Barn tillbringar en stor del av sin tid på förskolan. Därför är det viktigt att vi arbetar med miljöfrågor i vår verksamhet.
Det är viktigt att vi på förskolan arbetar med miljöfrågor, både för att barnen ska få en så bra miljö som möjligt att vistas i och för att vi ska minska den påverkan verksamheten har på vår gemensamma miljö.
En positiv framtidstro ska prägla utbildningen (Lpfö18). Vi arbetar med hållbar framtid där vi tar vara på barnens nyfikenhet och utmanar och stimulerar intresse för kunskaper om natur, samhälle och teknik. Vi använder oss av vår närmiljö då vi har både hav och skog i närheten möjliggör detta till promenader, lek och utforskande i olika miljöer.
Vi arbetar med och uppfyller kraven för ”Grön flagg”. Detta är ett koncept som ”Håll Sverige rent” har skapat för att bidra till ett aktivt och långsiktigt arbete mot hållbar utveckling.
Varje år väljer förskolan ett nytt område att arbeta med. Tillsammans med barnen utforskar, experimenterar och lär vi oss om hur vi ska arbeta mot hållbar utveckling.Grön Flagg på Håll Sverige Rents webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Det handlar om ett gemensamt ansvar och en långsiktig global utveckling. FN:s definition på hållbar utveckling är:
"en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".
På förskolan är barnen utsatta för ungefär samma kemikalier som hemma fast ibland i ännu högre utsträckning, visar forskningen. Det kan bero på att problemmaterial som skumgummi och mjukgjord PVC är särskilt vanliga på förskolan. Det är extra oroande med tanke på hur mycket tid de flesta barn spenderar där. Barn är också känsligare och påverkas mer än vuxna.
Under 2014 genomförde miljöenheten ett tillsynsprojekt där vi informerade och delvis inventerade leksaker och hobbymaterial på förskolorna i kommunen. Syftet med projektet var inte att döma ut produkter utan att ge handfasta tips och råd så att verksamheterna själva kan bedöma vilka produkter som är lämpliga eller mindre lämpliga i en förskolemiljö.
År 2015 förtydligades arbetet genom att varje förskola upprättade en
handlingsplan med fem mål, gällande för året.
Från och med 1 januari 2016 pekades följande mål ut i kommunens dokument Verksamhetsplan med budget 2016: "Samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att tillsammans med barn- och ungdomsnämnden och servicenämnden ta fram en plan för hur, samt också starta arbetet med att fasa ut farliga ämnen i förskolor och skolmiljöer för att skapa en sådan giftfri miljö som möjligt."
För mer information om giftfria förskolor och skolmiljöer kontakta:
Clas Wolke, miljösamordnare och planeringssekreterare utbildningsförvaltningen010-352 60 19e-post Clas Wolke
Hälsoskydd, samhällsbyggnadskontoret010-352 00 00sam.byggnadskontoret@kalmar.se
Här kan du läsa mer om förskolan
Här kan du läsa om förskolan Lindös verksamhetsidé, pedagogik och vision med mera
Här finns länkar till förskolan Lindös styrdokument
Matsedel och kostpolicy för Kalmar kommuns skolor och förskolor
Modersmål i Kalmar kommuns enheter
En hög tillgänglighet i förskolan är en förutsättning för att alla barn ska kunna delta på lika villkor