Inför skolstarten finns det en del saker du som vårdnadshavare måste fylla i och veta för att skolgången ska bli så bra som möjligt.
Denna e-tjänst ska fyllas i årligen av dig som vårdnadshavare vid läsårsstart. Informationen är nödvändig för oss vid ex. eventuella krissituationer. Skulle förändringar ske under läsåret är det viktigt att du uppdaterar informationen så att den alltid hålls aktuell.Fyll i barn- och elevinformation Länk till annan webbplats.
I Edlevo kan du svara på samtycken. Här kan du också se alla aktuella samtycken för ditt barn. Samtycken är synliga i Edlevo när terminen börjar.Läs mer om Edlevo appen här Länk till annan webbplats.
Har ditt barn behov av specialkost? En ny ansökan måste lämnas in för varje läsår. Specialkost kan fås av medicinska skäl. Vid medicinska skäl lämnas intyg från läkare eller dietist till skolan.Ansök om specialkost Länk till annan webbplats.
Om ditt barn ska gå i en annan än den i upptagningsområdet, har växelvis boende eller funktionsnedsättning behöver du som vårdnadshavare göra en ny ansökan inför varje läsår. Om ditt barn går på skolan i upptagningsområdet, och som uppfyller kilometeravståndet enligt skolskjutsriktlinjer, får barnet skolskjutskort vid terminsstart utan att du behöver göra en ansökan.
Ansök om skolskjuts Länk till annan webbplats.
Går ditt barn på fritidshem registrerar du och uppdaterar tiderna för fritidshemmet i Edlevo.Läs mer om Edlevo app här Länk till annan webbplats.
Avgiften för fritidshemsplatsen baseras på din inkomst. Uppdatera din aktuella inkomst på "Mina Sidor. Kom ihåg att anmäla ändrade familjeförhållanden, antingen vid separation eller nytt samboende, för att den debiterade avgiften ska bli rätt vid den årliga kontrollen av inkomsten. Inkomstuppgift för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg Länk till annan webbplats.
Om du saknar e-legitimation, kan lämna svar via olika blanketter. Hör av dig till skolan eller kontakta kommunens kontaktcenter.010-352 00 00
I vissa årskurser lånar skolan ut en dator med tillbehör till eleven som ett verktyg för lärande. Eleven är skyldig att ta hand om utrustningen, vara aktsam med den och använda den på ett lämpligt sätt. Eleven ansvarar för datorn och dess tillbehör under hela lånetiden, och eleven får inte låna ut eller överlåta den till någon annan.
Om datorn blir stulen eller förlorad måste eleven anmäla det till sin mentor och göra en polisanmälan. Om datorn skadas på ett sätt som inte täcks av garanti eller om den förloras, är eleven ersättningsskyldig gentemot skolhuvudmannen enligt Skadeståndslagen, det vill säga om eleven varit oaktsam med datorn eller uppsåtligen, det vill säga avsiktligen, skadat den.
Eleven får använda datorn tills eleven slutar på skolan.
Alla elever i Kalmar kommun har tillgång till Google Workspace for Education och en e-postadress. Användarkontot är aktivt så länge som eleven går på skolan och avslutas när skolgången upphör.
Kontot i Google Workspace får endast användas till skolarbete och inte för att registrera sig i privata tjänster. Kontot kan komma att granskas för att upptäcka eventuellt missbruk eller felaktig användning.
Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter. Länk till annan webbplats.