Konstinköp 2024

2024 utökades konstsamlingen med 27 nya konstverk för ett värde av 200 000 kronor.

I 2024 års utställning finns 21 konstnärer representerade. Efter utställningen kommer konstverken att placeras ut inom kommunen på olika platser.

"Museiklanod nr8"

Sarah Bouamrane

“Reeds”

I mitt huvud finns ett arkiv med bilder. Miljöer, saker och händelser som framkallat känslor och nyfikenhet för att präntat sig fast. Med tiden fyller fantasin i dessa bilder, jag klipper och klistrar bland olika minnen, förstärker, förvränger och målar om. Och det är här någonstans som mina arbeten börjar ta form.

Imaginary garden är inspirerad av rörelsen och rytmen i en vild växtlighet. Här blandas kryp och växtliv från vår värld med former från fantasin.

"Museiklanod nr8"

Örjan Wikström

” Kvinna, efter Hammershöj”

Jag gjorde en svit målningar inspirerade av den danske konstnären Vilhelm Hammershöj. Motivet är konstnärens hustru Ida.

"Museiklanod nr8"

Agneta Bolin Bjerkman

” Flossa”

Flossa och rya används mest till mattor. En flossamatta har en tät upprättstående relativt kort lugg och en ryamatta har en glesare lugg med längre ändar, som ligger ner utmed bottenvävnaden.

Personlig reflektion om tekniken väv i flossateknik som konstnärligt uttryck:
Jag har i min uppväxt- som barn fått vara med när min mamma satt i vävstolen, och blev ju nyfiken och intresserad av hur man gör!

I min utbildning valde jag därför att gå kurser i vävning på Sätergläntans vävskola i Dalarna och konstnärliga utbildningar.

Som vuxen - när jag började med egen konstnärlig verksamhet, blev det en utmaning att hitta egna personliga uttryck. Så tekniken att väva flossa - blev ett sätt att få eget personligt och konstnärligt eget uttryck - att göra ” pixlade bilder” i textila tekniker.

"Museiklanod nr8"

Hanna Folkesson

”Badande”

Olja på pannå. Målningen, tillsammans med kolteckningar och andra oljemålningar kom till i arbetet med romanen Badort, (Norstedts 2023) av Hanna och Tove Folkesson. Målningen Badande kom att bli en del av omslaget till boken.

"Museiklanod nr8"

Oskar Palmbäck

”Stina”

Verket ”Stina” kom till efter en utställning jag hade på Kungliga Tennishallen 2023 i Stockholm. Min svärfar skickade mig en svartvit bild på sin mamma Stina som elegant slog en ”enhandsbackhand” på Öregrunds tennisbanor (1958) och jag blev inspirerad att göra en tolkning av fotografiet. Originalet hänger i min svärfars kök på Gotland.

"Museiklanod nr8"

Anders Ludvigson

”FLOATING GREEN PLANTS 2”

Fotograferingen gjordes från båt, omgivningen består av hög vass och grön vegetation. Man ser vass och andra flytande gröna växter som dels befinner sig under, på och ovan den vattenytan. Vattnet skapar speglingar av den omgivande vegetationen och även sommarhimlen ovanför. Vattenytans mjuka, långsamma vågrörelse bryter även växternas normala linjer i mer ”abstrakta former”. Ett annorlunda perspektiv.

Avsikten var att försöka fånga något av den ständigt föränderliga, sköra skönhet i vackra former, färger, som finns i den vattenmiljö som vårsjöar utgör. En viktig förutsättning var också en vacker, nästan vindstilla, försommardag och rent, klart vatten. Genom att fånga den sköra skönheten i en vattenmiljö, kan förhoppningsvis mitt verk fungera som en påminnelse, om hur värdefull vår natur är och hur viktigt det är, att bevara den biologiska mångfalden. Kanske få fler människor att upptäcka och vilja utforska naturen.

