Utforska de senaste inom pedagogik och skolutveckling genom #REKTORSPRATs inspirerande föreläsningar. Föreläsarna, som kommer från alla kommuner i länet, delar med sig av sina insikter och erfarenheter för att stärka skolutvecklingen i regionen.
Linda berättar om den verksamhetsutvecklingsdeklaration som Linda skrev i rektorsprogrammet utifrån att en verksamhet övervägande i sitt systematiska kvalitetsarbete fokuserade på vad för aktiviteter som genomförts i förhållande till de nationella målen, men har för lite av fördjupad analys av vad som behövs för att med kvalitet utveckla undervisningen vidare.
Sofia och Agnes berättar om CAN:s regionala undersökning om skolelevers drogvanor i Kalmar län, ett arbete som involverar rektorer, lärare och elever.
Hur genomförs denna undersökning? Vad visar resultatet? Och hur kan skolan fortsätta arbeta med ANDTS-frågor inom ramen för sitt uppdrag?
Marie-Sofie och Ann-Charlotte berättar om deras arbete med att arbeta ihop flera förskolor till ett och samma team där de arbetar med glädje, nyfikenhet tillsammans. Att bygga ett hållbart team med hjälp av rekrytering, kollegialt lärande, medarbetarnas delaktighet, ledningsgrupp med olika uppdrag och två rektorer med ett delat ledarskap. Att bygga en ny förskola- hålla i och hålla ut i förändringsarbete och utmana förskolans kultur.
Emma berättar om att förbättra en kultur på en skola - hur hon gjorde för att vända en skola till att bli en sammanhållen och positiv skolkultur där både elever och personal trivs och utvecklas. Emma berättar om hur man får med alla på tåget gällande skolutveckling, gemensamma visioner, trivsel och arbetsglädje på en skola är inte alltid enkelt. Emma kommer berätta om förbättringsarbete gällande elevhälsan, deras gemensamma förhållningssätt, tydliggörande ledarskap i klassrummet och arbetsglädjen bland kollegorna. Under föreläsningen kommer Emma även berätta om och visa de böcker de har arbetat med på olika sätt i förbättringsarbetet.
Per-Ola berättar om en rektors ansvar att utifrån ledning och stimulans säkerställa tillgängliga lärmiljöer samt väl fungerande särskilt stöd i en skola för alla.
Therese och Ulrika kommer berättar om att de sedan flera år tillbaka har gemensamma träffar där rektorer, samverkansgrupp och pedagoger möts kring begreppet likvärdig förskola. Flera forskare lyfter fram värdet av att skapa en tydlig kompass för hur uppdraget ska genomföras, en inre engagerad riktning för att skapa en slags gemensam förståelse.
Malin berättar om modellen ʺKRIBOʺ som har växt fram under flera års tid av utvecklingsarbete. Idag är det en modell som skolorna förhåller sig till och arbetar efter vad det gäller struktur, undervisning, relationer och förhållningssätt.
Ulrika, Roger och Lilly berättar om Färjestadens skola som under några läsår arbetat med projektet ʺorganisera för inkluderingʺ. Ett projekt om tidiga insatser och tillgänglig lärmiljö men även för att ge förutsättningar för lärare att få utveckla sin undervisning i en hållbar arbetsmiljö.
Helene berättar om ett lärande exempel genom att ha: målinriktad styrning och ledning, organisation och budget i balans, grupputveckling för att skapa ett gott samarbetsklimat, ett hälsofrämjande perspektiv och elevernas lärande i fokus.
Jeanette och Linda berättar om förskolorna i Vimmerby kommun som under fem år utbildat pedagoger genom en processinriktad kurs i pedagogisk dokumentation via Reggio Emilia institutet. Fokuset har varit språkutveckling med stöd av estetiska lärprocesser.
Penelope berättar om hennes erfarenheter av att leda inför, i och under ett stort skolprojekt med total nybyggnation. Från en liten F-3-skola med en historik från 1950-talet som går ur sina lokaler sommaren 2022 till ersättningslokaler på olika platser geografiskt till att påbörja förvandlingen till en tvåparallellig F-6-skola med inflytt i en helt ny sommaren 2025. Följ med på en rektors resa av att leda en liten skolenhet i förändring med fokus på visionen om en lärande organisation som präglas av en nyfikenhet och gemenskap. Där nya förutsättningar och strukturer skapar andra möjligheter.
Åsa och Ann-Charlotte berättar om Oskarshamns kommuns förskoleområde som har gjort gemensamma ställningstagande som ska utgöra en kompass och leda till en mer likvärdig utbildning i våra förskolor. I den här föreläsningen berättar de om hur deras förskola har arbetat vidare med att formulera och konkretisera förskolans "HUR" i en utbildningsplan.
Annika kommer att diskutera vilken roll en förskola spelar mitt i ett nyetablerat bostadsområde. Hon kommer att fokusera på att leda med en tydlig vision och mål för att utbilda demokratiska samhällsmedborgare. Förskolan är ofta den första platsen där människor möter sina grannar och skapar relationer.
Malin berättar om hur man kan organisera en skola 2024 för att klara av de utmaningar som finns. Malin tar utgångspunkt i Tallhagsskolan, som är en ny högstadieskola i centrala Kalmar. Här har man planerat för att allt ska hänga ihop och ha ett sammanhang- genom kalendarie/möten/uppdrag/roller. Här får man en kort inblick i det arbete som gjorts och hur de fungerar efter tre år.
