Vi utgår från det kompetenta barnet och därför ska lärmiljöerna vara tillgängliga och på barnens nivå. Vår utbildning genomsyras av våra ledstjärnor som är kunskap, glädje, gemenskap och trygghet.
På Rinkabyholms förskola utgår vi från ett projekterande arbetssätt samt från SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) där fokus läggs på tillgängliga lärmiljöer.
På enheten har vi arbetat fram en basplan där samtliga avdelningar ska ha bland annat en byggmiljö, ateljé och läs och språkinspirerande miljö med flera. För oss är det viktigt att det finns en progression i lärmiljö och material.
Hos oss är det barnens tankar som styr projektarbetets utveckling. Genom att ha samma projektstruktur för de olika åldrarna kan vi använda varandras kompetenser och därigenom höja kvaliteten i utbildningen. Enheten har gjort en satsning för 5-åringarna. Barnen möts i makerspace där digitala verktyg möter estetiska lärprocesser.
Vi har fördelen att ha tre olika förskolegårdar och kan använda oss av varandras. Allt från Månens gård med skogsmiljö, till den mindre mer överskådbara på Solen till de stora ytorna på Stjärnan. I makerspace på Stjärnan hittar ni även en köksträdgård som drivs utav 5-åringarna utifrån naturvetenskap och hållbar utveckling.
Här kan du läsa mer om förskolan Rinkabyholm
Modersmål i Kalmar kommuns verksamheter
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor
Här kan du läsa om förskolans verksamhetsidé, vision, pedagogik med mera
Här hittar du länkar till styrdokument för förskolan