"Museiklanod nr8"

Christina Västerbo

”Klangfärg II”

Bilden heter ”Klangfärg ll” och är screentryck på papper. Varje färg trycks för sig, och eftersom färgerna är transparenta skapar de nya färgtoner när de möts på papperet. Det vertikala motivet omformas i olika färgtoner och mönster, men där formerna fortplantar sig likt musikaliska rytmer och toner.

Titeln tänker jag mig som en ordlek med både musiktoner och färgtoner, där prickarna blir till accenter, som förstärker tonerna. Jag har utgått från en sammanhållen färgskala, men där jag låter färgerna förändras genom verket och går från gula och gulgröna till blå, blågröna och lila toner.

"Museiklanod nr8"

Eva Maria Ern

”Väntrum/ Waiting room”

Den här bilden är från ett pågående arbete som heter Kallelsen/ The Calling, så det är det underliggande temat, men tänker att den fungerar bra som enskilt verk.

Uppdelningen med två olika bilder med samma titel på svenska och engelska är en idé om ett sätt att få med fler aspekter, få en slags rörelse, bilderna bollar med varandra, det ger en inbjudan till deras värld hoppas jag. Det är små scener ur livet men med lite surrealism, lite fabel, lite gammal barnboksillustration.

Teknik: etsning med akvatint som handkolorerats med tusch.

"Museiklanod nr8"

Amanda Sartori Leksell

”Solen och havet, violett”

Solen och Havet är en serie handtryckta tavlor tillverkade i 5 färger med en upplaga om 5 i varje färg. Trycket illustrerar ett kollage av minnen och känslor från möten med naturen. Med färger och former förvränger och förstärker jag dessa upplevelser och eftersträvar att fånga en kraft och känsla av frihet.

"Museiklanod nr8"

Anders Gyllerfelt
"På väg bort"

Har oftast fyllt duken med olika färgrytmer. Sedan utgått från det och sökt mig i bildyta för att hitta något intressant att gå vidare med, antingen olika färgassociationer eller andra saker som för bilden vidare. Har aldrig ett färdigt motiv men kanske en idé som uppstår under tiden jag jobbar. Ibland blir det ett landskap Ibland figurer senare tid även interiörer.

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Ingela Ihrman

”Litchi” och ”Rambutan”

Skulpturerna hör till en text som finns i min publikation Tropikerna 1-4. Jag visade den i växthuset på Skälby 2012 i anslutning till jättenäckrosens blomning.

Efter farfars begravning samlas alla i huset på Grenadjärgatan i Jönköping för att äta en lätt lunch och dricka kaffe. Det har för enkelhetens skull beställts två stora brickor med kallskurna charkuterier, olika sorters ost och exotisk frukt. På foliesilvriga fat ligger överflödet konstnärligt arrangerat: blå och gröna druvor klippta i klasar, ananasbitar (den taggiga bladrosetten bredvid som en liten palm), kumquat (en mycket besk citrusfrukt som äts med skalet kvar), honungsmelon och cantaloupe i skivor, delad kiwifrukt, physalis, rostbiffsrosor, rosa skinkrullar, tärningar av rökt korv, grönmögelost, vitmögelost samt ljusgula strutar av lagrad hårdost. Även de små frukterna rambutan och litchi ligger där.

De båda påminner om varandra med vitt broskartat kött och en stor blankbrun kärna i mitten. Smaken är en söt blandning av vindruva och outspädd fläderblomssaft. Rambutanen är täckt av praktfull skalpäls med långa hår skiftande i brunrött och guld. Litchin likar ett litet skärt ägg till formen och har hårt skrovligt skinn som en torr reptil. På insidan finns en skimrande pärlemorhinna. Lapparna fästa på tandpetare sitter instuckna i frukten och det kallskurna. På dem står det vad det är för något så alla kan få reda på vad de äter.

Texten är hämtad ur Tropikerna 1-4 (2012).