Ulrika och Jens berättar om att i Skolinspektionens kvalitetsgranskningar har man sett att flertalet skolor behöver systematisera sitt jämställdhetsarbete. Tillingeskolan fick högsta betyg när det gäller jämställdhetsarbetet, och även de andra punkterna som granskades.
Pia berättar om att ständigt utveckla verksamheten utifrån en föränderlig omvärld är en förutsättning för att vara relevant och attraktiv utbildningsorganisation. I Kalmar satsas det på kväll,- helg, och nattomsorg som ett komplement till verksamheterna vilket gör att vi tillsammans med vårdnadshavarna skapar bästa möjliga förutsättningar för att barnen ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt. Det blir lösningen för vårdnadshavare att få ihop livspusslet med arbete på obekväma tider.
Jeanette berättar om en rektors komplexa vardag med utmaningar, dilemman och lösningar. Att tillsammans leda skolutveckling med hjälp av tillit, organisation och en smula mod...
Sara berättar om det systematiskt kvalitetsarbete man har gjort under tre års tid på Parkskolan. Under den perioden har meritvärdet för slutbetyg i åk 9 förändrats från 205 till 223 poäng, och behörigheten till nationellt program från 70% till 91%. Hur gjorde de?
Anna kommer att beskriva hur Björkenäs förskola har organiserat sig för att säkerställa att alla barn får systematisk språkutveckling tre dagar i veckan. Hon kommer också att berätta om organisationen mellan kl. 9.00-14.00 och hur olika typer av planerad undervisning erbjuds under denna tid, måndag till fredag.
Jenny Nilsson berättar om en rektors syn på ett nära ledarskap för att organisera och skapa förutsättningar för en gemensam reflektionskultur och en samsyn, där begrepp som tillsammanshet och likvärdighet genomsyrar utbildningen.
Emma berättar om hur Mönsterås komvux valt att planera sin elevstödjande organisation som resulterat i goda resultat för eleverna. Fokus har varit inom tre områden: undervisning, samverkan/samsyn och elevstöd.
Josephine berättar om Astrid Lindgrens skola F-9 som sedan flera år tillbaka arbetat tillsammans med UNICEF och Rättighetsbaserad skola. Hur de har gått tillväga och vad "Rättighetsbaserad skola" innebär kommer att delges under föreläsningen.
Emma och Karin berättar om hur Tallhagsskolan har under det senaste året sett ett ökat antal elever som hamnat i kriminalitet. För att arbeta strukturerat på skolan och i samverkan med andra myndigheter har en arbetsmodell arbetats fram för att snabbare identifiera ungdomar med riskbeteende.
Maria genomgår forskningsfältet kring skillnader i förutsättningar för hälsa, dagens levnadsvanor och dess påverkan på hur barn och ungdomar mår och i förlängningen kan ta till sig kunskap.
Daniel och Cecilia kommer berätta om hur efterlevandestödet till barn är utformat liksom den rutin för suicid på skola/förskola som utvecklats i händelse av en elevs eller medarbetares självmord.
Emma, Christina och Ulrika berättar om hur de utvecklat ett systematiska kvalitetsarbete genom hela styrkedjan, för att på ett ännu tydligare sätt fått fokus på arbetet med det som är viktigt på riktigt. Och även hur de kommer arbeta framåt för att förstärka att kvalitetsarbete är det som sker närmast våra barn och elever.
Helena kommer att dela insikter om skolans och förskolans arbete med krisberedskap. Hon kommer att diskutera inrymning och utrymning, hur strukturer växte till ödmjukhet, samt utmaningar och fallgropar i att hitta lösningar och våga gå vidare.
Katrin berättar om hur små landsbygdskommuner kan jobba med tidiga insatser. Goda exempel lyfts från Kronobergs län och Tingsryds kommun.
Annelie och Pia berättar om Bjurbäcksskolans trygghetsteam som utökades hösten 2023. Trygghetsteamet ingår idag i skolans elevhälsoteam och arbetar för en positiv skolmiljö, där skolans värdegrund efterlevs och framhävs. De samarbetar nära med skolans lärare och pedagogisk personal för att identifiera och stödja elevernas individuella behov och för att skapa en övergripande positiv skolmiljö, för att säkerställa att skolans värdegrund efterlevs och framhävs. Trygghetsteamet samarbetar också med kurator för att hantera problematisk skolfrånvaro, deltar på temadagar, utbildningar för elever, föräldrar och personal kring ämnen som psykisk hälsa, mobbning och drogförebyggande åtgärder. Trygghetsteamet arbetar med elever som behöver extra stöd för sin sociala och emotionella utveckling. Det inkluderar samtal på såväl individ- som gruppnivå samt även olika former av mentorstöd.
Elin och Mia berättar om arbetet med ett gemensamt och systematiskt utvecklingsarbete genom ”förskolans utvecklingsgrupp”. Gruppens arbete utgår från material utgivet av Skolverket, vilket också konkretiserats på samtliga av kommunens förskolor.
#REKTORSPRAT är en unik möjlighet att fördjupa dig i ämnet som formar framtidens utbildning.
#REKTORSPRAT är fylld med spännande föreläsningar, möjligheter att nätverka och utforska de senaste innovationerna.
Vi kan presentera en rad spännande utställare, som kommer att finnas på plats under #REKTORSPRAT.
#REKTORSPRAT är en unik länsgemensam utbildningskonferens för rektorer, biträdande rektorer och skolchefer.
#REKTORSPRAT hålls på Tallhagsskolan i Kalmar. En vänlig uppmaning till hållbarhet när det kommer till transporten.