning (utvecklingsstörning), autismspektrumtillstånd, assisterande teknik, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, läs- och skrivsvårigheter, alternativ kommunikation (AKK), matematik, syn och hörsel.
Camilla Sandström Nordin
camilla.sandstrom-nordin@kalmar.se
Eva Gyllin
eva.gyllin@kalmar.se
Jeanette Ekbergjeanette.ekberg@kalmar.se
Jenny Almkvist
jenny.almkvist@kalmar.se
Lena Ziegenfeldt
lena.ziegenfeldt@kalmar.se
Inom centrala elevhälsan finns syn- och hörselpedagoger och deras uppdrag är att:
Camilla Johansson (hörsel)camilla.johansson_3@kalmar.se
Stina Jonsson - psykologstina.jonsson@kalmar.se
Elwira Bergman - kurator
elwira.bergman@kalmar.se
Elisabeth Karlsson - kurator
elisabeth.karlsson_3@kalmar.se
Jeanette Magnusson - specialpedagogjeanette.magnusson@kalmar.se
Specialskolan är till för elever som behöver en annan skolform. Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, driver på uppdrag av staten fem regionala specialskolor med tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö från förskoleklass till årskurs 10. Den tvåspråkiga undervisningen avser svenska och teckenspråk.
De regionala specialskolorna vänder sig till elever som är döva eller har en hörselnedsättning och som har behov av tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö. Inom målgruppen kan det finnas elever som även har ytterligare funktionsnedsättning.
De fem regionala specialskolorna finns på följande orter:
Det finns även ett Riksgymnasium i Örebro för elever som är döva eller har en hörselnedsättning.
Specialskolorna följer läroplanen för specialskolan och tar emot elever inom sitt regionala upptagningsområde. Kalmar län tillhör upptagningsområdet för Östervångsskolan i Lund.
Läs mer på SPSMs hemsida
Kontaktcenter
Stadshuset
Östra Sjögatan 18
Box 611
391 26 Kalmar
Chef för central elevhälsa
Gröndalsvägen 21
392 36 Kalmar
Box 611
391 26 Kalmar