"Museiklanod nr8"

David Christensson

”Och regnet kom ”

Den keramiska reliefen är en del av sorgeprocessen efter katten Rune. Den där känslan av tomhet och overklighet som faller på när en nära vän plötsligt går och dör.

I processen som föregick tavlan bad jag om regn under en väldigt torr Öländsk sommar, då allt nytt liv - det eviga kretsloppet - är beroende av det. Och i den här bilden har regnet äntligen kommit, och Rune har blivit en blomma; som en symbol för att livet faktiskt går vidare in i oändligheten, även om det ständigt förändras.

Reliefen är kavlad, skulpterad och skrapad i en gul stengodslera. Delar av den är glaserad, och delar är målad med vinylfärg; en typ av opak färg som fäster på högbränd lera, och likt akvarell går att blanda ut med vatten för mer transparenta effekter. Jag uppskattar kontraster i material som spelar mellan blankt och matt, färgglatt och dovt, urgröpt och utstickande. Kontrasterna formulerar på ett fint sätt även innehållets ofta dubbla budskap, där både glädje och sorg ständigt närvarar.

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Andreas Rothstein

”Zazen” och ”Ett”

Två fotografier som ingår i utställningen ”Meditationer” som visades på Teatergalleriet 2024. Två frysta ögonblick ur den ström av föränderliga händelser som kommer och går. Fotografier som i sig är tillfälliga och utan varaktighet. I bästa fall kanske fotografier kan få oss att se på våra livsögonblick med större uppmärksamhet, förundran och tacksamhet. Låt oss kalla bilden av katten för ”Zazen” och den andra bilden för ”Ett”.

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Anders Allard

”Vi är familj nu I och II”

Verken utforskar tillhörighet och anpassning. Majoritet och minoritet. Alla figurer är stadigt förankrade i sina metallkroppar. Som i många av Anders Allards verk finns en lite skruvad och skev underton.

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Stina Siljing

”Eclipse”

Man vänjer sig, eller vad gör man?

Sedan min son Henrik tog sitt liv för drygt 4 år sedan har mitt konstnärliga arbete handlat om att förstå, bearbeta och söka en mening i den ofattbara förlusten.

Genom olika materials uttryck vill jag gestalta det lidande som uppstår i kampen mellan ljus och mörker, liv och död. Det är inte bara den drabbades kamp utan även en stor prövning alla som står bredvid. Det är viktigt att bryta det starka tabu som omger psykisk ohälsa, självmord och döden.

Vad finns kvar när själva livet försvinner?

Självmord, psykisk ohälsa och döden är tabu men de blev medresenärer i mitt liv.

Tankar om hur människor och träd vid en första anblick kan se friska ut. Samtidigt pågår en helt annan process på insidan. En förgiftad miljö för både människan, djuren och växter leder till långsam stagnation och utplåning.

Vatten eller syra fräter och etsar plåten. En himlakropp kommer framför en annan och blockerar ljuset från att komma fram. Mental ohälsa hindrar livsgnistan och förmörkar tillvaron för både den som är drabbad men även för omgivningen. Det handlar om gränslös kärlek och bottenlös sorg. Det privata blir allmängiltigt. En katharsis, ett frigörande och renande av de känslor som verken ger upphov till. Döden som transition istället för ett slut. Till ett nytt liv eller tillbaka till naturens livgivande kretslopp med ambition om att nå acceptans.

"Museiklanod nr8"

Monica Strandberg

” Ung ängel”

Titeln för mig är att våra barn (eller kan också vara vårt lilla jag vi bär inom oss) bär på en ren, kärleksfull och sann klokhet som vi bör lyssna på. Sedan är det upp till var och en att fundera på hur bilden talar till dem som ser den.

