Detta vill vi uppnå:
- Södermöreskolan skall vara en trivsam och trygg arbetsplats med ett öppet och tillåtande klimat .
- ”Vi–känsla” och gemenskap; elever och personal gör ett jobb tillsammans och tar gemensamt ansvar för detta.
- Kunskap står i centrum i en skolvardag som våra elever upplever meningsfull och där de känner lust inför lärandet. Med goda ämneskunskaper som bas bygger vi helheter och sammanhang.
- Inflytande och ansvar är honnörsord och genomsyrar verksamheten.
Så här gör vi:
- All personal på skolan utövar ett tydligt ledarskap baserat på positiva förväntningar och ett lösningsfokuserat förhållningssätt.
- Värdegrundsfrågorna vävs återkommande in i skolarbetet och ger tillsammans med övrig kunskapsinlärning våra elever en god bas i deras utveckling till demokratiska samhällsmedborgare. Detta arbete syftar även till att skapa en god arbetsmiljö och förebygga kränkningar och mobbning.
- Lärarna jobbar medvetet med gruppdynamiken i sina klasser. Likväl som våra elever skall stärkas i sin utveckling som individer skall de samtidigt lära sig att fungera i ett sammanhang med andra, vilket inkluderar att kunna samarbeta med alla i en grupp/klass.
- Relationen mentor-elev är viktig och vi genomför därför regelbundna samtal (månatliga avstämningar och utvecklingssamtal).
- Alla personalgrupper prioriterar att vistas i korridorer, uppehållsrum och på skolgården i syfte att bättre lära känna våra elever och skapa ett naturligt umgängesklimat mellan ungdomar och vuxna.
- Lärarna strävar efter att sätta in undervisningen i större sammanhang och anknyta till aktuella frågor. Detta i syfte att göra inlärningen meningsfullare och mer lustfylld för eleverna. För att kunna göra detta är goda ämneskunskaper en nödvändig bas.
- Lärarna ger sina elever kontinuerlig feedback, alltid utifrån ett positivt förhållningssätt till varje individ.
- Elevråd och klassråd hålls varje månad.
- Föräldramöten sker i varje klass minst en gång per termin.
Länk till den schysta skolan