Övrigt att tänka på

Ju mer du har tänkt igenom helheten, desto bättre kommer ditt evenemang att bli.

Det är lätt att bara tänka på själva huvudidén när du arrangerar ett evenemang. För att det ska bli lyckat krävs också att allt runtomkring funkar. Se på det som en helhet som består av:

  1. Innehållsproduktion - programmet, tävlingen, marknaden etcetera.
  2. Teknisk produktion - området, säkerhet, ljus, ljud, mat, dryck, säkerhet med mera.
  3. Kommersiell produktion - marknadsföring, sponsorer, ekonomi etcetera.

Syfte och målgrupp

Fundera på varför du gör evenemanget och för vem. Försök skapa ett helhetskoncept. Det uppskattas av besökaren.

Tänk igenom arrangörsorganisationen

  • Dela upp ansvarsområden mellan er och håll er till era egna områden.
  • Kommunicera mera. Det är viktigt att ha alla i arrangörsgruppen på samma spår.
  • Ta hand om funktionärerna. Ge dem tydliga uppgifter och se till att de har det bra.

Platsen ska städas

Efter evenemanget är det ditt ansvar att se till att platsen återställs till ursprungligt skick. Tänk på att det även kan innefatta städning av en yta utanför evenemangsområdet.

Fler sidor inom arrangera evenemang

Checklista för hållbara evenemang

Vi vill ha hållbara evenemang i Kalmar kommun. Här tipsar vi om hur du gör

Marknadsför

Tips om hur och var du kan marknadsföra ditt evenemang

Svensk Live

Här hittar du som ska arrangera evenemang många bra tips och råd

Sök tillstånd

Om vilka tillstånd du behöver och hur du gör för att söka dem

Senast uppdaterad: 30 september 2019
Publicerad: 9 november 2018