"Museiklanod nr8"

Matilda Cederqvist

”Linneskåp”

Vilsenhetens melankoli och möjligheter.
Att strosa längs nya stigar och okända bakgator, att flytta och gå bort sig för att hitta hem. Att fylla ett skåp med med örngott som doftar mormor.

"Museiklanod nr8"
"Museiklanod nr8"

Stella Westergren

” Pärlhalsbandet”

Illustrationen “Stora Pärlshalsbandet” är inspirerat av bilresor med min mamma som liten. När vi passerade ölandsbron på natten, när nästan bara lamporna syntes, brukade hon och jag fantisera om hur det var ett enda långt pärlhalsband som hängde över havet.
Illustrationen ställdes ut på Galleri Magic Photo sommaren 2024 under samlingsnamnet “Vad vi har skapat här”.

”Lugnet”

Lugnet är en av två illustrationer av mitt kök som gjordes till utställningen “Vad vi har skapat här” som visades på Galleri Magic Photo sommaren 2024. Illustrationen är baserad på en dag då ljuset i köket påminde om hur det kan se ut under vatten, men också på en känsla av lugn som jag ofta får i mitt kök under frukost-timmarna med min sambo.

"Museiklanod nr8"

Carla Órdenes Duffau

”Intuition”

Djupt i det mänskliga psyket bor den visdom som krävs för att leva i harmoni mellan oss själva och omgivningen. Minnen av denna visdom är dolda men de finns. Föreningen mellan folk och raser hjälper till att återhämta denna visdom och den kan komma som en upptäckt eller mystiskt, som en intuition. Det är dörren som öppnas mitt i mörkret och ger ljus. Att värdera och acceptera de som är annorlunda kommer att ge oss den frid och harmoni vi alla längtar efter.

"Museiklanod nr8"

Louise Swärdshammar

”Door of Passion”

Detalj av entrédörr, La Familia Sagrada), 2024

Verket “Door of Passion” är en hyllning till Antoni Gaudí och den storslagna basilikan La Sagrada Familia – ett mästerverk som jag har besökt många gånger och med stor fascination följt under dess långa byggnation. Mitt första besök ägde rum i mitten av 1980-talet, och för några år sedan, när jag bläddrade igenom gamla pappersfotografier från den tiden, stötte jag på bilder av huvudingångsfasaderna där Passionsdörren ingår. Fotografierna blev liggande i några år, men när jag ville utforska en ny konstnärlig metod blev motiven aktuella som inspiration.

I detta verk har jag kombinerat tekniker som kol, torrpastell och enkaustiskt vax för att förmedla den kraft och känsla som Passionsdörren utstrålar.

"Museiklanod nr8"

Isa Öhman

”Hemlös faun”

Med några stubbar i bakgrunden spanar en faun ut över markerna.Vart ska jag nu ta vägen? undrar faunen, men helt modstulen är han inte. Hoppet består. Men av hans artrika skog blev det en stubbåker…som småningom blir en skogsplantage…

Vi kan fundera över hur mycket liv det blir kvar där för alla fyrfotadjur, småkryp, växter, väsen och andra varelser när det rationella tar över. Bildytan, linnetyget, till denne för tillfället hemlöse är först målad med tunn färg, sen broderad med lingarn. Broderi- och textilintresserade brukar ibland fråga vilka stygn jag använder. Svår fråga, för jag känner mig inte bunden till några speciella sorter utan stygnenformar sig fritt och liknar de streck jag skulle ha gjort om jag tecknat med en penna.

Fler sidor inom kalmar kommuns konstsamling

Konstinköp 2018

Konstinköp Kalmar kommun 2018

Konstinköp 2019

Konstinköp Kalmar kommun 2019

Konstinköp 2020

Konstinköp 2020

Konstinköp 2021

Konstinköp Kalmar kommun 2021

Konstinköp 2022

Konstinköp Kalmar kommun 2022

Konstinköp 2023

Konstinköp Kalmar kommun 2023

Övriga länkar

Publicerad: 31 januari 2025